• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Mapa serwisu
Budżet Obywatelski Mazowsza
  • Strona główna
  • O budżecie
    • Uchwała o BOM
    • Regulamin
    • BOM–pytania i odpowiedzi
    • Harmonogram
    • Zgłaszanie projektów
    • Wykaz nieruchomości Województwa Mazowieckiego
    • Wykaz dróg Województwa Mazowieckiego
    • Głosowanie
    • Przykładowe zadania
    • Mapa podregionów
    • Projekty z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
    • Do pobrania
    • Klauzula Informacyjna
    • Poprzednie edycje
      • Edycja 2022
        • Aktualności
        • Zgłoszone projekty
        • Wyniki
        • Do pobrania
      • Edycja 2021
        • Aktualności
        • Zgłoszone projekty
        • Wyniki
        • Do pobrania
      • Edycja 2020
        • Aktualności
        • Zgłoszone projekty
        • Wyniki
        • Do pobrania
  • Mapa realizacji
  • Kontakt

  • Zaloguj
Ikonka dla niesłyszących Dla niesłyszących otwiera portal w nowym oknie

Projekty z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym

  • O budżecie
    • Uchwała o BOM
    • Regulamin
    • BOM–pytania i odpowiedzi
    • Harmonogram
    • Zgłaszanie projektów
    • Wykaz nieruchomości Województwa Mazowieckiego
    • Wykaz dróg Województwa Mazowieckiego
    • Głosowanie
    • Przykładowe zadania
    • Mapa podregionów
    • Projekty z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
    • Do pobrania
    • Klauzula Informacyjna
  • Poprzednie edycje
    • Edycja 2022
      • Aktualności
      • Projekty
      • Wyniki
      • Do pobrania
    • Edycja 2021
      • Aktualności
      • Projekty
      • Wyniki
      • Do pobrania
    • Edycja 2020
      • Aktualności
      • Projekty
      • Wyniki
      • Do pobrania

WYTYCZNE DOTYCZĄCE PROJEKTÓW Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM I INŻYNIERII RUCHU

ZASADY OGÓLNE

Projekt z zakresu inżynierii ruchu drogowego powinien:

  • stanowić kompletną inwestycję lub całość działania. Realizacja projektu nie może wymagać kolejnych etapów działania, bez których mieszkańcy nie będą mogli w pełni korzystać z efektów realizacji projektu złożonego w ramach danej edycji budżetu obywatelskiego;
  • zachować spójność i ciągłość inwestycji (dotyczy to m.in. budowy chodników, ścieżek rowerowych, przebudowy dróg);
  • być zgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
  • zawierać kosztorys uwzględniający przygotowanie dokumentacji;
  • uwzględniać lokalizacje inwestycji, które nie wpisują się w projekty inwestycyjne Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie do realizacji w najbliższym czasie. Jednakże mieszkańcy mogą zgłaszać sugestie, by ich wniosek został wzięty pod uwagę przy opiniowaniu projektów przebudowy danej drogi.

SYGNALIZACJA ŚWIETLNA

Projekty zakładające budowę sygnalizacji świetlnej jako środka poprawy bezpieczeństwa lub warunków ruchu w danym miejscu mogą być realizowane w przypadku, gdy niemożliwe jest lub ekonomicznie nieuzasadnione osiągnięcie założonych celów (m.in. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego) innymi dostępnymi środkami organizacji ruchu, np. zmianą organizacji ruchu lub zmianą geometrii skrzyżowania lub też eliminacją obiektów znajdujących się poza pasem drogowym ograniczających widoczność. Analiza tych rozwiązań (wykonana w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach Dz. U. z 2019 r. poz. 2311) wymaga zebrania następujących danych:

  • istniejące i przewidywane natężenie ruchu pojazdów w kilku charakterystycznych okresach doby i tygodnia
  • natężenia i charakteru ruchu pieszych
  • liczby i rodzaju zdarzeń drogowych w danym miejscu
  • widoczność na skrzyżowaniu

Ponadto ważnym elementem przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu sygnalizacji świetlnej w danym miejscu może być wynik jednego z pomocniczych kryteriów punktowych, kwantyfikujących poszczególne elementy analizy stanu bezpieczeństwa i warunków ruchu.

Otrzymane w wyniku takiej analizy wnioski będą podstawą do podjęcia decyzji nt. wybranego środka poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH

W projekcie zakładającym budowę przejść dla pieszych lokalizacja przejść musi być zgodna z zapisami m.in. Przepisów techniczno-budowlanych dotyczące dróg publicznych, ponadto:

  • usytuowanie przejść dla pieszych ustala się w projekcie organizacji ruchu drogi z uwzględnieniem potrzeb pieszych;
  • przejścia dla pieszych nie powinny być lokalizowane w miejscach niezapewniających wzajemnej widoczności pieszy-pojazd, w szczególności za wzniesieniami dróg, na łukach poziomych dróg i za tymi łukami;
  • przejścia powinny koncentrować możliwie największą liczbę pieszych przekraczających drogę, przy czym lokalizacja tych przejść powinna uwzględniać najkrótszą drogę między źródłem a celem ruchu pieszych (działanie poprzedzone stosowną analizą);
  • przejścia należy lokalizować przede wszystkim przy skrzyżowaniach dróg;
  • przejścia w miastach należy wyznaczać w zasadzie tylko przez ulice układu podstawowego uznane za trasy z pierwszeństwem; przez pozostałe ulice dopuszcza się wyznaczanie przejść w rejonach szkół i innych obiektów, do których uczęszczają dzieci, lub zakładów przemysłowych, gdzie występuje duża koncentracja ruchu pieszych;
  • na ulicy klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego), G (drogi główne) lub Z (drogi zbiorcze) przejścia dla pieszych powinny być usytuowane w odległościach nie mniejszych niż 100 m, jeżeli nie ma sygnalizacji świetlnej;
  • na przejściu dla pieszych powinna być umieszczona wyspa dzieląca jezdnię ograniczona krawężnikami o szerokości nie mniejszej niż 2,0 m (może być konieczna przebudowa drogi);
  • przejście dla pieszych wyznaczamy jedynie tam gdzie są ciągi piesze. W rejonie przejścia dla pieszych muszą być zlokalizowane dwustronne chodniki łączące przejście dla pieszych z obiektami generującymi ruch pieszych np. zatoka autobusowa (ewentualnie np. budowę zatoki należy uwzględnić w kosztach i procesie inwestycyjnym – przebudowa drogi, koszty, czas);
  • przejście dla pieszych powinno być doświetlone;
  • przejścia wyznaczamy wyłącznie z elementami uspokojenia ruchu – jeśli to nie jest możliwe - projekt uzyska ocenę negatywną;
  • jeżeli lokalizacja przejścia dla pieszych zgłoszona w projekcie BOM uzyskała negatywną opinię organu zarządzającego ruchem i dana inwestycja uznana została jako nieefektywna, bądź zagrażająca bezpieczeństwu ruchu drogowego, projekt uzyska ocenę negatywną;
  • rozwiązania takie jak tzw. inteligentne przejścia dla pieszych, a także aktywne „kocie oczka” czy oznakowanie poziome przejść w kolorystyce czerwono - białej nie są jeszcze stosowane na drogach wojewódzkich w województwie mazowieckim. Ewentualne ich wdrażanie będzie procesem wymagającym przeprowadzenia wnikliwych analiz na całej sieci dróg wojewódzkich i wyboru odpowiednich kryteriów do ich zastosowania, w związku z czym projekty zawierające takie wyposażenie przejść dla pieszych będą zaopiniowane negatywnie.

Dodatkowe informacje

Adres

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Jagiellońska 26
03-719 Warszawa

Social media

Logo FacebookFacebook otwiera się w nowym oknie

Kontakt

Telefon:
+48 22 5979045
+48 22 4379471


Adres e-mail:
bom@mazovia.pl
urzad_marszalkowski@mazovia.pl


Adres www:
www.mazovia.pl

Wszystko o Budżecie

  • Uchwała o BOM
  • Regulamin
  • BOM–pytania i odpowiedzi
  • Harmonogram
  • Zgłaszanie projektów
  • Wykaz nieruchomości Województwa Mazowieckiego
  • Wykaz dróg Województwa Mazowieckiego
  • Głosowanie
  • Przykładowe zadania
  • Mapa podregionów
  • Projekty z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym
  • Do pobrania
  • Klauzula Informacyjna

Polityka prywatności Polityka plików cookies Ustawienia cookies Regulamin serwisu Deklaracja dostępności Mapa serwisu

Wszelkie prawa zastrzeżone.   Realizacja: MEDIAPARK

Dbamy o Twoją prywatność

Na tej stronie wykorzystujemy pliki „cookies” (ciasteczka) tyko w celach:

Ikonka Zapewnienia prawidłowego, bezpiecznego i wygodnego funkcjonowania Platformy

Ikonka Poprawienia wydajności Platformy (cookie Analityczne)

Klikając „Akceptuję wszystkie”, wyrażasz zgodę na instalację plików „cookies” oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką prywatności i Polityką plików cookies. Klikając „Zarządzaj cookies”, możesz zmienić swoje ustawienia w zakresie plików cookies. Pamiętaj jednak – rezygnując z niektórych rodzajów cookies, możesz uniemożliwić lub utrudnić sobie korzystanie z naszego serwisu i jego funkcji.

Możesz cofnąć lub zmienić zgody w dowolnym momencie. Wystarczy, że wybierzesz „Ustawienia plików cookies” w stopce każdej z naszych podstron.

Ustawienia „cookies”

Nasza Platforma, jak większość witryn internetowych, korzysta z tzw. plików „cookies”. Niezbędne „cookies”, to „cookies” potrzebne do prawidłowego działania naszego serwisu i nie możesz z nich zrezygnować. Masz wybór odnośnie pozostałych „cookies” i możesz zdecydować czy my lub nasi partnerzy możemy z nich korzystać. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Polityka Prywatności i Polityka plików cookies

Ustaw poniżej swoje preferencje odnośnie „cookies”:

  • Niezbędne

    Niezbędne „cookies”, to „cookies” potrzebne do prawidłowego bezpiecznego działania naszej Platformy i naszych usług. Są one zawsze aktywne i nie możesz z nich zrezygnować.

  • Funkcyjne

    Dzięki tym „cookies” możemy zapewnić Ci różne przydatne funkcje w naszej Platformie odtwarzanie filmów poprzez YouTube.

  • Wydajnościowe (analityczne)

    Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i źródeł ruchu, dzięki czemu możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej Platformy. Wszystkie informacje zbierane przez te pliki cookie są agregowane i tym samym anonimowe.