Opis projektu
W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące działania:
1. Trzy konferencje o tematyce edukacji oświatowej oraz pomocy dziecku w spektrum autyzmu i jego rodzinie- adresowane do rodzin, nauczycieli i specjalistów. Wszystkie konferencje transmitowane on-line
2.Siedem warsztatów/szkoleń kształcące umiejętności wychowawcze rodziców, opiekunów prawnych, dziadków oraz nauczycieli i wszystkich specjalistów zajmujących się edukacją i terapią dzieci w spektrum autyzmu i/lub ADHD. Warsztaty/szkolenia bez możliwości transmisji online
Szczegółowy opis elementów projektu:
1.Konferencje
* 1.„Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”
Konferencja w tematyce spektrum autyzmu i ADHD. Sam temat może ulec zmianie, ale nie obszar danego wykładu.
Tematyka konferencji będzie skupiała się na obszarze:
- uczeń w spektrum autyzmu i/lub ADHD a prawo oświatowe,
- planowane zmiany w prawie oświatowym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- szkoła idzie do sądu-wsparcie szkoły i rodziców w konflikcie międzyszkolnym,
- "roszczeniowy" rodzic, "trudny" nauczyciel- czyli jaki? o współpracy pomiędzy rodzicem a nauczycielem
- dziecko z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgubione w systemie edukacji
- nauczyciel przewodnik - rola nauczyciela współorganizującego kształcenie
Grupa docelowa ok 100 osób,6 prelekcji po 45 minut plus panel dyskusyjny po każdym wykładzie, maks 60 minut, plus przynajmniej 1 przerwa z poczęstunkiem, wydarzenie w formie stacjonarnej
* 2. ”Moje dziecko w spektrum autyzmu"
Konferencja w tematyce spektrum autyzmu i ADHD. Sam temat może ulec zmianie, ale nie obszar danego wykładu.
Tematyka konferencji będzie skupiała się na obszarze:
- moja droga do akceptacji diagnozy dziecka
- rola grup wsparcia rodziców w psychoedukacji rodzicielskiej i akceptacji diagnozy dziecka
- przemocowe terapie i style wychowawcze - perspektywa osoby dorosłej w spektrum autyzmu i/lub ADHD
- rodzic kontra dziecko, czyli jak uniknąć wypalenia rodzicielskiego
- po ojcowskiej stronie mocy- wykład ojca dziecka w spektrum autyzmu i/lub ADHD
- wspieranie rozwoju dziecka w spektrum autyzmu i ADHD przez wsparcie rodzica i szkoły
Grupa docelowa ok 100 osób
6 prelekcji po 45 minut plus panel dyskusyjny po każdym wykładzie, maks 60 minut, plus przynajmniej 1 przerwa z poczęstunkiem
Dopuszcza się wydarzenie w formie on-line lub stacjonarnej
3* "Dziecko w spektrum autyzmu, w kryzysie psychicznym"
Konferencja w tematyce spektrum autyzmu i ADHD. Sam temat konferencji może ulec zmianie, ale nie tematyka.
Tematy konferencji będą obejmowały m.in.:
- agresja i autoagresja
- samookaleczenia i próby samobójcze
- zaburzenia lękowe
- terapia a przemoc terapeutyczna
- depresja dziecka a lęk rodzicielski i jego dobrostan psychiczny
- dziecko w kryzysie psychicznym a wspierająca rola rodziców i szkoły
6 prelekcji po 45 minut plus panel dyskusyjny po każdym wykładzie, maks 60 minut, plus przynajmniej 1 przerwa z poczęstunkiem
Dopuszcza się wydarzenie w formie on-line lub stacjonarnej
1. Warsztaty:
*1 Cykl warsztatów umiejętności wychowawczych ”W DRODZE DO SAMODZIELNOŚCI” to cykl spotkań dedykowanych dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu i/lub ADHD, tuż po diagnozie, od 6 do lat 12. Celem warsztatów jest budowanie kompetencji rodzicielskich. W czasie warsztatów rodzice dowiedzą się, jak dawać przestrzeń do rozwoju, wspierać dziecko, budować relacje w rodzinie, aktywnie wspierać dziecko w rozwoju na jego specyficznej ścieżce rozwojowej oraz w radzeniu sobie z wyzwaniami i trudnymi sytuacjami. Cykl warsztatów składa się z 9 trzygodzinnych spotkań
I.Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, rodzice poznają psychologię rozwojową dziecka, etapy rozwoju dziecka
II.Budowanie samoświadomości dziecka. Rola emocji w życiu dziecka i rodziny.
III.Złość wróg czy przyjaciel? Granice dziecka i rodzica, do czego są nam potrzebne?
IV.Liczy się obecność, czyli o towarzyszeniu dziecku w przeżywaniu emocji, rozpoznawaniu i zaspokajaniu własnych potrzeb.
V.Stres i jego wpływ na zachowanie, uczenie się.
VI.Skala pobudzenia i jej zastosowanie w codziennym życiu. Strategie deeskalacyjne. Radzenie sobie z trudnymi zrachowaniami dzieci. Kształtowanie samoregulacji.
VII.Skuteczna komunikacja z dzieckiem. Strategie komunikacyjne sprawdzające się w wychowaniu dziecka.
VIII.Konstruktywne rozwiązywanie problemów i wspólne poszukiwanie znajdować rozwiązań. Zachęcanie dziecka do współpracy. Czy kary i nagrody musza być konieczne w naszym domu?
IX.Spotkanie dedykowane tematyce specyfiki funkcjonowania osób/dzieci rozwijających się w spektrum autyzmu i/lub ADHD
Warsztat przewiduje 9 spotkań po 3 godziny (łącznie 27 godzin).Grupa docelowa, zamknięta do 25 osób, warsztaty wyłącznie w formie on-line. Prowadzący/a- osoba która na co dzień wspiera rodziców dzieci w spektrum autyzmu i/lub ADHD, psycholog, terapeuta.
*2. Warsztat "Dziecko w spektrum autyzmu i/lub ADHD- kiedy i w jaki sposób przekazać dziecku informację o diagnozie. Wsparcie dziecka w procesie akceptacji diagnozy"
Warsztat skierowany do rodziców i opiekunów prawnych oraz dziadków dzieci w spektrum autyzm i/lub ADHD
Czas trwania spotkania 3 godziny, warsztat prowadzony przez rodzica w spektrum autyzmu i/lub ADHD i psychologa lub pedagoga
Grupa docelowa maks. 25 osób, warsztat stacjonarny
*3. "Nastolatek w spektrum autyzmu i/lub ADHD".
Warsztat ma na celu przybliżyć rozwój emocjonalny, społeczne i seksualny oraz wyzwania okresu dojrzewania dzieci w spektrum autyzmu i/lub ADHD.
Czas -4 godziny, przewidziano 2 osoby prowadzące: osobę w spektrum autyzmu, psychologa lub pedagoga oraz osobę z fundacji/stowarzyszenia na co dzień wspierającą rodziców dzieci w spektrum autyzmu. Grupa docelowa maks. 25 osób, warsztat online
* 4. "Depresja u osób w spektrum autyzmu i/lub ADHD"
Szkolenie jest kierowane do rodziców, nauczycieli oraz specjalistów pracujących z dziećmi chcącymi poszerzyć wiedzę z tego obszaru.
Czas 4 godz., przewidziano 2 osoby prowadzące: osobę w spektrum autyzmu, psychologa lub pedagoga oraz osobę z fundacji/stowarzyszenia na co dzień wspierającą rodziców dzieci w spektrum autyzmu. Grupa docelowa maks. 25 osób, warsztat stacjonarny lub online
*5 "Uzależnienia u dzieci i młodzieży, a spektrum autyzmu"
Czas - 3 godz., przewidziano 2 osoby prowadzące: osobę w spektrum autyzmu, psychologa lub pedagoga oraz osobę z fundacji/stowarzyszenia na co dzień wspierającą rodziców dzieci w spektrum autyzmu. Grupa docelowa maks. 25 osób, warsztat on-line
6* "Zachowania nieakceptowalne społecznie"
Czas - 3 godz., przewidziano 2 osoby prowadzące: osobę w spektrum autyzmu, psychologa lub pedagoga oraz osobę z fundacji/stowarzyszenia na co dzień wspierającą rodziców dzieci w spektrum autyzmu. Grupa docelowa maks. 25 osób, warsztat on-line
7* "WOPFU i IPET – obowiązki i zadania dyrektora, nauczycieli, szkoły, zasady opracowania"
Czas trwania 3 godziny. Grupa docelowa maks 40 osób, szkolenie stacjonarne. Przewidziano dwa spotkania- jeden dla rodziców, drugi dla nauczycie
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Świadomość potrzeb i specyfiki rozwojowej dzieci z w spektrum autyzmu i/lub ADHD wśród rodziców, całych rodzin, nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi, jest ciągle zbyt niska. Trudności tych dzieci we wszystkich obszarach ich funkcjonowania (rodzina, szkoła, rówieśnicy) i częsta bezradność dorosłych wobec potrzeb dzieci rozwijających się w spektrum autyzmu pokazują, że istnieje pilna i ciągła potrzeba wsparcia zarówno rodzin jak i środowiska terapeutyczno - edukacyjnego, w zakresie psychoedukacji. Jest bardzo duża potrzeba specjalistycznych form kształcenia takich jak warsztaty, szkolenia i konferencje zarówno dla rodziców jaki i dla specjalistów- terapeutów, nauczycieli, jak i pedagogów i psychologów .
Dzięki realizacji projektu duża grupa dorosłych zdobędzie wiedzę i świadomość w zakresie specyfiki rozwojowej dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i/lub ADHD, co w bardzo znacznym stopniu przyczyni się do zmniejszenia zjawiska stygmatyzacji i negatywnych postaw w grupie rówieśniczej wobec dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i/lub ADHD, wpłynie korzystnie na relacje rówieśnicze w szkole oraz rodzinne w środowisku domowym.