Lokalizacja
Szkoły, biblioteki oraz domy kultury na terenie Warszawy i podregionu warszawskiego zachodniego, w tym na terenie przynajmniej 3 gmin wiejskich. Zajęcia mogą być dodatkowo realizowane w pozostałych podregionach na terenie województwa mazowieckiego. Przykładowe lokalizacje:
● zajęcia z naukowe eksperymentami: Szkoła Podstawowa w Michałowicach, Szkoła Podstawowa w Jazgarzewie, Szkoła Podstawowa w Złotokłosie, Warszawa; biblioteka przy ul. Melsztyńskiej, biblioteka przy ul. Chłodnej,
● zajęcia edukacyjne i plastyczne dla dzieci i rodziców: biblioteki, domy kultury w Warszawie, Mokotowskie Centrum Integracji Mieszkańców, Dom Kultury KADR, Centrum Lokalne Żoliborz
● zajęcia z efektywnej nauki: biblioteka na terenie gminy Piaseczno
Opis projektu
Projekt obejmuje przeprowadzenie różnorodnych spotkań skierowanych do dzieci, dorosłych i rodzin.
Zajęcia dla dzieci:
i) gry matematyczne dla dzieci w wieku 5-8 lat, polegające na rozwiązaniu zagadek logicznych i nauce podstawowych praw matematycznych: 2 cykle, w każdym po 5 spotkań po 1h - 2*5=10h
ii) zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 3-6 lat: 2 cykle, w każdym po 5 spotkań po 1h - 2*5=10h
iii) zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku 1-3 lat wraz z opiekunami: 2 cykle, w każdym po 5 spotkań po 1h - 2*5=10h
iv) zajęcia naukowe z eksperymentami dla dzieci w wieku 5-10 lat, polegające na poznawaniu otaczających nas zjawisk przyrodniczych oraz wspólnym przeprowadzania doświadczeń z nimi związanych, przykładowe tematy poruszane podczas zajęć: magnetyzm, prąd, dźwięk, polimery, pH, barwy, w sumie 170 spotkań po 1h
v) trening pamięci i metody efektywnej nauki dla dzieci w wieku 9-13 lat: 2 cykle, w każdym po 12 spotkań po 1h - 2*12=24
Zajęcia dla rodzin:
i) spacery z grami i zabawami dla rodzin z dziećmi w wieku 5-8 lat, podczas których uczestnicy poznają ciekawe miejsca i historie, będą wspólnie rozwiązywać zagadki i brać udział w integrujących aktywnościach, mini-grach i zabawach: 8 spacerów, każdy po 2h: 8*2=16 h
Spotkania dla rodziców/ dorosłych:
i) „Jak słuchać, jak mówić” - warsztaty podnoszące kompetencje rodzicielskie: 1 cykl składający się z 5 spotkań po 4h- 5*4=20h
ii) warsztaty z zakresu budowania poczucia własnej wartości u dzieci: 1 cykl składający się z 5 spotkań po 4h- 5*4=20h
iii) grupa wsparcia dla rodziców: 1 cykl składający się z 12 spotkań po 3h - 12*3=36h
iv) wykłady dotyczące tematów takich jak: samoregulacja, jak wspierać nastolatki, budowanie poczucia własnej wartości, techniki antystresowe, w sumie 6 wykładów po 3 godziny dydaktyczne - 18h
v) spacery z uważnością: 10 spacerów po 2h - 10*2=20h
vi) indywidualne konsultacje rodzicielskie z psychologiem/ pedagogiem (dotyczące np.: świadomości i radzenie sobie z emocjami, stresem, konfliktami, wyzwaniami związanymi z pełnionymi rolami, trudnościami wychowawczymi, trudnościami w związku), 20 h konsultacji trwających 1 h
vii) domowe Do it Yourself, cykl zajęć podczas, których uczestnicy nauczą się jak kreatywnie zmieniać domową przestrzeń: 1 cykl x 4 spotkania po 3h - 4*3=12h
viii) trening pamięci i metody efektywnej nauki dla dorosłych: 1 cykl x 12 spotkań po 2h - 2*12=24 h
Zajęcia mogą być przeprowadzane też w formie zdalnej. W takim wypadku zajęcia prowadzone byłyby przez platformę Zoom, do której link byłby przesyłany po wcześniejszej rejestracji. W przypadku gdy zajęcia wymagałyby trudno dostępnych materiałów (plastycznych, albo do eksperymentów) byłaby możliwość wysłania ich pocztą pod wskazane adresy, bądź pozostawienia do odbioru przez uczestników w konkretnym miejscu (np. bibliotece).
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Wszechstronny rozwój zarówno dzieci, jak i dorosłych umożliwia im odkrycie nowych zainteresowań, poszerza kompetencje, daje dużo satysfakcji i radości, a przede wszystkim pozytywnie wpływa na budowanie relacji międzyludzkich. Wsparcie rozwoju rodziny to jedno z ważniejszych zadań, przed którym stoi nasze społeczeństwo. Zarówno zapewnienie edukacji w zakresie rozwoju osobistego dorosłych, psychologii relacji rodzic-dziecko, jak i oferowanie kreatywnych i inspirujących zajęć dla najmłodszych powinno być jednym z naszych priorytetów.
Projekt ma na celu realizację tych potrzeb poprzez organizację kreatywnych zajęć kulturalno-edukacyjnych dla dzieci od pierwszego roku życia, oraz rozwijających warsztatów i konsultacji dla dorosłych, pomagających radzić sobie z wyzwaniami rodzicielstwa i codzienności. Działania te pozwolą ciekawie i twórczo spędzić czas z rodziną i staną się impulsem do wspólnych rozmów i zacieśniania więzi rodzinnych.
Bezpłatny charakter projektu pozwoli na dotarcie do szerokiego grona zainteresowanych osób, a jego realizacja w założonych miejscach (szkoły, biblioteki, domy kultury) efektywnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę miejską.