Lokalizacja
1. Przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu przy Szkole Podstawowej nr 2 przy skrzyżowaniu z ul. Wiosny Ludów - droga wojewódzka nr 560
2. Przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu przy Bibliotece Miejskiej przy skrzyżowaniu z ul. A. Mickiewicza (w stronę Bielska) – droga wojewódzka nr 560;
3. Przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu przy Kościele Szkolnym i drugiej siedzibie Szkoły Podstawowej nr 2 oraz Szkoły Prywatnej przy skrzyżowaniu z ul. A. Mickiewicza - droga wojewódzka nr 560;
4. Przejście dla pieszych w Sierpcu na ul. Płockiej przy zjeździe na ul. Tysiąclecia – droga wojewódzka nr 560;
5. Przejście dla pieszych w Sierpcu na ul. Płockiej przy wjeździe na ul. Paderewskiego – droga wojewódzka nr 560;
6. Nowe przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu między rondem a torami kolejowymi (przy skrzyżowaniu z ul. Przemysłową) – droga wojewódzka nr 560.
7. Przejście dla pieszych na ul. 11 Listopada w Sierpcu na wysokości Stacji Paliw LOTOS - droga wojewódzka nr 541.
8. Przejście dla pieszych na ul. 11 Listopada w Sierpcu przy wyjeździe z ul. W. Reymonta w stronę stacji paliw LOTOS - droga wojewódzka nr 541.
9. Przejście dla pieszych na ul. 11 Listopada w Sierpcu przy wyjeździe z ul. W. Reymonta w stronę ronda przy Drodze Krajowej nr 10 - droga wojewódzka nr 541.
10. Przejście dla pieszych w Ligowie (70 metrów od Kościoła) – droga wojewódzka nr 539;
11. Przejście dla pieszych w Mochowie (przy Kościele) – droga wojewódzka nr 541;
12. Przejście dla pieszych w Lelicach (przy Szkole Podstawowej) – droga wojewódzka nr 560;
Opis projektu
Celem tego projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych zlokalizowanych na drogach wojewódzkich w Sierpcu oraz w gminach ościennych powiatu sierpeckiego. Drogi wojewódzkie obciążone są dużym natężeniem ruchu komunikacyjnego co niewątpliwie w sposób istotny wpływa na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Takimi uczestnikami ruchu drogowego są nie tylko kierujący pojazdami, lecz również piesi. I to piesi są w największym stopniu narażeni na niebezpieczeństwo związane z wypadkiem.
Statystyki potwierdzają, iż najwięcej wypadków z udziałem pieszych ma miejsce na przejściach dla pieszych. Z tego też powodu niezmiernie istotna jest poprawa infrastruktury drogowej, która w sposób istotny zmniejszy zagrożenie wspomnianych wypadków.
W Sierpcu i w gminach ościennych powiatu sierpeckiego przejścia dla pieszych na drogach wojewódzkich ulokowane są w punktach newralgicznych, tj. przy szkołach podstawowych, jednostkach kultury czy kościołach. Z tych przejść w przeważającej mierze korzystają dzieci i młodzież w wieku szkolnym oraz seniorzy, a więc przedstawiciele tych grup wiekowych, które w największym stopniu są narażone na ryzyko wypadku. Chcemy, poprzez nasz projekt, to ryzyko zmniejszyć. Z tego też powodu wnioskujemy o poprawię bezpieczeństwa przejść dla pieszych zlokalizowanych w:
1) w Sierpcu na ul. Płockiej: przy Szkole Podstawowej nr 2, Miejskiej Bibliotece, Kościele Szkolnym, przy zjeździe przy ul. Tysiąclecia i przy ul. Paderewskiego;
2) w Sierpcu na ul. 11 Listopada przy stacji paliw LOTOS oraz przy wyjeździe z ul. Reymonta;
3) w Mochowie w pobliżu Kościoła;
4) w Lelicach przy Szkole Podstawowej;
5) w Ligowie w pobliżu Kościoła.
Chcielibyśmy każde z w/w przejść w sposób należyty oświetlić, wymalować trwalszą farbą, ustawić nowe znaki pionowe.
Ponadto, w wybranych lokalizacjach wnioskujemy o poprawę bezpieczeństwa poprzez stworzenie nowych przejść dla pieszych. Z tego względu aplikujemy o budowę przejścia dla pieszych w Sierpcu na ul. Płockiej przy skrzyżowaniu z ul. Przemysłową – od rogatek miasta Sierpca do ronda ze zjazdem na ul. Witosa i Świętokrzyską na odcinku ponad 2 km nie ma jakiegokolwiek przejścia dla pieszych;
Uważamy, że nasza inicjatywa przyczyni się do poprawy bezpieczeństwo pieszych na droga wojewódzkich Sierpca i powiatu sierpeckiego czego skutkiem będzie zmniejszenie ryzyka wypadku z udziałem kogoś nam bliskiego.
Liczymy na Wasze głosy i poparcie.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
W ciągu roku szkolnego dzieci w naszym mieście i na wsiach przemierzają setki razy ww. drogi i ulice, które wiodą do ich szkół. Na ich trasie często znajdują się miejsca bardzo niebezpieczne. Teoretycznie wszyscy troszczą się najbardziej o najmłodszych np. organizując akcje edukacyjne, chętnie rozdaje się dzieciom reklamowe odblaski i poucza, jak mają poruszać się po drogach, a służby lubią się tym chwalić w mediach. Zapomina się jednak przy tym o seniorach, którzy często te dzieci odprowadzają do szkół, jak również w większym wymiarze odwiedzają kościoły. Czy podejmowane zatem działania są wystarczające, aby realnie poprawić ich bezpieczeństwo? Niestety same odblaski to zdecydowanie za mało, bo drogi wokół szkół, instytucji kultury czy kościołów to siatka pułapek, często źle oznakowane, słabo oświetlone, z niewidocznymi znakami pionowymi czy wytartymi znakami poziomymi. Z przykrością musimy stwierdzić, iż te zaniedbania mają często bardzo dramatyczny wpływ na bezpieczeństwo.
Po za tymi brakami w infrastrukturze mamy niestety do czynienia na naszych drogach z najgorszym co może sobie wyobrazić rodzic dziecka wychodzącego rano do szkoły - z brawurą nieodpowiedzialnych kierowców, niestosowaniem się przez nich zarówno do znaków, ograniczeń prędkości czy innych zapisów Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Jak to wygląda na naszych ulicach mogą posłużyć statystyki Policyjne oraz coraz częstsze tragiczne doniesienia medialne. Najlepiej jednak to o czym piszemy obrazują badania. Z analiz przeprowadzonych na drogach w kraju przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że 50 – 70 proc. kierowców nie przestrzega ograniczeń prędkości na terenach zabudowanych. Nawet 55 proc. z tych kierowców przekracza dopuszczalną prędkość o ponad 20 km/h. A właśnie – jak podaje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – uderzenie w człowieka z prędkością przekraczającą 50 km/h w 90 proc. kończy się śmiercią przechodnia. Dlatego tak ważnym jest aby w miejscach szczególnie uczęszczanych przez pieszych zastosować fizyczne urządzenia uspokajania ruchu. Potrzebę zastosowania wyżej wymienionych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego zauważają głównie rodzice dzieci, ale też osoby starsze. Zauważmy, że piesi to nie tylko ludzie młodzi, ale też osoby starsze często nie do końca sprawne ruchowo, niedowidzące, niedosłyszące dla których poruszanie się po mieście może stanowić problem, a wyjście z domu do sklepu czy do apteki jest olbrzymim wyzwaniem.
Wszystkie te elementy, które mają zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego mają być zainstalowane:
- na dwóch ulicach przebiegających przez centrum miasta Sierpca, tj. 11 Listopada oraz ul. Płockiej w bezpośredniej odległości (oddziela jedynie chodnik) od Szkoły Podstawowej nr 2 w Sierpcu, Kościoła, Miejskiej Biblioteki i prywatnej Szkoły Podstawowej. Ponadto, na ul. Płockiej w Sierpcu wnioskujemy o stworzenie dodatkowego przejścia dla pieszych dla mieszkańców miasta, którzy od jego rogatek do ronda przez ponad dwa kilometry nie mogę bezpiecznie przejść przez drogę wojewódzką na drugą stronę ulicy.
- na terenach wiejskich, tj. w Lelicach, Mochowie oraz Ligowie poprawa bezpieczeństwa nastąpi na przejściach dla pieszych zlokalizowanych przy kościołach i szkoła podstawowych.
Sugerowane zmiany zmniejszą liczbę wypadków i kolizji, wpłyną pozytywnie na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, przede wszystkim tych niezmotoryzowanych, oraz poprawią jakość życia mieszkańców.
Adresaci projektu
1. Przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu (droga wojew. nr 560) przy Szkole Podst. nr 2 – dzieci w wieku szkolnym od I do IV oraz rodzice i seniorzy odprowadzający dzieci do szkół;
2. Przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu (droga wojew. nr 560) przy Bibliotece Miejskiej – dzieci, młodzież i seniorzy korzystający z zasobów Biblioteki;
3. Przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu przy Kościele Szkolnym i drugiej siedzibie Szkoły Podst. nr 2 oraz prywatnej Szkoły Podst. (droga wojew. nr 560) – seniorzy i dzieci w wieku szkolnym od IV do VIII klasy;
4. Dwa przejście dla pieszych w Sierpcu na ul. Płockiej przy zjeździe na ul. Tysiąclecia, przy zjeździe na ul. Paderewskiego (droga wojew. nr 560) - mieszkańcy osiedla wielorodzinnego i jednorodzinnego;
5. Nowe przejście dla pieszych na ul. Płockiej w Sierpcu między rondem a torami kolejowymi – droga wojew. nr 560. – mieszkańcy domków jednorodzinnych, którzy na odległości 2 km od rogatek miasta do ronda ze zjazdem w ul. Świętokrzyską nie mogą przejść na drugą stronę ulicy.
6. Trzy przejście dla pieszych na ul. 11 Listopada w Sierpcu na wysokości: Stacji Paliw LOTOS, przy wyjeździe z ul. W. Reymonta w stronę stacji paliw LOTOS i w stronę ronda przy DK nr 10, (droga wojew. nr 541) – mieszkańcy okolicznych gospodarstw domowych.
7. Przejście dla pieszych w Ligowie na drodze wojew. nr 539 (zlokalizowane 70 m. od Kościoła) – seniorzy i dzieci;
8. Przejście dla pieszych w Mochowie (droga wojew. nr 541) – zlokalizowane przy Kościele – dzieci i seniorzy;
9. Przejście dla pieszych w Lelicach (droga wojew. nr 560) – uczniowie Szkoły Podstawowej, rodzicie i seniorzy odprowadzający dzieci do szkoły;
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | Audyt 11 istniejących przejść dla pieszych i sugerowanej 1 lokalizacji nowego przejścia dla pieszych | 65 559 zł |
2 | Projekt organizacji ruchu (11 przejść dla pieszych, 1 nowego przejścia dla przejść dla pieszych) | 63 160,50 zł |
3 | Malowanie pasów farbą chemoutwardzalną (11 przejść dla pieszych istniejących i 1 nowego przejścia) | 102 336 zł |
4 | Demontaż złamanej latarni na przejściu dla pieszych przy Szkole Podstawowej nr 2 i zamontowanie nowej | 5 227,50 zł |
5 | Montaż oświetlenia LED przy przejściu dla pieszych na drodze wojew. 560 (przy Szkole Podstawowej nr 2, przy Miejskiej Bibliotece, przy Kościele Szkolnym, przy zjeżdzie na ul. Tysiaclecia, na nowym przejściu między rondem a torami), na drodze wojew. 541 (przy stacji paliw LOTOS, przy wyjeździe z ul. Reymonta w stronę stacji paliw LOTOS) | 250 920 zł |
6 | Montaż znaków pionowych na tle fluoroscencyjnym (11 przejść dla pieszych istniejących i 1 nowego przejścia) ; | 51 168 zł |
7 | Montaż powierzchniowych, aktywnych punktowych elementów odblaskowych PEO (11 przejść dla pieszych istniejących i 1 nowego przejścia); | 89 544 zł |
Łącznie: 627 915 zł |