projekt nr 54

54. Poprawa bezpieczeństwa kierowców i pieszych w wieku 25-55 lat, ze szczególnym uwzględnieniem ich relacji na drodze, podczas ćwiczeń na torze doskonalenia techniki jazdy.


Lokalizacja

Specjalistyczny Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy

Skrócony opis

Jednodniowe, bezpłatne szkolenie kierowców w wieku 25-55 lat, posiadających  prawo jazdy kat. B.  w Specjalistycznym Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy wraz z zapewnionym transportem. Szkolenie ma na celu pokazanie kierowcom  w trakcie zajęć,  jak bardzo od nich samych zależy bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Opis projektu

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jaką uda się uzyskać dzięki, szkoleniu na Specjalistycznym Torze Doskonalenia Techniki Jazdy. Projekt ma za zadanie uświadomić zarówno kierowcom jak i pieszym, że współdziałając mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków na drogach. Projekt dotyczy grupy kierowców w wieku 25-55 lat, czyli tych, z nabytym już doświadczeniem w kierowaniu pojazdami, osób ciągle spieszących się, jeżdżących często szybko, agresywnie,  pod presją czasu, z telefonem w ręku, często na pamięć, powodując tym samym wypadki w ruchu drogowym. Ważne: Pamiętajmy, że  bardzo często kierowca występuje w charakterze pieszego i na odwrót.
Szkolenie praktyczne (3 godz.) na torze doskonalenia jazdy z wykwalifikowanymi instruktorami, oraz szkolenie teoretyczne ( 3 godz.),  z instruktorami, przy wsparciu psychologa da możliwość poznania  kierowcom swoich słabych stron, złych nawyków oraz zagrożeń jakie stwarzają dla pieszych swoim zachowaniem na drodze.  Kursanci  podczas ćwiczeń będą mieli możliwość osobistego przekonania się na torze doskonalenia techniki jazdy, jak zmienia się droga hamowania w zależności od prędkości, warunków atmosferycznych i naszych predyspozycji w danej chwili.
Każdy kierowca,  podczas indywidualnych ćwiczeń  doświadczy jak ogromnym zagrożeniem jest korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy, oraz jak zachowuje się samochód podczas nieprzewidzianego poślizgu, jazdy w pod i nadsterowności. Będzie miał możliwość sprawdzenia swojego czasu reakcji w sytuacjach symulowanych przez urządzenia wbudowane w płyty poślizgowe. Zostaną przeprowadzone ćwiczenia podczas których  instruktorzy świadomie będą powodowali sytuacje, które mogą być stresujące dla kursantów. Jest to bardzo ważne ćwiczenie, ponieważ kierowca ma możliwość sprawdzenia siebie samego, jak może zachować się w podobnej sytuacji w realnych warunkach. Omówiony zostanie problem jazdy pod wpływem alkoholu, środków odurzających oraz społeczne skutki wypadków. Wszyscy uczestnicy otrzymają zaświadczenia  potwierdzające odbycie specjalistycznego szkolenia w ośrodku doskonalenia techniki jazdy.

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu

Jak podaje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na przestrzeni 10 lat udało się znacznie ograniczyć liczbę ofiar wypadków . Odnotowano o 36% spadek liczby ofiar śmiertelnych oraz 22% redukcję liczby ofiar ciężko rannych. Statystyka ta pokazuje jak ważne są projekty o działaniu prewencyjnym.  Niestety według potwierdzonych danych Komendy Głównej Policji wynika, że w roku 2019 cel cząstkowy w zakresie liczby ofiar śmiertelnych został przekroczony o ponad 36,10% natomiast osób ciężko rannych  o 46,4%. Polska jest w niechlubnej czołówce w Europie, gdzie ryzyko bycia ofiarą śmiertelną w wypadku drogowym jest wyjątkowo duże.
Niestety rok 2020, to rok pandemii w którym znacznie zmniejszyło się natężenie ruchu drogowego, a mimo to ofiarami co czwartego wypadku (5232, czyli 22,2 %) byli piesi. Zginęło w nich 621 osób, tj. 25,3% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków. 7 na 10 wypadków spowodowali kierowcy. Ponad połowa wypadków  (51,2 %) miała miejsce na oznakowanych przejściach dla pieszych w których zginęło 197 osób. Niestety, ciągle nie ma obowiązku  prawnego uczestnictwa w takich szkoleniach osób ubiegających się o prawo jazdy.  Znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym (wchodzi w życie od 01.06.2021) wprowadza nowe rozwiązania które mają na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników  ruchu drogowego, w tym przede wszystkim precyzuje obowiązki kierujących i pieszych na oznakowanych przejściach i w ich okolicy. Pieszy znajdujący się już na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem, a pieszy dopiero na nie wchodzący - pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju. Natomiast, kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie zobowiązany zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego Właśnie dlatego powstał ten projekt, aby wreszcie  kierowcy zdali sobie sprawę z tego jak  nadmierna prędkość, brawura oraz brak umiejętności przekłada się na śmiertelność  wśród  pieszych.

Adresaci projektu

Projekt skierowany jest do 75 kierowców  w wieku 25 – 55 lat posiadających prawo jazdy kat. B z subregionu siedleckiego.

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp.DziałanieKoszt (brutto, w PLN)
1Koszt szkolenia 75 kierowców x 1200 zł brutto za osobę. 90 000 zł
2Koszt transportu jednej osoby 50zł x 75 3 750 zł
3Koszt usługi cateringu 80zł x 75 osób6 750 zł
4Koszt ubezpieczenia NNW, 3 zł x 75 osób 225 zł
5Koszt promocji projektu3 500 zł
Łącznie: 104 225 zł

Brak