Opis projektu
Proponujemy organizację 12 „Naukowych Dni Otwartych” w szkołach z jednodniowym czasem trwania (2-6 godzin efektywnego trwania głównego wydarzenia dla odbiorców w zależności od wielkości szkoły / liczy uczniów) oraz działania towarzyszące (np.: wycieczki, projekty szkolnych kół zainteresowań). Propozycja ma umożliwić rozwój kompetencji naukowych i zainteresowań najmłodszych mieszkańców Mazowsza. Partnerami wydarzenia będą ośrodki naukowe, muzea, organizacje ratujące zwierzęta oraz fundacje ochrony zagrożonych gatunków.
Działania zaplanowano w wymiarze podregionalnym i będą przeznaczone dla uczniów na terenie placówek oświatowych Miasta Mińsk Mazowiecki. Szacujemy, że w jednostkowym wydarzeniu będzie uczestniczyło od 200 do 800 osób (średnio 410 uczestników). Wydarzenia będą się odbywać na terenie placówek szkolnych i/lub kulturalnych Miasta Mińsk Mazowiecki, gdzie planujemy korzystać z różnych narzędzi dotarcia do uczniów m.in.: spotkań z ekspertami naukowymi, prelekcji, wystaw, warsztatów, edukacji filmowej, konkursów, działań angażujących młodzież. Część spotkań może być realizowana w przedszkolach miejskich i/lub kulturalnych i/lub na terenie innych samorządów podregionu BOM.
Rzetelnie i racjonalnie zaplanowaliśmy kosztorys inicjatywy. Przyjęte działania oraz koszty ich realizacji są niezbędne do osiągnięcia celów zadania i uzasadnione cenami rynkowymi. Przeprowadziliśmy analizę wykonalności z wybranymi ośrodkami naukowymi oraz zaplanowaliśmy konieczne produkty projektu (m.in. prelekcje, mobilne wystawy, makiety, działania towarzyszące itd.).
Kalkulacja kosztów rzetelnie i transparentnie pokrywa się z planowanymi działaniami oraz pozwala na osiągnięcie zakładanych rezultatów: Szacowany koszt jednostkowy wydarzenia 19.990pln brutto na co składa się:
• Działania przygotowawcze – przygotowanie koncepcji „Naukowego Dnia Otwartego” w jednej tematyce - obejmuje m.in: eksperckie przygotowanie agendy wydarzenia we współpracy z ośrodkiem naukowym, umowy z potencjalnymi prelegentami i partnerami edukacyjnymi z ośrodków naukowych, negocjowanie wymaganych produktów festiwalu, koszt praw autorskich i licencji na emisję filmów, przygotowanie szczegółowego planu wydarzenia i składowych, wypracowanie całościowej koncepcji wydarzenia,uzgodnieni rozszerzenia wybranej podstawy programowej w danym temacie ze szkolnymi nauczycielami.
• Realizacja „Naukowego Dnia Otwartego” - obejmuje wszelkie koszta realizacji i prowadzenie wydarzenia: wszelkie koszta organizacyjne, przeprowadzenie konkursów wraz z nagrodami, zakup praw do emisji filmów / edukacji filmowej, prowadzenie spotkań przez prelegentów, druku i dystrybucja plakatów ulotek i oprawy informacyjnej wydarzenia, wszelkie koszta logistyczne i organizacyjne, koszta ewentualnego wynajmu powierzchni; wszelkie prawa autorskie do wykorzystywanych materiałów naukowych, wymagane umowy z partnerami do współpracy przy festiwalu, wszelkie koszta organizacji działań towarzyszących, autorskie wystawy, makiety i stoiska edukacyjne, koszta ewentualnych noclegów dla naukowców, przygotowanie i prawa własnościowe komunikacji wydarzenia, organizacja spotkania inicjujących z kadrą pedagogiczną szkół.
Całkowity koszt realizacji propozycji: 239.880pln brutto (koszt jednego wydarzenia 19.990pln x 12 wydarzeń = 239.880) Racjonalnie i efektywnie zaplanowaliśmy realizację zadania - w efekcie końcowym, chcemy aby jednostkowy koszt organizacji „Naukowego Dnia Otwartego” był atrakcyjny i wyniósł na odbiorcę końcowego / uczestnika, na poziomie 48,76pln brutto:
a) Suma wszystkich kosztów realizacji zadania 239.880pln / 4.920 odbiorców= 48,76pln.
b) Liczba odbiorców = 4.920 osób (12 wydarzeń x 410 średnio uczestników = 4.920 odbiorców)
Przykładowe oczekiwane tematy w trakcie „Naukowego Dnia Otwartego”:
1. "Dzień Epoki Lodowcowej" we współpracy z paleobiologami: Cel – poznanie epok lodowcowych i historii grodziskiego słonia leśnego. W trakcie działań edukacyjnych chcemy zaprosić ekspertów np. z Muzeum Ziemi: od skamieniałości, bursztynu i meteorytów. Uczniowie poznają historię odkrycia grodziskiego słonia leśnego z lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Przykładowe działania do wyboru: spotkania z paleontologami, szkolna wystawa skamieniałości z epoki lodowcowej, warsztaty i konkursy o zwierzętach i roślinach z tego okresu, filmy edukacyjne, szkolne wycieczki do Muzeum Ziemi / Muzeum Ewolucji z indywidualnym oprowadzaniem klas, konkursy szkolne i wykłady naukowców.
2. "Dzień zagrożonych i chronionych gatunków zwierząt" we współpracy z fundacjami wspierającymi zagrożone gatunki. Cel – rozwój wiedzy przyrodniczej i wspieranie wolontariatu dla zwierząt. Pogłębienie szkolnej edukacji w zakresie biologii oraz geografii. Rozwój lokalnych młodych liderów przyrodniczych. Przykładowe działania do wyboru: zaprosimy ekspertów z organizacji chroniących przyrodą oraz ośrodków naukowych, w zakresie nauk przyrodniczych, poznamy pasjonatów ratujących chronione gatunki oraz lokalne schroniska dla zwierząt, zorganizujemy spotkania i warsztaty przyrodnicze, edukacje filmową, zrobimy wystawy zdjęć oraz konkursy szkolne, zorganizujemy wizytę w schronisku zwierząt i /lub parku, zorganizujemy szkolny dzień poświęcony wybranym gatunkom zwierząt np. Dnia Jeża.
3. Dzień cywilizacji Egiptu we współpracy z archeologami: Cel – poznanie kultury starożytnego Egiptu i rozwój zainteresowań historycznych uczniów. W trakcie działań edukacyjnych zaprosimy ekspertów m.in.: od mumifikacji, hieroglifów, zabytków doliny królów. Uczniowie poznają historię pisma i jak brzmiał języka faraonów. Przykładowe działania do wyboru: spotkania z ekspertami w formie wykładów, szkolna wystawa zdjęć i reprodukcji z czasów faraonów, warsztaty i konkursy o cywilizacji Egiptu, filmy edukacyjne, szkolne wycieczki do muzeum, z indywidualnym oprowadzaniem klas po zabytkach Egiptu, konkursy szkolne, prelekcje – np.: Jak zostać archeologiem? Co zawdzięczasz Tutenchamonowi?
Przeprowadzona analiza ryzyk realizacji zadania wskazuje na jedno szczególne ryzyko - covid - wymagające jego minimalizacji. Potencjalne działania mitygujące ryzyko, w naszej opinii, będą wystarczające do skutecznej realizacji propozycji. Pozostałe zidentyfikowane ryzyka projektu mają: mały szacowany wpływ na jego realizacje lub
posiadają niską szansę materializacji. Propozycja działania zostały zaplanowane aby zapewnić dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami.