Opis projektu
Projekt zakłada działania na rzecz wsparcia rodziców, opiekunów, bliskich dzieci oraz młodych dorosłych w spektrum autyzmu (dalej ASD) i/lub ADHD, dzieci i młodych dorosłych ze szczególnymi potrzebami. Dzięki realizacji warsztatów z komunikacji empatycznej, porozumienia bez przemocy (wg M. Rosenberga), mediacji rodzic lub wolontariusz zdobędzie umiejętności w przezwyciężaniu codziennych trudności funkcjonowania dzieci w systemie oświaty, zdrowia, komunikacji i relacji między dzieckiem a rodzicem. Ważnym elementem działań będzie podnoszenie kompetencji rodzicielskich w tych sferach, zgłębianiu neuroplastyczności mózgu. Spokojny, wyposażony w kompetencje i umiejętności komunikacyjne rodzic jest ważnym jest bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym, ogniwem w rehabilitacji dzieci i wsparcia ich w codziennym życiu. Pozwoli to również na budowanie, wzmacnianie bezpiecznych więzi, relacji dorosłego i dziecka, ale też dorosłych między sobą.
W projekcie planuje się warsztaty i szkolenia w zakresie: komunikacji (porozumienie bez przemocy wg. M. Rosenberga), mediacji (np. komunikacja budująca zrozumienie), znajomości silnych i słabych stron (np. wg testów Gallupa), radzenia sobie ze złością, uważności/mindfulness/plastyczności mózgu, pracy z ciałem/pracy z nerwem błędnym, modelu równowagi oparty na Transkulturowej Psychoterapii Pozytywnej. Przewidziany jest udział do 14 do 20 osób, aby zachować formę warsztatową.
Niezbędny jest zakup materiałów piśmienniczych (długopisy, notesy, chusteczki) oraz kart pracy i gier, które pozwolą na skuteczna i efektywną pracę na warsztatach.
Warsztaty będą miały także charakter integracyjny środowiska rodziców oraz wolontariuszy, dlatego przewidziany jest drobny poczęstunek, aby po warsztatach porozmawiać jeszcze i nawiązać kontakty, wymienić się doświadczeniami.
Rodzic dziecka ze szczególnymi problemami na co dzień mierzy się z wypaleniem, ogromnym stresem, lękami, bezradnością. Rodzice potrzebują wsparcia, możliwości dzielenia się doświadczeniami, lepszego rozumienia samych siebie, swoich emocji i właściwych mechanizmów komunikowania się ze swoimi dziećmi. Wciąż brakuje rzetelnej edukacji i świadomości w zakresie wspierania rodzica na każdym etapie rozwoju dziecka. Wciąż jest za mało spotkań, gdzie rodzice mogą uczyć się komunikacji, mediacji, wsparcia, budowania dobrostanu psychicznego rodziców, tak by mogli wspierać w codziennych wyzwaniach.