Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 88

88. Prom pieszo-rowerowy i imprezy towarzyszące Nowy Secymin-Wychódźc


Opis projektu

Tradycja przepraw wiślanych sięga czasów przedwojennych, wtedy to drewniane łodzie łączyły dwa brzegi Wisły i ułatwiały mieszkańcom komunikację między dwoma brzegami rzeki. Łodziami przewożono pasażerów, zbiory i bydło. Łączyły też ludzi, bo we wspomnieniach mieszkańców można usłyszeć historię małżeństw, które pochodzą właśnie z dwóch brzegów Wisły. Część mieszkańców gminy Leoncin posługuje się określeniami wskazującymi miejsce zamieszkania innych osób w odniesieniu do przebiegu Wisły. A więc: „zawiślakami” są osoby mieszkające za Wisłą, czyli na jej prawym brzegu (w okolicach Wychódźca), a „przedwiślacy” mieszkają „tutaj”, czyli na lewym brzegu Wisły, w okolicach Puszczy Kampinoskiej i gminy Leoncin. Życie mieszkańców Leoncina i okolic było ściśle związane z przepływającą w północnej części gminy Wisłą. Rzeka determinowała osadnictwo, sposób budowy domów, uprawy ziemi, uprawiane gatunki roślin. Stanowiła łącznik z terenami leżącymi po jej drugiej stronie. W przeszłości jej rola była znacznie większa niż dziś, jednak i współcześnie w znacznym stopniu wpływa na życie mieszkańców, szczególnie na terenach zalewowych, położonych bliżej rzeki. Wisła pełniła także ważną rolę transportową. Była miejscem kilku przepraw promowych (między innymi do Zakroczymia i Wychódźca, najbliższych większych miejscowości po drugiej stronie Wisły), znacznie skracających dystans do pokonania pomiędzy najbliższymi mostami. Na wysokości tzn. betonki znajdowała się przeprawa promowa łącząca wsie Nowy Secymin i Wychódźc. Według opowiadań mieszkańców wiosłową łodzią przeprawiano ludzi, „nawet wóz z koniem mógł na nią wjechać”. Łodziami operowało kilku przewoźników, a najbardziej znanym był Jerzy Pręgowski. (Na podstawie raportu etnograficznego gminy Leoncin opracowanego przez Stowarzyszenie Enjoy Leoncin pn. Nasza historia. Projekt sfinansowany przez Samorząd Województwa Mazowieckiego). Współcześnie jest to miejsce, w którym wojsko przeprowadza ćwiczenia szkolące żołnierzy w budowie mostów pontonowych. Warto zaznaczyć, że na tzw. Betonce kończy się żółty szlak turystyczny, a zaczyna się na nowo po drugiej stronie Wisły w Wychódźcu i dobiega do PKS Chociszewo. Szlak ten jest przedłużeniem żółtego puszczańskiego szlaku Borowego, od Piasków Królewskich do Nowin następnie przez „przeprawę wiślaną” aż do Chociszewa. Szlak ten został przedłużony przez Wisłę na wniosek stowarzyszenia Nasz Czerwińsk nad Wisłą. Tradycję łączenia brzegów Wisły i społeczności lokalnej kultywują od 2017 roku grupy nieformalne i organizacje pozarządowe. Organizują w tym miejscu pikniki integrujące społeczność lokalną oraz ściągają rzeszę turystów. Podczas spotkań w których uczestniczą łodzie organizacji pozarządowych odbywają się rejsy po Wiśle, przeprawy na drugi brzeg oraz działania edukacyjne. To właśnie podczas jednej z imprez uczestnicy mieli okazję do wypełnienia ankiety na temat turystycznego wykorzystania brzegów Wisły i uruchomienia przepraw na drugi brzeg Wisły. Wszyscy entuzjastycznie wyrazili opinię o możliwości uruchomienia przeprawy w tym miejscu. Wychodząc naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności i turystom licznie odwiedzających to miejsce chcemy uruchomić wakacyjne, weekendowe przeprawy, w tym jeden długi weekend sierpniowy, rejsy oraz działania edukacyjne dotyczące Wisły.  Byłyby to przeprawy na drugi brzeg Wisły z rowerami lub wędrujących pieszo lub osób chcących odwiedzić np. groby bliskich na drugim brzegu rzeki.  Drewniane jednostki przygotowane są do bezpiecznego przewożenia na drugi brzeg Wisły oraz do odbywania rejsów widokowo-edukacyjnych oraz dłuższych np. do Czerwińska nad Wisłą. W wakacyjne miesiące w weekendy od lipca do sierpnia, w określonych godzinach od 10.00 do zmroku łodzie byłyby do dyspozycji mieszkańców oraz turystów. Całość działania poprzedziłaby kampania informacyjna w mediach społecznościowych, na stronach organizacji oraz w prasie lokalnej informujące o projekcie oraz o warunkach wzięcia udziału w przeprawie, rejsach oraz działaniach edukacyjnych. W celu szerszej promocji projektu wskazane jest nawiązanie współpracy z lokalnym LOT-em, Działania edukacyjne to stoiska z nauką węzłów żeglarskich, warsztaty z takielunku, szplajsowania (technika łączenia linek bez użycia węzłów), szkółka żeglarska na żaglu rozprzowym oraz warsztaty edukacyjne dotyczące ekologii, ochrony czystości polskich rzek oraz czytania rzeki. Szkółki będą czynne przez 17 dni weekendowych po 4 godziny. Wszystkie działania odbędą w we współpracy z lokalnym samorządem, Policją, OSP posiadającym łódź ratowniczą oraz z zachowaniem porządku na brzegach Wisły. Zgodnie z Ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zdjęcia z realizacji zadania będą zawierały teksty alternatywne, a wpisy na stronę i mediach społecznościowych będą zwięzłe i krótkie, bez zbytnich ubarwień językowych. Jedna łódź dostosowana jest do przewozu osób z niepełnosprawnościami, a dojazd na przyczółek wiślany jest możliwy dla osób na wózkach inwalidzkich. W informacji na stronach organizatorów będzie podany kontakt do osoby ds. dostępności, która zapewni wsparcie osobom ze szczególnymi potrzebami. Szacowana liczba uczestników to 800 osób. Koszty osobowe liczone są brutto/brutto.
Kosztorysując ten projekt wyceniliśmy godzinę wynajmu łodzi na podstawie danych z krypa.pl gdzie godzina wynajmu to 600 zł, a ponadto na podstawie budżetu projektu zgłoszonego na 2023 do Budżetu Obywatelskiego m.st. Warszawa gdzie koszt wynajęcia obiektu pływającego po Wiśle było to 4.100 zł za dzień.
Dane do naszej wyceny:
Łódź promowa godzina – 450 zł/h
Łodzie zabezpieczające – 230 zł/h
Inne łodzie godzina –  300 zł/h x 2
Stoisko godzina – 350 zł
Szkółka godzina – 350 zł
Miejsce realizacji zgłoszonego przez nas zadania to odludzie bez portu. Czas płynięcia na miejsce to - w zależności od stanu wody to 3 godziny z najbliższego portu Modlin, miejsca gdzie potencjalnie mogą portować łodzie. Następnym miejscem jest Warszawa i Port Czerniakowski (7,5 godzin płynięcia w jedną stronę). Na miejscu 8 godzin to rejsy z pasażerami. Łodzie zostają na noc wraz z załogą pilnując łodzi i dobytku na nich od 19.00 do 10.00 następnego dnia - 16 godzin wachty. Następnego dnia ponownie 8 godzin rejsów i 3-godzinny powrót do portu.
Stoiska edukacyjne to obsługa i przygotowanie przez wykwalifikowanych sterników/żeglarzy, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by ją przekazać. Byłby to wynajem czyli usługa od firm, które takie oferty posiadają. W 2022 roku takie stoiska miała Fundacja Szlakiem Wisły za 1200 zł brutto na jedno wydarzenie. Sam dojazd na miejsce realizacji to 25 km od miasta powiatowego lub 60 km od Warszawy.  
Łodzie dopuszczone do ruchu pasażerskiego mogą zabierać na pokład 12 lub 10 osób. Jeżeli zaplanowaliśmy rejsy do Czerwińska, który w obie strony trwa około 5 godzin to druga łódź w tym czasie może wykonywać krótkie rejsy edukacyjne. Takie rozwiązanie zwiększa liczbę odbiorców zadania.

Rodzaj projektu

nieinwestycyjny

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp.DziałanieKoszt (brutto, w PLN)
1Eksploatacja łodzi promowej: paliwo, sprzątanie jednostki, drobne naprawy, zabezpieczenie na noc - 8 godzin x 17 dni (800 zł za dzień rejsów)13 600 zł
2Wynagrodzenie dla sternika łodzi promowej 8 godzin pracy x 200 zł (brutto/brutto) 1600 zł za dzień rejsów x 17 dni27 200 zł
3Wynagrodzenie dla pomocnika sternika łodzi promowej 8 godzin x 150 zł (brutto/brutto) 1200 zł za dzień rejsów x 17 dni20 400 zł
4Stoisko edukacyjne: wynagrodzenie dla animatora stoiska - 4 godziny x 200 zł (brutto/brutto) 800 zł za dzień x 17 dni13 600 zł
5Stoisko edukacyjne materiały: plansze dotyczące edukacji ekologicznej i czytania rzeki - rozpoznawanie przeszkód na podstawie wyglądu zwierciadła wody wynajem - 600 zł x 17 dni10 200 zł
6Szkółka żeglarska: Wynagrodzenie dla animatora żeglarskiego - 4 godziny x 200 zł (brutto/brutto) 800 zł za dzień x 17dni13 600 zł
7Szkółka żeglarska: Materiały edukacyjne: stoisko do nauki węzłów żeglarskich, linki do nauki szplajsowania, szkolenie na żaglu rozprzowym 600 zł za dzień x 17 dni10 200 zł
8Eksploatacja łodzi na rejsy edukacyjne i dłuższe rejsy widokowe paliwo, sprzątanie jednostki, drobne naprawy, zabezpieczenie na noc 800 zł x 17 dni x 2 łodzie 25 500 zł
9Wynagrodzenie dla sternika na rejsy edukacyjne 8 godzin pracy x 200 zł (brutto/brutto) 1600 zł x 17 dni x 2 łodzie54 400 zł
10Zabezpieczenie rejsów od strony rzeki, wynajem łodzi ratowniczych wraz z obsługą od jednostek OSP i OSP Ratownictwo Wodne (8 godzin dziennie 1840 tys zł. dziennie) x 17 dni31 280 zł
11Kampania promocyjna. Plakaty, grafiki, obsługa mediów społecznościowych i stron internetowych, wraz ze zdjęciami z wydarzeń4 000 zł
12Koordynacja projektu. Koordynacja przez 4 miesiące po 30 godzin miesięcznie x 100 zł brutto/brutto 12 000 zł
13Ubezpieczenie1 200 zł
14Obsługa księgowa2 000 zł
Łącznie: 239 180 zł

Wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Wiadomość nie została wysłana.
Prosimy spróbować później.

Masz pytanie do autora projektu?

Napisz mu wiadomość!

* Pola obowiązkowe

Pytanie dotyczące projektu:
Prom pieszo-rowerowy i imprezy towarzyszące Nowy Secymin-Wychódźc

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

Informujemy, że administratorem danych osobowych przetwarzanych w ramach budżetu obywatelskiego Województwa Mazowieckiego jest Województwo Mazowieckie, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 5979-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl, ePUAP: /umwm/SkrytkaESP. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl. 

Dane osobowe:

1) będą przetwarzane w związku z zadaniem realizowanym w interesie publicznym, o którym mowa w art. 10a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego;
2) będą przekazywane spółce MediaPark Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Władysława Trylińskiego 10, 10-683 Olsztyn świadczącej dla Województwa Mazowieckiego usługę związaną z udostępnieniem systemu do zarządzania budżetem obywatelskim Województwa Mazowieckiego oraz spółce home.pl S.A. z siedzibą przy ul. Zbożowej 4 w Szczecinie, świadczącej dla spółki MediaPark Sp. z o.o. usługę zapewnienia infrastruktury serwerowej.
3) mogą być udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjnoorganizacyjną Urzędu;
4) będą przechowywane nie dłużej niż wynika to z przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje prawo:

1) żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych;
2) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, uzasadnionego Pani/Pana szczególną sytuacją;
3) wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa Podanie Pan/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne w celu złożenia projektu.