Opis projektu
Tradycja przepraw wiślanych sięga czasów przedwojennych, wtedy to drewniane łodzie łączyły dwa brzegi Wisły i ułatwiały mieszkańcom komunikację między dwoma brzegami rzeki. Łodziami przewożono pasażerów, zbiory i bydło. Łączyły też ludzi, bo we wspomnieniach mieszkańców można usłyszeć historię małżeństw, które pochodzą właśnie z dwóch brzegów Wisły. Część mieszkańców gminy Leoncin posługuje się określeniami wskazującymi miejsce zamieszkania innych osób w odniesieniu do przebiegu Wisły. A więc: „zawiślakami” są osoby mieszkające za Wisłą, czyli na jej prawym brzegu (w okolicach Wychódźca), a „przedwiślacy” mieszkają „tutaj”, czyli na lewym brzegu Wisły, w okolicach Puszczy Kampinoskiej i gminy Leoncin. Życie mieszkańców Leoncina i okolic było ściśle związane z przepływającą w północnej części gminy Wisłą. Rzeka determinowała osadnictwo, sposób budowy domów, uprawy ziemi, uprawiane gatunki roślin. Stanowiła łącznik z terenami leżącymi po jej drugiej stronie. W przeszłości jej rola była znacznie większa niż dziś, jednak i współcześnie w znacznym stopniu wpływa na życie mieszkańców, szczególnie na terenach zalewowych, położonych bliżej rzeki. Wisła pełniła także ważną rolę transportową. Była miejscem kilku przepraw promowych (między innymi do Zakroczymia i Wychódźca, najbliższych większych miejscowości po drugiej stronie Wisły), znacznie skracających dystans do pokonania pomiędzy najbliższymi mostami. Na wysokości tzn. betonki znajdowała się przeprawa promowa łącząca wsie Nowy Secymin i Wychódźc. Według opowiadań mieszkańców wiosłową łodzią przeprawiano ludzi, „nawet wóz z koniem mógł na nią wjechać”. Łodziami operowało kilku przewoźników, a najbardziej znanym był Jerzy Pręgowski. (Na podstawie raportu etnograficznego gminy Leoncin opracowanego przez Stowarzyszenie Enjoy Leoncin pn. Nasza historia. Projekt sfinansowany przez Samorząd Województwa Mazowieckiego). Współcześnie jest to miejsce, w którym wojsko przeprowadza ćwiczenia szkolące żołnierzy w budowie mostów pontonowych. Warto zaznaczyć, że na tzw. Betonce kończy się żółty szlak turystyczny, a zaczyna się na nowo po drugiej stronie Wisły w Wychódźcu i dobiega do PKS Chociszewo. Szlak ten jest przedłużeniem żółtego puszczańskiego szlaku Borowego, od Piasków Królewskich do Nowin następnie przez „przeprawę wiślaną” aż do Chociszewa. Szlak ten został przedłużony przez Wisłę na wniosek stowarzyszenia Nasz Czerwińsk nad Wisłą. Tradycję łączenia brzegów Wisły i społeczności lokalnej kultywują od 2017 roku grupy nieformalne i organizacje pozarządowe. Organizują w tym miejscu pikniki integrujące społeczność lokalną oraz ściągają rzeszę turystów. Podczas spotkań w których uczestniczą łodzie organizacji pozarządowych odbywają się rejsy po Wiśle, przeprawy na drugi brzeg oraz działania edukacyjne. To właśnie podczas jednej z imprez uczestnicy mieli okazję do wypełnienia ankiety na temat turystycznego wykorzystania brzegów Wisły i uruchomienia przepraw na drugi brzeg Wisły. Wszyscy entuzjastycznie wyrazili opinię o możliwości uruchomienia przeprawy w tym miejscu. Wychodząc naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności i turystom licznie odwiedzających to miejsce chcemy uruchomić wakacyjne, weekendowe przeprawy, w tym jeden długi weekend sierpniowy, rejsy oraz działania edukacyjne dotyczące Wisły. Byłyby to przeprawy na drugi brzeg Wisły z rowerami lub wędrujących pieszo lub osób chcących odwiedzić np. groby bliskich na drugim brzegu rzeki. Drewniane jednostki przygotowane są do bezpiecznego przewożenia na drugi brzeg Wisły oraz do odbywania rejsów widokowo-edukacyjnych oraz dłuższych np. do Czerwińska nad Wisłą. W wakacyjne miesiące w weekendy od lipca do sierpnia, w określonych godzinach od 10.00 do zmroku łodzie byłyby do dyspozycji mieszkańców oraz turystów. Całość działania poprzedziłaby kampania informacyjna w mediach społecznościowych, na stronach organizacji oraz w prasie lokalnej informujące o projekcie oraz o warunkach wzięcia udziału w przeprawie, rejsach oraz działaniach edukacyjnych. W celu szerszej promocji projektu wskazane jest nawiązanie współpracy z lokalnym LOT-em, Działania edukacyjne to stoiska z nauką węzłów żeglarskich, warsztaty z takielunku, szplajsowania (technika łączenia linek bez użycia węzłów), szkółka żeglarska na żaglu rozprzowym oraz warsztaty edukacyjne dotyczące ekologii, ochrony czystości polskich rzek oraz czytania rzeki. Szkółki będą czynne przez 17 dni weekendowych po 4 godziny. Wszystkie działania odbędą w we współpracy z lokalnym samorządem, Policją, OSP posiadającym łódź ratowniczą oraz z zachowaniem porządku na brzegach Wisły. Zgodnie z Ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zdjęcia z realizacji zadania będą zawierały teksty alternatywne, a wpisy na stronę i mediach społecznościowych będą zwięzłe i krótkie, bez zbytnich ubarwień językowych. Jedna łódź dostosowana jest do przewozu osób z niepełnosprawnościami, a dojazd na przyczółek wiślany jest możliwy dla osób na wózkach inwalidzkich. W informacji na stronach organizatorów będzie podany kontakt do osoby ds. dostępności, która zapewni wsparcie osobom ze szczególnymi potrzebami. Szacowana liczba uczestników to 800 osób. Koszty osobowe liczone są brutto/brutto.
Kosztorysując ten projekt wyceniliśmy godzinę wynajmu łodzi na podstawie danych z krypa.pl gdzie godzina wynajmu to 600 zł, a ponadto na podstawie budżetu projektu zgłoszonego na 2023 do Budżetu Obywatelskiego m.st. Warszawa gdzie koszt wynajęcia obiektu pływającego po Wiśle było to 4.100 zł za dzień.
Dane do naszej wyceny:
Łódź promowa godzina – 450 zł/h
Łodzie zabezpieczające – 230 zł/h
Inne łodzie godzina – 300 zł/h x 2
Stoisko godzina – 350 zł
Szkółka godzina – 350 zł
Miejsce realizacji zgłoszonego przez nas zadania to odludzie bez portu. Czas płynięcia na miejsce to - w zależności od stanu wody to 3 godziny z najbliższego portu Modlin, miejsca gdzie potencjalnie mogą portować łodzie. Następnym miejscem jest Warszawa i Port Czerniakowski (7,5 godzin płynięcia w jedną stronę). Na miejscu 8 godzin to rejsy z pasażerami. Łodzie zostają na noc wraz z załogą pilnując łodzi i dobytku na nich od 19.00 do 10.00 następnego dnia - 16 godzin wachty. Następnego dnia ponownie 8 godzin rejsów i 3-godzinny powrót do portu.
Stoiska edukacyjne to obsługa i przygotowanie przez wykwalifikowanych sterników/żeglarzy, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by ją przekazać. Byłby to wynajem czyli usługa od firm, które takie oferty posiadają. W 2022 roku takie stoiska miała Fundacja Szlakiem Wisły za 1200 zł brutto na jedno wydarzenie. Sam dojazd na miejsce realizacji to 25 km od miasta powiatowego lub 60 km od Warszawy.
Łodzie dopuszczone do ruchu pasażerskiego mogą zabierać na pokład 12 lub 10 osób. Jeżeli zaplanowaliśmy rejsy do Czerwińska, który w obie strony trwa około 5 godzin to druga łódź w tym czasie może wykonywać krótkie rejsy edukacyjne. Takie rozwiązanie zwiększa liczbę odbiorców zadania.