Opis projektu
Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie jest w posiadaniu kompletnej dokumentacji projektowej przebudowy drogi wojewódzkiej nr 720 na odcinku od km 7+671 do km 8+151 wraz z zaświadczeniem Wojewody Mazowieckiego z dnia 10 lutego 2023 r. o przyjęciu bez sprzeciwu zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę, uwzględniającej:
- budowę ok. 470 mb ścieżki pieszo-rowerowej o szer. 3,0 m,
- budowę ok. 51 mb chodnika o szer. 2,0 m,
- przebudowy zjazdów,
- budowę kanału technologicznego,
- budowę odwodnienia,
- wykonanie fragmentu nawierzchni skrzyżowania z drogą powiatową nr 3110W,
- przebudowę hydrantu naziemnego na sieci wodociągowej,
- zabezpieczenia istniejącej sieci teletechnicznej,
- urządzenie zieleni przydrożnej.
Planowany ciąg pieszo-rowerowy przebiegać będzie w sąsiedztwie przystanku autobusowego w kierunku Rokitna i Błonia, zaś odcinek planowanego chodnika zapewni pieszym dojście do przystanku autobusowego w kierunku Brwinowa i Pruszkowa.
Głównym celem projektu jest realizacja rozwiązań technicznych, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego (pieszych i rowerzystów) na wskazanym odcinku drogi.
Docelowo, przedmiotowy odcinek ścieżki pieszo-rowerowej w Biskupicach stanie się częścią spójnej sieci tras rowerowych Województwa Mazowieckiego, która umożliwi przemieszczanie się rowerzystów - poprzez Brwinów, Błonie, Leszno i Puszczę Kampinoską - pomiędzy południowo-wschodnim a centralnym i północno-zachodnim Mazowszem.
Lokalnie, realizacja projektu pozwoli na zapewnienie bezpiecznego dojścia i dojazdu mieszkańcom południowej części wsi Biskupice do/z Brwinowa i/lub do najbliższych przystanków komunikacji autobusowej - obecnie mieszkańcy sołectwa Biskupice muszą poruszać się poboczem lub skrajem ruchliwej drogi wojewódzkiej nr 720 łączącej DK nr 92 w Błoniu z miastem Brwinowem i dalej z DW nr 719 w Otrębusach oraz węzłem S8 w Nadarzynie.
Bez wątpienia, budowa bezpiecznej i komfortowej infrastruktury spowoduje również efekt proekologiczny, poprzez zwiększenie liczby mieszkańców, którzy zrezygnują z jazdy samochodem i będą przemieszczali się pieszo i rowerem.
Realizacja tego typu projektów przyczynia się do rozwiązywania części problemów dot. transportu indywidualnego na terenie Mazowsza, czyli stwierdzonej narastającej intensywności ruchu samochodowego na obszarach zurbanizowanych, hałasu, zanieczyszczenia powietrza związanego z dużą emisją spalin oraz zmniejszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zagrożeń wypadkami głównie na odcinkach przebiegających przez tereny zabudowy mieszkaniowej - szczególnie zagrożeń bezpieczeństwa tzw. niechronionych użytkowników ruchu drogowego, tj. pieszych i rowerzystów.
Nie bez znaczenia jest fakt, że w sąsiedztwie przedmiotowej ścieżki rowerowej znajduje się miejsce pamięci - kopiec z czasów I wojny światowej, będący grobem żołnierzy armii rosyjskiej i armii niemieckiej, którzy w październiku 1914 r. stoczyli w tym rejonie krwawą bitwę. Budowa ścieżki pieszo-rowerowej w Biskupicach poprawi dostępność turystyczną tego kurhanu.