Opis projektu
Projekt polega na zorganizowaniu serii warsztatów edukacyjnych dla młodych mieszkańców Mazowsza i ich opiekunów. W okresie pandemii oraz po niej wielu z nich, ze względu na ograniczenia, nie mogło, a wielu wciąż nie może nawiązywać bezpośrednich relacji z rówieśnikami oraz brać udziału w dodatkowych zajęciach. U wielu z nich pozostawiło to ślad do dzisiaj. Problem dotyczył dzieci ze szkół podstawowych, średnich, także dzieci objętych edukacją domową (tych ostatnich na Mazowszu jest już ponad 4 tysiące). W projekcie udział wezmą więc zarówno dzieci uczące się w szkołach, jak i te, spełniające obowiązek szkolny w ramach Edukacji Domowej.
W ramach projektu dla mieszkańców południowego Mazowsza zorganizowane zostaną:
a) cykl zajęć specjalistycznych dla dzieci:
A1) zajęcia science laboratory (zajęcia naukowe z eksperymentami i doświadczeniami, 2 cykle zajęć po 30 godzin = 60 godzin)
A2) zajęcia warsztatowe z elementami języka angielskiego (cykl zajęć 50 godzin = 50 godzin)
A3) zajęcia matematyczno-logiczne (w tym gry i zabawy matematyczne, cykl zajęć 50 godzin = 50 godzin)
A4) zajęcia edukacyjno-medialne (2 cykle zajęć po 25 godzin = 50 godzin)
A5) zajęcia umuzykalniające (1 cykl zajęć 50 godzin = 50 godzin)
A6) zajęcia hippiczne (cykl zajęć 14 godzin = 14 godzin)
b) cykl zajęć dla dorosłych i seniorów (rodzice, dziadkowie, opiekunowie)
B1) Warsztaty rozwijające umiejętności wychowawcze dla dorosłych, w tym dotyczące uczuć i nastrojów dzieci i młodzieży, umiejętności rozmowy z nimi, konstruktywnego chwalenia, zachęcania do samodzielności, zachęcania do współpracy oraz wzajemnego wsparcia i uwalniania od grania ról (cykl 20 dwugodzinnych spotkań = 40 godzin dydaktycznych)
B2) Warsztaty skierowane dla opiekunów dzieci i młodzieży spełniających obowiązek szkolny w domu (40 godzin)
c) cykl zajęć międzypokoleniowych
C1) Warsztaty pogłębiające więzi pomiędzy uczestnikami projektu poprzez rozwinięcie sprawności manualnej m.in. zajęcia artystyczne (cykl 20 trzygodzinnych spotkań = 60 godzin dydaktycznych)
Miejscem wspomnianych zajęć będą m.in. sale radomskiej delegatury Urzędu Marszałkowskiego, Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia czy Muzeum Wsi Radomskiej.
W miesiącach kwiecień-listopad zorganizowana zostanie także seria wycieczek szlakami Mazowsza. W większości weźmie udział grupa do 50 osób (wyjątkiem będzie wyjazd do ZOO, w którym udział weźmie grupa przynajmniej 80 osób). Pod okiem wykwalifikowanego przewodnika będą mieli możliwość poznać historię, kulturę i tradycję miejsc, do których się wybiorą. W ramach realizacji projektu zorganizowane zostanie sześć wycieczek autokarowych: dwie wycieczki do Warszawy (m.in. do ZOO czy "Warszawa na torach"), jedna wycieczka do Warki (m.in. Muzeum Pułaskiego), jedna do Grodziska Mazowieckiego (m.in. Planetarium), jedna do Ogrodu Botanicznego w Powsinie oraz jedna do Parku Rozrywki w Julinku. Uczestnicy projektu zostaną zaproszeni także do poznania tajemnic lokalnej historii, m.in. poprzez udział w warsztatach tematycznych m.in. w MCSW Elektrownia, Muzeum Wsi Radomskiej oraz w Muzeum im. Jacka Malczewskiego. Wybrane z warsztatów połączone będą z ogniskiem.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Okres pandemii uniemożliwił wielu dzieciom i młodzieży udział w zajęciach. U wielu z nich pozostawiło to ślad do dzisiaj. A trwająca za wschodnią granicą wojna tylko spotęgowała lęk i niepewność. Projekt ma więc za zadanie wypełnić pewną lukę, jaka z powyższych powodów powstała. Pozwoli odkryć nowe zainteresowania, poszerzać horyzonty i budować relacje z rówieśnikami w przyjemny i pożyteczny sposób. Rozwój międzyludzkich relacji jest ważny zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Dlatego także rodzice, dziadkowie i opiekunowie dzieci wezmą udział w spotkaniach warsztatowych rozwijających umiejętności wychowawcze oraz w warsztatach rozwijających sprawności manualne. Odbędzie się także cykl spotkań warsztatowych dla opiekunów dzieci i młodzieży spełniających obowiązek szkolny w domu w ramach Edukacji Domowej. Spotkania będą miejscem budowania wspólnoty rodziców, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w życiu swoich dzieci i społeczności.
Turystyczny charakter drugiej części projektu pozwoli zobaczyć i poznać przez dzieci, dorosłych i seniorów miejsca na Mazowszu, które często kojarzą jedynie z nazwy. Udział w towarzyszących wyjazdom zajęciach edukacyjnych, pozwoli zapoznać się z dziedzictwem kulturowym wybranych miejsc województwa mazowieckiego. Taki sam cel przyświecać będzie zajęciom w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia oraz Muzeum Wsi Radomskiej.
Bezpłatny charakter zajęć pozwoli dotrzeć z projektem do wielu osób i jeszcze efektywniej realizować jego poszczególne elementy. W niepowtarzalny sposób odpowie również na potrzeby najmłodszych członków społeczeństwa oraz ich opiekunów.