Opis projektu
Warsztaty filmowo-przyrodnicze przeznaczone są dla dzieci. Ich celem jest przygotowanie uczestników do samodzielnego tworzenia krótkich filmów przyrodniczych za pomocą smartfona - ogólnodostępnego urządzenia cyfrowego, stanowiącego jedno z podstawowych narzędzi pracy i nauki.
Warsztaty dwudniowe, obejmujące 16 godzin (zajęcia kameralne i terenowe) odbędą się w Ośrodku Edukacyjnym Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego w Kaliskach.
Podczas zajęć uczestnicy zdobędą teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat:
* możliwości wykorzystania telefonu w roli kamery,
* zastosowania dodatkowego wyposażenie ułatwiającego pracę,
* ustawień telefonu w formacie nagrywania,
* planowanie ujęć, właściwego budowania kadru, ustawienia pierwszego planu oraz tła,
* dobierania i ustawiania optymalnych parametrów ekspozycji (w warunkach światła zastanego),
* rejestrowania i kontrolowania poziomu dźwięku (zastosowanie mikrofonu zewnętrznego),
* metod filmowania telefonem (praca ręczna oraz z gimbalem),
* wykonywania ujęć w ruchu oraz ujęć statycznych,
* montażu i udźwiękowienia zarejestrowanego materiału filmowego,
* prawnych aspektów produkcji filmowej (prawo autorskie, wykorzystanie baz zdjęć, filmów i muzyki, licencje Creative Commons, ochrona wizerunku, itp.)
Ze względów organizacyjnych w warsztatach może uczestniczyć jednorazowo 16 osób (planowane jest przeprowadzenie warsztatów w 6 powtórzeniach, co daje łączny udział 96 nauczycieli).
W ramach projektu zaplanowano:
* zakup oprzyrządowania do 16 smartofnów (mikrofon bezprzewodowy - 16 szt., zestaw obiektywów - 16 szt.) oraz laptopy do monitorowania filmów - 8 szt.
* wynajem trenerów do prowadzenia warsztatów z zakresu reżyserii, filmowania, udźwiękowienia i montażu,
* wynajem autokarów do transportu uczestników,
* zamówienie usługi cateringowej.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Nowe technologie stały się nieodłączną częścią naszego życia. Bardzo ważnym narzędziem codziennego użytku jest smartfon, który łączy w sobie funkcje telefonu, radia, aparatu fotograficznego czy kamery i coraz częściej jest wykorzystywany do nagrywania otaczającej nas rzeczywistości. Znajomość możliwości smartfona umożliwia również realizację dobrej jakości filmów przyrodniczych. Niejednokrotnie smartfon może zastąpić ciężką i mało wygodną lustrzankę lub profesjonalną zazwyczaj drogą kamerę, co jest bardzo ważne zwłaszcza dla młodych, nie mających własnych dochodów twórców.
Mój projekt odpowiada na:
a) potrzeby uczniów, którzy oczekują od nauczycieli wysokich umiejętności w posługiwaniu się nowoczesnymi technologiami cyfrowymi,
b) potrzeby nauczycieli, którzy mają świadomość przydatności narzędzi i aplikacji cyfrowych w procesie edukacji, jednak nader często rezygnują z ich wykorzystywania z obawy przed kompromitacją w oczach uczniów,
c) potrzeby nauczycieli, którzy mają ambicję by używać nowoczesnych technologii w celu pobudzania zainteresowań uczniów i wyzwalania ich aktywności,
d) potrzeby wprowadzania do szkół edukacji ekspedycyjnej dającej uczniom szansę m.in. na samodzielne zdobywanie wiedzy poza murami szkoły oraz uczenie się przez doświadczenie,
e) potrzeby usuwania barier technologicznych, by wspomagać tworzenie społeczeństwa świadomie i sprawnie posługującego się nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi.