Lokalizacja
Liceum Ogólnokształcące im. Marii Dąbrowskiej, 09-300 Żuromin, ul. Wyzwolenia 61
Opis projektu
Adresatami projektu będzie 300 dzieci w wieku 6-14 lat z gmin powiatu żuromińskiego. Celem projektu będzie wzbudzenie zainteresowań naukami ścisłymi, szczególnie fizyką i chemią, młodych odkrywców. Radość i frajda biorą się nie z samego stwierdzania faktów, lecz z aktywnego eksperymentowania i uważnej obserwacji. Praca w laboratorium z zastosowaniem aktywnych metod nauczania pobudzi dzieci do kreatywnego myślenia i dalszej chęci zdobywania wiedzy z przedmiotów przyrodniczych.
Na projekt składać się będzie 100 eksperymentalnych warsztatów stacjonarnych z fizyki i chemii 20 grup 15 — osobowych uczniów szkół podstawowych z terenu powiatu żuromińskiego. Każda grupa uczestników odbędzie 4 warsztaty eksperymentalne oraz dodatkowe zajęcia, na których dzieci wykonają świecę i mydło jako zwieńczenie projektu. Grupy zostaną podzielone pod kątem wiekowym, co umożliwi dobór omawianych zagadnień do wieku uczestników.
Tematy warsztatów eksperymentalnych:
- „Świetlne czary — warsztaty z optyki”
- „Grzmoty i błyskawice — czyli jak powstaje burza?”
- „Czary mary z suchym lodem”
- „Chemia mole(kulinarna) czyli o substancjach obecnych w kuchni”
Zajęcia będą odbywały się zgodnie z zasadami bhp. Wszystkie doświadczenia, które mogłyby stwarzać niebezpieczeństwo dla uczestników, będą wykonywane przez osoby prowadzące zajęcia.
Każdy osoba biorąca udział w warsztatach otrzyma labonotes, w którym będzie miała możliwość zanotowania spostrzeżeń i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Dzieci z terenów wiejskich i małych miast mają ograniczony dostęp do pracowni fizyko — chemicznych. Realizacja projektu pozwoli wpłynąć na inne postrzeganie przedmiotów ścisłych, jako trudnych, niezrozumiałych i nudnych. Udział w zajęciach warsztatowych ma na celu zachęcenie przyszłych absolwentów szkół średnich do wyboru studiów na kierunkach ścisłych. Warsztaty realizowane w tym projekcie mogą przyczynić się do częstszego wybierania przedmiotów ścisłych przez uczniów jako obowiązkowego dodatkowego przedmiotu na egzaminie ósmoklasisty,
Wykonywanie doświadczeń pozwoli również uczestnikom projektu na oswojenie się ze sprzętem laboratoryjnym i substancjami chemicznymi, co może wpłynąć na podwyższenie jakości pracy w ich dorosłym życiu.
Samodzielne wykonywanie doświadczeń przez uczestników może również stworzyć możliwość wyłonienia z pośród grupy ucznia szczególnie uzdolnionego i skierowanie jego edukacji we właściwym kierunku.
Wiadome jest, że na możliwości rozwijania zainteresowań ma wpływ również sytuacja materialna uczniów. Udział w bezpłatnych warsztatach fizyko — chemicznych stwarza możliwość rozwoju i poszerzenia wiedzy o charakterze edukacyjnym.
Adresaci projektu
Uczniowie szkół podstawowych w wieku 6 — 14 lat mieszkający na terenie powiatu żuromińskiego.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | Prowadzący warsztaty (100h, 20 grup 15-osobowych, każda grupa po 5h. Stawka dla jednego prowadzącego za godzinę 200zł) | 40 000 zł |
2 | Zakup odczynników chemicznych (np. suchy lód, baza mydlana, parafina, siarczan (VI) miedzi (Il), alginian sodu, etanol) | 5 000 zł |
3 | Zakup dodatkowego sprzętu laboratoryjnego | 2 500 zł |
4 | Zakup okularów ochronnych i fartuchów laboratoryjnych | 1 600 zł |
5 | Wyżywienie uczestników | 9 000 zł |
6 | Labonotes + długopis dla uczestników | 1 950 zł |
7 | Środki czystości (ręczniki papierowe, płyn do mycia naczyń, gąbki, rękawiczki lateksowe) | 200 zł |
Łącznie: 60 250 zł |