Lokalizacja
Podregion ostrołecki
Opis projektu
Działania będą prowadzone w formie regularnie organizowanych zajęć dla dzieci i młodzieży prowadzonych w naturalnych miejscach ich przebywania, jak szkoły, placówki kultury lub organizacje pozarządowe. Zajęcia będą prowadzone w odformalizowanej strukturze małych (kilkunastoosobowych) grup poprzez stosowanie aktywnych form wychowawczych wspierających umiejętności społeczne. Zajęcia będą realizowane w dniach i godzinach dostosowanych do możliwości i wieku uczestników oraz pogody (łącznie z weekendami, dniami wolnymi od zajęć szkolnych i godzinami wieczornymi). Działania będą odbywać się cykliczne, przez cały rok na terenie co najmniej trzech gmin każdego z powiatów podregionu i miasta na prawach powiatu.
Proces rekrutacji będzie otwarty i uwzględniający zróżnicowanie społeczne, ekonomiczne, kulturowe oraz w sferze płci środowiska lokalnego,, a także będzie obejmował możliwość udziału osób z niepełnosprawnościami.
Rekrutację uczestników i realizację działań będą prowadzić liderzy lokalni liderzy – wychowawcy posiadający umiejętności pracy w odformalizowanym systemie wychowawczym wspierani przez lokalnych koordynatorów zapewniających pomoc i wsparcie.
W każdej grupie uczestników zostanie dokonany podział na mniejsze zespoły, które same wybiorą swoich liderów.
Każda z grup opracuje plan działania w postaci cyklu działań edukacyjno-szkoleniowych, które zrealizuje całą grupą lub w ramach działań mniejszych zespołów. Działanie takie będzie uczyć samodzielności i planowania swojej pracy.
W związku z tym niemożliwe jest na tym etapie szczegółowe określenie kosztorysu. Ograniczałoby to kreatywność grupy i mogło narzucać rozwiązania opisane w kosztorysie. Projekt zakłada podmiotowe podejście do uczestników i ich zaangażowanie w jak najszerszym zakresie.
Zaproponowana forma działania zapewni zastosowanie zasady oddziaływania pośredniego – poprzez grupę. Dodatkowym impulsem motywacyjnym do zgrania grupy i zespołów oraz nawiązywania relacji społecznych będzie wprowadzenie współzawodnictwa pomiędzy zespołami i grupami.
Plany działań grup i projekty wychowawcze będą obejmować działania angażujące specjalistów zewnętrznych, wycieczki, wyjazdy terenowe.
Plany działań grup i projekty wychowawcze oraz metody pracy z dziećmi i młodzieżą będą dostosowane do psychofizycznych możliwości uczestników zajęć oraz etapów rozwoju, na jakich w poszczególnych sferach życia znajduje się dziecko.
Prowadzone zajęcia i realizowane projekty będą dotyczyły przede wszystkim rozwijania kluczowych kompetencji społecznych, takich jak współpraca w grupie, rozwijanie zainteresowań, przełamywanie własnych barier oraz rozwoju wiedzy i umiejętności w obszarze obronności i reagowania kryzysowego.
Zajęcia będą obejmować różnorodne formy pracy – od warsztatów, poprzez wspólną wędrówkę.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
W minionych latach znaczna część dzieci i młodzieży z Mazowsza oraz całej Polski większość czasu spędziło w domach. Czego wynikiem jest kryzys relacji społecznych. Młodzi ludzie boją się wejść w zburzone już relacje, nie wiedzą w jaki sposób się komunikować by odnowić uśpione przyjaźnie, nie potrafią też odnaleźć się w pracy zespołowej.
Odbudowanie więzi społecznych i odbudowanie relacji międzyludzkich to jedno z ważniejszych zadań, przed którym obecnie stoi nasze społeczeństwo. Dodatkowo wzrosło poczucie zagrożenie bezpieczeństwa w wyniku wojny w Ukrainie.
Nasz projekt ma na celu realizację tych potrzeb poprzez organizację kreatywnych zajęć dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych zajęć, szkoleń i warsztatów, pomagających radzić sobie z wyzwaniami codzienności.
Praca w zespołach rówieśniczych, wspólne podejmowanie wyzwań, czy wspólne realizowanie projektów wpływa na budowanie relacji, zacieśnianie więzów, wzmacnia wszechstronny rozwój i umożliwia uczestnikom projektu odkrycie nowych zainteresowań, poszerza kompetencje, daje dużo satysfakcji i radość, a przede wszystkim pozytywnie wpływa na budowanie relacji międzyludzkich. Działania te pozwolą spędzić czas w sposób ciekawy i kreatywny, jak również staną się impulsem do wspólnych rozmów, rozwiązywania problemów, a w konsekwencji zacieśniania więzi międzyludzkich i budowania wspólnoty.
Bezpłatny dla uczestników charakter projektu pozwoli na dotarcie do szerokiego grona zainteresowanych.
Adresaci projektu
Adresatami projektu są dzieci i młodzież oraz osoby dorosłe z podregionu ostrołęckiego.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | Zakup materiałów, usług i wyposażenia niezbędnego do realizacji zajęć programowych wg. programu opracowanego przez grupę, pod opieką i przy wsparciu wychowawcy | 50 000 zł |
2 | Koszty zatrudnienia kadry programowej: liderów - wychowawców (w tym zwrot kosztów dojazdu). | 40 000 zł |
3 | Koszty wycieczek (transport, bilety wstępu, wyżywienie) i organizacji szkoleń w ramach projektu (w tym wynajem pomieszczeń i wyżywienie). | 65 000 zł |
4 | Koszty ogólnoadministracyjne związane z realizacją zadania (w tym: wynagrodzenie koordynatorów, organizacja spotkań zespołu projektowego, rekrutacja uczestników oraz działania promujące na etapie rekrutacji i realizacji projektu). | 20 000 zł |
Łącznie: 175 000 zł |