Lokalizacja
województwo mazowieckie
Opis projektu
Zajęcia nie będą odbywać się w budynkach, ale na łonie natury czyli w lasach, parkach łąkach, ogrodach i sadach. Zajęcia będą organizowane bez względu na porę roku i pogodę, ponieważ jak pisze autor jednej z kultowych książek outdoorowych "nie ma złej pogody na wyjście na dwór, są tylko złe ubrania".
Tematykę zajęć napisze natura.
Przebywając w lesie człowiek odbiera świat wszystkimi zmysłami - integruje swoje zmysły, reguluje je i wyostrza. Po pobycie w lesie każdy się uspokaja i wycisza co pomaga w tworzeniu relacji i w nauce.
Zajęcia opierałyby się o:
* Zajęcia przyrodnicze - rozpoznawanie tropów i śladów zwierzęt, rozpoznawanie roślin jadalnych, rozpoznawanie zwierząt i ptaków
* Zajęcia ekologiczne - gdzie omawiane byłyby czynniki wpływające na zanieczyszczenie środowiska w tym często degradująca działalność człowieka. Poruszona zostanie tematyka ochrony środowiska.
* Zajęcia LandArt - zajęcia artystyczne/ plastyczne wykorzystujące materiały naturalne do tworzenia dzieł
* Zajęcia z elementami integracji sensorycznej, gdzie zachodziłaby integracja takich zmysłów jak: wzrok, słuch, czucie głębokie i powierzchowne, równowaga, koordynacja. Wszystko to może dziać się w lesie: od bawienia się błotem przez chodzenie po zwalonych drzewach po nasłuchiwanie głosów ptaków i wąchanie kwiatów
Stałym programem zajęć byłoby spotkanie w kręgu gdzie uczestnicy mówiliby o swoich emocjach i przeżyciach. Często byłoby to ognisko - bo obcowanie z tym żywiołem daje siłę i energię do działania. Ciepło jest taką naszą pierwotną potrzebą.
Zajęcia odbywałyby się 2 razy w tygodniu dla grupy młodzieży/dzieci. Grupa liczyłaby maksymalnie 10 uczestników.
Zajęcia prowadziłby leśny edukator i pedagog.
Baza zajęć byłaby na działce leśnej. W zależności od zaplanowanej aktywności zajęcia byłyby przenoszone na inny teren.
Wspierajmy dzieci, młodzież i samych siebie w obcowaniu z naturą - bo nie ma nic lepszego niż produkcja witaminy N - jak Natura.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Wielu specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego dzieci widzi ogromne problemy w tej dziedzinie. Dzieci popadają w depresję, uzależnienia, otyłość - poprzez brak ruchu, brak koncentracji, problemy z zachowaniem jak i wychowaniem. Poprzez bardzo szybki pęd życia i wszechobecną cyfryzację dzieci stają się samotne, zapędzone, mają problemy również ze zdrowiem fizycznym - zła postawa ciała, otyłość, brak sprawności mięśniowej, skrzywienia kręgosłupa. Antidotum na to wydaje się być natura! W niej dzieci odżyją, nabiorą umiejętności, które sprawią, że wyrosną na zdrowych i szczęśliwych dorosłych, którzy będą umieli zaopiekować się naszą planetą. W okolicy nie widziałam tego typu zajęć, a naprawdę jest to w moim odczuciu bardzo konieczne. Mieszkam w dużej gminie, gdzie jest mnóstwo szkół, przedszkoli, rodzin z dziećmi i brakuje tego typu aktywności. Rozmawiając z rodzicami, wielu zauważa taką potrzebę, ale nie wie lub boi się sięgnąć po naturę. Zostaliśmy odarci z tego co pierwotne, nasze pierwotne instynkty zatraciły się. Czas to odzyskać i przy okazji podreperować zdrowie naszych dzieci.
Adresaci projektu
Dzieci i młodzież