Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 490

490. Laboratorium Wiedzy


Lokalizacja

Lokalizacje: Przedszkole im. Misia Uszatka w Nowym Mieście, Przedszkole im. Pluszowego Misia w Ciechanowie, Szkoła Podstawowa nr 4 w Pułtusku, Przedszkole nr 4 w Pułtusku, Przedszkole nr 5 w Pułtusku

Opis projektu

Adresatami projektu "Laboratorium Szalonego Naukowca", będzie: 225 dzieci w wieku 3-14 lat ze szkół i przedszkoli subregionu ciechanowskiego (powiat płoński, ciechanowski i pułtuski). Celem projektu będzie promocja zainteresowań naukowych dzieci zamieszkałych na terenach wiejskich poprzez wczesną stymulację ich zainteresowania przedmiotami ścisłymi - biologią, chemią i fizyką. W sposób szczególny do udziału w projekcie zachęcane będą dziewczęta, które nadal pozostają w mniejszości pośród studentów kierunków technicznych i rzadziej niż ich rówieśnicy wybierają zawody inżynierskie.

Na projekt składać się będzie łącznie 60 eksperymentalnych warsztatów stacjonarnych oraz 15 pokazów naukowych dla piętnastu 15-osobowych grup uczniów z przedszkoli i szkół podstawowych z terenów subregionu ciechanowskiego. Każda grupa uczestników odbędzie 3 warsztaty stacjonarne oraz jeden pokaz eksperymentalny. Grupy zostaną podzielone pod kątem wiekowym, co umożliwi odpowiednie dobranie treści zajęć, w tym poziomu zaawansowania i skomplikowania używanych pojęć.

Warsztaty zakładają stworzenie warunków do aktywnego zdobywania wiedzy poprzez organizację różnorodnych i niestandardowych form eksperymentalnych, mających na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności uczestników, skłonienie ich do logicznego, ale również kreatywnego myślenia. Przedstawienie nauk ścisłych w formie angażującej aktywnie młodych ludzi będzie miało na celu zachęcenie ich do wyboru ścieżki kariery związanej z tymi kierunkami, a w szczególności zachęcenie do tego dziewczęta.

Tematy warsztatów stacjonarnych:
- "Poli...co?" - czyli o właściwościach polimerów w świecie chemii;
- "Gdy trzaska i błyska" - czyli o nietypowych reakcjach chemicznych;
- "Puff...jak gorąco!" - warsztaty chemiczne z wykorzystaniem suchego lodu.

W trakcie warsztatów wszyscy uczestnicy poczują się, jak w laboratorium - założą fartuchy i okulary ochronne. Edukator omówi również zasady bezpieczeństwa w pracowni chemicznej oraz powtórzy "żelazne zasady" wykonywania eksperymentów. Każde warsztaty będą się rozpoczynały wstępem teoretycznym oraz efektownym, angażującym uczestników pokazem eksperymentalnym, przeprowadzonym przez Edukatora. Następnie przejdziemy do części warsztatowej, w trakcie której każdy uczestnik będzie pracował przy swoim stanowisku eksperymentalnym.
Każdy uczestnik będzie dysponować osobistym zestawem szkła laboratoryjnego, pipetami i roztworami chemicznymi, które wcześniej przygotuje. Wszystkie roztwory chemiczne, do których dostęp będą mieli uczestnicy, będą w pełni bezpieczne. Odczynniki, które mogłyby stwarzać niebezpieczeństwo dla uczestników, a także wszystkie eksperymenty z wykorzystaniem otwartego płomienia, będą wykonane przez Edukatora, przy nadzorowanym uczestnictwie jednego lub dwojga dzieci.

W celu utrwalenia materiału warsztatowego i pomocy uczniom w zrozumieniu przekazywanych treści, każdy uczestnik warsztatów otrzyma "Warsztatownik" - 32-stronnicową broszurę w podręcznym formacie A5, opracowaną przez Edukatora specjalnie na potrzeby realizacji zaplanowanych w ofercie warsztatów eksperymentalnych. "Warsztatownik" będzie opracowany w trzech wersjach - dla uczestników w wieku 3-6 lat, w wieku 6-10 lat oraz uczestników w wieku 10-14 lat i pomoże uczniom na bieżąco notować przebieg warsztatów (w tym spostrzeżenia i obserwacje z eksperymentów i pokazów) i będzie alternatywą dla tradycyjnych kart pracy, które uczniowie łatwo gubią.

Zwieńczeniem projektu będą pokazy eksperymentalne "Mroźna Sprawa", które w spektakularny, angażujący widownię sposób, przybliżą młodym widzom właściwości ciekłego azotu.

Drugą część projektu stanowić będą Festiwale Nauki - rodzinne wydarzenia przybliżające rodzicom i dzieciom fascynujący świat nauki. Festiwale będą mogły odbywać się przy okazji większych wydarzeń lokalnych (pikników, festynów), jak również jako osobne wydarzenia - dla rodziców i dzieci z danej szkoły lub przedszkola przy okazji obchodów ważnych wydarzeń w życiu szkoły - dnia dziecka, dnia patrona, itp. Projekt obejmie 5 Festiwali.

W trakcie każdego Festiwalu zorganizowane zostanie profesjonalne stoisko, ubogacone poprzez szereg atrakcji dla dzieci i rodziców, które zachęcać będzie do podejścia i udziału w proponowanych aktywnościach.  
W ramach Festiwalu, przy stoisku będzie można wykonać eksperymenty z pompą próżniową i manometrem, ciekłym azotem, suchym lodem, a także elektrycznością, magnetyzmem i wieloma innymi zagadnieniami z królestwa fizyki i chemii. Na stoisku będzie można również porozmawiać z edukatorami, którzy odpowiedzą na pytania dotyczące ciekawostek chemicznych i fizycznych, a także uzyskać porady w zakresie wykonywania ciekawych eksperymentów naukowych w domowym zaciszu oraz rozwoju zainteresowań dziecka przedmiotami ścisłymi.

Oprócz tego zarówno dzieci, jak i dorośli będą mogły wziąć udział w ciekawych konkursach z nagrodami.
W celu dotarcia do szerszej grupy odbiorców, Fundacja będzie dystrybuować dwie broszury: dla dzieci i dorosłych.
Dla całych rodzin przygotowana zostanie, opracowana specjalnie na potrzeby projektu publikację pt. "KABOOM czyli o eksperymentach w domowym zaciszu", w której znajdą się, przekazane w sposób przystępny i atrakcyjny dla grupy wiekowej 3-14, informacje nt. tego, jak z pomocą rodzica samodzielnie wykonać w domu ciekawe doświadczenia. W ulotce zawarte są również interaktywne ćwiczenia i zadania dla uczniów oraz ich rodziców, które pomogą im lepiej zrozumieć przekazywane treści, w tym trudne pojęcia z dziedziny fizyki i chemii. Ulotka zostanie wydana w nakładzie 1500 szt. (300 szt./event), format A5, 16 stron, CMYK (4+4), papier błysk min. 100g, szycie zeszytowe i rozdystrybuowana pomiędzy uczestników eventów. W ten sposób zapewnione zostaną trwałe rezultaty projektu, które będą mogły zostać używane przez rodziców i dzieci przez wiele następnych lat.

W trakcie Festiwali Nauki zaproponujemy również dla uczestników warsztatów słodki poczęstunek i drobne upominki - naukowe gadżety dla całej rodziny.

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu

Subregion ciechanowski to w przeważającej mierze obszar wiejski, w którym dominują gminy wiejskie i wiejsko-miejskie. Wiele z nich jest odległych od dużych miast, nie posiada połączeń autobusowych ani kolejowych z większymi ośrodkami miejskimi, gdzie dostępna jest szeroka oferta edukacyjna i kulturalna. Dzieci z terenów wiejskich postulat równości w dostępie do edukacji w wielu przypadkach pozostaje niezrealizowany. Zgodnie z literaturą przedmiotu, równość w edukacji można sprowadzić do trzech obszarów: równości dostępu, równości przebiegu i równości osiągnięć szkolnych. Mówi się również o „zasadzie równych szans jako jednakowych warunkach kształcenia oraz równym dostępie do wiedzy”. Dzieci zamieszkałe na terenach wiejskich doświadczają nierówności we wszystkich wyżej wymienionych aspektach. Jednocześnie, coraz większego znaczenia nabiera nie sam dostęp do edukacji (placówki szkolnej), ale dostęp do edukacji dobrej jakości. Liczy się nie tylko sam dostęp do szkoły położonej w rozsądnej odległości od domu (nawet dobrze wyposażonej), ale przede wszystkim jakość uzyskanego wykształcenia. W tym zakresie dzieci zamieszkałe na terenach wiejskich doświadczają wielu „nierówności  oświatowych” (źródło: J. Papież, Przemiany warunków socjalizacyjno-edukacyjnych na wsi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006). Samo zamieszkiwanie na wsi niesie ze sobą wiele barier utrudniających zdobycie wyższego wykształcenia, co jest szczególnie widoczne w wypadku kierunków technicznych. Niektóre przeszkody związane są z uwarunkowaniami środowiska rodzinnego, między innymi z sytuacją materialną, pozycją społeczno-zawodową  rodziców, czy kapitałem kulturowym rodzin (źródło: Matyjas, B., Szanse edukacyjne dziecka wiejskiego : stan, uwarunkowania i perspektywy, 2012). W powiecie pułtuskim, w którym przeważają gminy wiejskie, średni dochód gminy w przeliczeniu na mieszkańca w 2020 r. wyniósł jedynie 5283 PLN. Średnia wojewódzka dla gmin w tym samym roku wyniosła 5580 PLN, a średnia wojewódzka dla miast na prawach powiatu wyniosła 9563 PLN. W samym powiecie znaczna różnica wystąpiła pomiędzy gminami – w Pułtusku było to 5378 PLN, a w gminie wiejskiej – Pokrzywnica 5141 PLN. Dane ze Statystycznego Vademecum Samorządowca wskazują, że podczas gdy gmina Legionowo (gmina miejska) przeznaczyła w na oświatę i wychowanie 89437 tys. PLN w 2019 roku, gmina Pokrzywnica na ten cel wydała jedynie 7483 tys. PLN. Nawet, jeżeli weźmiemy pod uwagę różnice w liczbie uczniów w obu gminach (w Legionowie funkcjonuje 10 szkół podstawowych, a w Pokrzywnicy tylko 4), widoczne jest, że gmina wiejska, taka jak np. gmina Pokrzywnica, nie posiada wystarczających środków na realizację dodatkowych przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym.

Oprócz poziomu nakładów finansowych, na terenach wiejskich na szanse edukacyjne dzieci wpływa otaczające ich środowisko - wykształcenie wyższe ma jedynie 5,4% ludności wiejskiej (w mieście 13%). Tendencje są odwrotne w przypadku wykształcenia podstawowego – ma je 31,9% mieszkańców wsi (w mieście 23%). Brak wzorców edukacyjnych powoduje, że młodzież wiejska nie dysponuje zasobami, które mogłaby przekształcić w kapitał pozwalający na wyrwanie się z systemowej pułapki niższego wykształcenia (Kwiecińska-Zdrenka, M., Aktywni czy bezrobotni wobec własnej przyszłości. Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży. Toruń, 2004). Silniej zakorzenione w środowisku wiejskim są również stereotypy dotyczące zawodów kobiecych i męskich. W Polsce jest to problem, który dotyczy nie tylko wsi. Chociaż 58% ogólnej liczby studiujących w Polsce to kobiety, na uczelniach technicznych kobiet jest tylko 36%. Dane dla poszczególnych kierunków technicznych są niekiedy jeszcze gorsze: dla przykładu, jedynie 6,7% studiujących elektrotechnikę to kobiety. Dziewczęta nie są systematycznie zachęcane do rozwoju swoich umiejętności matematycznych, informatycznych oraz przyrodniczych, nawet jeżeli wykazują w tym kierunku predyspozycje oraz zainteresowanie. W trakcie naszej pracy edukacyjnej i profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą niejednokrotnie widzimy taką prawidłowość przy okazji organizacji zajęć o tematyce przyrodniczej,
Podsumowując, niewątpliwie na terenach wiejskich dokonał się duży postęp, a współczesna wieś znacznie różni się od dawnej post-pegeerowskiej rzeczywistości, nadal jednak obserwujemy w codziennej pracy przykłady nierówności szans dzieci i młodzieży z tego środowiska w dostępie do edukacji.

Adresaci projektu

Uczniowie przedszkoli i szkół podstawowych w wieku 3-14 lat mieszkający na terenie subregionu ciechanowskiego.

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp.DziałanieKoszt (brutto, w PLN)
1Przeprowadzenie 60 warsztatów naukowych (350 zł/szt.)21 000 zł
2Przeprowadzenie 15 pokazów naukowych (400 zł/szt.)6 000 zł
3Zakup odczynników chemicznych (m.in. suchego lodu, siarczanu miedzi, alginianu sodu, mleczanu wapnia, itd.)2 000 zł
4Zakup dodatkowego sprzętu laboratoryjnego 3 500 zł
5Wydruk "Warsztatownika" - 32 str.2 250 zł
6Koszty administracyjne (wynagrodzenie księgowej/mat. biurowe/koordynacja)1 500 zł
7Wynajem infrastruktury do przygotowania stoiska w trakcie Festiwalu Nauki (stoły, krzesełka, namiot, miejsce dla dzieci, itp.)15 000 zł
8Poczęstunek w trakcie Festiwalu Nauki (5 Festiwali)5 000 zł
9Usługa trzech animatorów prowadzących eksperymenty specjalistyczne z dziećmi w trakcie Festiwalu (500 zł/animator, czyli 1500 zł/Festiwal) Nauki7 500 zł
10Nagrody w konkursach dla dzieci i dorosłych w trakcie Festiwalu, 10 nagród/Festiwal, 100 zł/nagroda5 000 zł
11Wydruk broszury "KABOOM, czyli o eksperymentach w domowym zaciszu", format A5, 16 stron, CMYK 4+4, szycie zeszytowe, papier min. 100 g, 1500 szt.6 000 zł
Łącznie: 74 750 zł

Wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Wiadomość nie została wysłana.
Prosimy spróbować później.

Masz pytanie do autora projektu?

Napisz mu wiadomość!

* Pola obowiązkowe

Pytanie dotyczące projektu:
Laboratorium Wiedzy

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

Informujemy, że administratorem danych osobowych przetwarzanych w ramach budżetu obywatelskiego Województwa Mazowieckiego jest Województwo Mazowieckie, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 5979-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl, ePUAP: /umwm/SkrytkaESP. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl. 

Dane osobowe:

1) będą przetwarzane w związku z zadaniem realizowanym w interesie publicznym, o którym mowa w art. 10a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego;
2) będą przekazywane spółce MediaPark Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Władysława Trylińskiego 10, 10-683 Olsztyn świadczącej dla Województwa Mazowieckiego usługę związaną z udostępnieniem systemu do zarządzania budżetem obywatelskim Województwa Mazowieckiego oraz spółce home.pl S.A. z siedzibą przy ul. Zbożowej 4 w Szczecinie, świadczącej dla spółki MediaPark Sp. z o.o. usługę zapewnienia infrastruktury serwerowej.
3) mogą być udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjnoorganizacyjną Urzędu;
4) będą przechowywane nie dłużej niż wynika to z przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje prawo:

1) żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych;
2) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, uzasadnionego Pani/Pana szczególną sytuacją;
3) wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa Podanie Pan/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne w celu złożenia projektu.