Opis projektu
Celem projektu jest organizacja warsztatów edukacyjno-artystycznych dla dzieci i młodzieży z małych miejscowości położonych w podregionie żyrardowskim, na terenie powiatu żyrardowskiego w gminie Radziejowice. Projektowane spotkania pozwolą uczestnikom na zdobycie nowych umiejętności i doświadczeń, odnalezienie nowych pasji oraz nawiązanie nowych znajomości, a praca zespołowa w grupie przyczyni się do wzmocnienia pewności siebie. W małych miejscowościach zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży najczęściej nie ma lub jest ich niewiele. Rodzice i opiekunowie często nie mają możliwości dowieść swoje pociechy na takie zajęcia do pobliskich miast a bardzo często nie mają też możliwości finansowych. Tym projektem możemy odmienić codzienność naszych dzieci. Przyczyni się to również do ograniczenia czasu spędzonego przed telewizorem, komputerem czy tabletem.
Projekt przewiduje cykl zajęć o charakterze plastycznym, muzycznym, naukowym i z zakresu robotyki.
Proponujemy zorganizowanie bezpłatnych:
1) Zajęć malarskich połączonych z rękodziełem
Tego typu aktywności są polecane dla każdego dziecka, bez względu na to, czy posiada ono swoisty talent, który będzie mogło podczas nich rozwijać, czy też może jeszcze się nie ujawnił. Podczas warsztatów, szczególnie takich, gdzie prezentowane są przeróżne techniki, dzieci rozwijają się wielotorowo. Wspomaga się ich naturalną zdolność tworzenia i wskazuje istotę na to, że ich perspektywa ma znaczenie. Zdecydowanie uwrażliwia się dzieci i młodzież na piękno i pozwala na myślenie wychodzące poza granice codzienności. Zabawy formą, kolorami i treścią wspomagają rozwój mózgu dziecka, przekładając się na szereg umiejętności, które pozwolą na efektywniejszą naukę, kreatywność i przyswajanie informacji w przyszłości. Z wykonanych prac można by zorganizować wystawę dla okolicznych mieszkańców.
2) Zajęć naukowych z eksperymentami
Zajęcia naukowe wspierane eksperymentami to doskonały sposób na rozwijanie wyobraźni, kreatywności i dziecięcej ciekawości. Podczas takich zajęć uczestnicy będą mogli sprawdzać i obserwować jak niesamowity i zaskakujący jest świat nauki. Eksperymenty pozwolą spojrzeć na inny wymiar zajęć, zupełnie inny od sposobu w jaki wiedza przekazywana jest w szkole.
3) Zajęć tanecznych
Zajęcia taneczne to ruch, który pozwoli na zachowanie kondycji, odpowiedniej postawy ciała, równowagi i refleksu. Ponadto rozwija też w dzieciach poczucie przynależności, empatię, myślenie strategiczne i wpływa na pewność siebie oraz uczy współdziałania w grupie. Muzyka łagodzi obyczaje, czyli wykształca w dzieciach umiejętność relaksu, a ponadto pozwala im na spojrzenie w głąb siebie i wyrażanie swoich emocji w odpowiedni sposób. Zajęcia taneczne rozwijają wszechstronnie zarówno intelektualnie, jak i emocjonalnie.
4) Zajęć robotyki
Proponowane zajęcia z robotyki przyczynią się do rozwinięcia kreatywności i pobudzą ciekawość świata. Sprawią, że uczestnicy zajęć będą uczyć się poprzez zabawę, co jest bardzo skuteczną metodą zdobywania wiedzy. Budowanie robotów z klocków sprzyja rozwijaniu sprawności manualnej, myślenia przestrzennego jak również organizacji czasu i miejsca pracy. A konieczność współdziałania w grupie rówieśniczej będzie pozwalała uczestnikom rozwijać umiejętności społeczne i komunikacyjne. Ważnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest istota zainteresowania młodych ludzi robotyką – kierunkiem przyszłości. Postęp technologiczny i automatyzacja procesów niesie konieczność kształcenia inżynierów, a poprzez takie zajęcia jest szansa na zaciekawienia tą tematyką młode pokolenie. Omawiane zajęcia będą miały walor edukacyjno-psychologiczny i pokażą uczestnikom, że nowoczesna technologia to nie tylko tabele, smartfony czy komputer do gier, a realne narzędzie wspomagające pracę w wielu dziedzinach.
Proponujemy zorganizowanie zajęć dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych:
- 6-10 lat
- 11-14 lat.
Ilość zajęć malarskich – 96 spotkań
Ilość zajęć naukowych – 96 spotkań
Ilość zajęć tanecznych – 96 spotkań
Ilość zajęć robotyki – 96 spotkań
Proponowane warsztaty: malarskie, taneczne, naukowe i robotyki odbywałyby się dla każdej kategorii wiekowej raz w tygodniu we wszystkich placówkach oświatowych w gminie Radziejowice (podregion żyrardowski) w miesiącach wrzesień 2023 – grudzień 2023.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Żyjemy w czasach, kiedy istnieje coraz większa świadomość tego, jak już od najmłodszych lat potrzebna jest nauka, poznawanie nowych rzeczy, interakcja ze światem. Różnorodne zajęcia pozalekcyjne, w formie warsztatów, kursów, ciekawych spotkań to coś, co ma wpływ na rozwój dziecka w wielu kierunkach. Nie jest to wyłącznie zajęcie mu czasu w trakcie popołudni, ale coś, co rzeczywiście może w olbrzymim stopniu wpłynąć na jego osobę, zdolności, rozwinąć w nim talenty, pasje a przede wszystkim dać możliwość wykazania się.
Długotrwały czas pandemii, lekcji zdalnych bardzo negatywnie wpłynął na rozwój i kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, a także w ogromnym stopniu ograniczył ich zdolność ruchową. Proponowane zajęcia będą swoistą rekompensatą za czas „zamknięcia w domach”.
Realizacja projektu przyniesie same korzyści dla naszej młodej społeczności. Proponowane zajęcia będą sprzyjały nowym umiejętnościom, odkrywaniem nowych zainteresowań i pasji. Spędzony razem czas przyczyni się do integracji dzieci i młodzieży, nawiązywania kontaktów międzyludzkich oraz będą swego rodzaju miejscem zabawy i rozrywki.
Projekt będzie szansą na wyrównanie dostępności zajęć dla dzieci i młodzieży z regionów o mniejszym zurbanizowaniu względem ich rówieśników z większych miast.