Lokalizacja
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Warszawie
ul. Grenadierów 30a
04-062 Warszawa
Opis projektu
Celem projektu jest przeprowadzenie warsztatów dla 15 pedagogów /pedagogów specjalnych z zakresu edukacji zdrowotnej dotyczącej wpływu wad wzroku oraz zaburzenia widzenia obuocznego na trudności i niepowodzenia szkolne oraz przeprowadzenie dla grupy 300 uczniów klas 0-III warsztatów edukacyjnych dotyczących profilaktyki wad wzroku i zaburzeń widzenia obuocznego. Właściwa higiena wzroku i wczesne wykrycie wad wzroku, zaburzeń widzenia obuocznego i akomodacji maja ogromny wpływ na właściwe funkcjonowanie dzieci i ich sukcesy edukacyjne. Niewykryte wady wzroku oraz zaburzenia widzenia obuocznego przyczyniają się do powstawania trudności szkolnych jak np. kłopoty z opanowaniem umiejętności czytania, pisania, umiejętności matematycznych. Dodatkowo wpływają na obniżony poziom rozumienia czytanego tekstu, obniżoną pamięć wzrokową oraz motoryczną, obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową, zaburzenia koncentracji uwagi czy integracji sensorycznej. Często objawy dysleksji są mylone z zaburzeniami widzenia. Objawami i konsekwencjami zaburzenia widzenie mogą być bóle głowy i oczu, dwojenie i rozmazanie obrazu, nadpobudliwość u dzieci, obniżona motoryka duża i mała, stabilność emocjonalna, wybuchy złości lub senność. Właściwa higiena wzroku i wczesne wykrycie nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu wzrokowego daje ogromną szansę na poprawę parametrów wzrokowych, a co za tym idzie, zniwelowanie trudności szkolnych. Okres nauki zdalnej, wiele godzin spędzonych przed ekranem komputera oraz smartfonu miały negatywny wpływ na parametry wzroku dzieci i przyczyniły się do pogłębienia zaburzeń widzenia obuocznego i akomodacji. Dlatego tak ważna jest higiena wzroku i profilaktyka wad wzroku na wczesnym etapie ich wystąpienia i właściwie prowadzona terapia.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Właściwa higiena wzroku jest szczególnie ważna w przypadku małych dzieci. Wzrok jest najważniejszym ze zmysłów, dostarcza aż 80% informacji z otaczającego nas świata. Jest podstawowym analizatorem procesów poznawczych, a co za tym idzie, odgrywa kluczową rolę w procesie czytania i pisania oraz zdobywania innych umiejętności. Nieprawidłowości w układzie wzrokowym mogą przyczyniać się do wielu barier w edukacji, komunikacji i rozwoju, którym można zapobiec. Szacuje się, iż 1 na 10 dzieci ma problemy edukacyjne, których podłożem są trudności ze wzrokiem. Natomiast pandemia COVID-19 znacząco przyczyniła się do nasilenia zaburzeń widzenia i pojawienia się krótkowzroczności u dzieci. Wielogodzinne korzystanie z elektroniki, które wówczas było nieuniknione, jest jedną z najczęstszych przyczyn występowania wad wzroku zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Badani okulistyczne i ortoptyczne u dzieci najczęściej wykonywane są w momencie wystąpienia widocznych objawów bądź problemów, co wpływa na ograniczone możliwości ich leczenia i korygowania. Istotnym jest fakt, iż dzieci nie mają zdolności informowania nas o symptomach zaburzeń widzenia, gdyż nie mają porównania, jak wygląda "prawidłowe widzenie", dlatego tak ważne jest przeprowadzenie badań profilaktycznych, by uniknąć zaburzeń bądź jak najwcześniej je wychwycić, zniwelować i skorygować.
Adresaci projektu
Uczniowie klas 0-3 szkół podstawowych oraz pedagodzy/pedagodzy specjalni pracujący z uczniami klas 0-3 szkół podstawowych.