Opis projektu
Projekt ma na celu przygotowanie, organizację i wykonanie 22 spotkań integracyjnych w ciągu 6 miesięcy. Spotkania odbywałyby się w soboty i niedziele i trwałyby po maksymalnie 8 godzin dziennie.
Warsztaty artystyczne, gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, wycieczki do muzeum i skansenu. Różnorodny charakter spotkań pozwoli dzieciom i młodzieży poznać i oswoić się z niepełnosprawnościami ich rówieśników.
Wspólne działania pozwolą wzajemnie wspierać się i dać poczucie, że wszyscy jesteśmy wartościowi niezależnie od swoich niedoskonałości.
Projekt obejmie 100 osób. Jednorazowe zajęcia będą dla 16 osób: 8 sprawnych fizycznie i 8 z niepełnosprawnościami. Dopuszczamy wielokrotne uczestnictwo w warsztatach. Osoby z niepełnosprawnościami przychodziły by ze swoimi asystentami. Do komunikacji z osobami głuchych i niedosłyszących będzie obecny tłumacz języka migowego. Nie przewidujemy asystentów, ich rolę będą pełnili rodzice i opiekunowie.
Zajęcia będą się odbywać w obiektach dostosowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami i będą prowadzone przez instruktorów z odpowiednimi kwalifikacjami.
Planowane tematy spotkań:
1. Plener malarski - uczestnicy spotkają się w popularnym punkcie widokowym gdzie odbędzie się wspólne malowanie jednego obiektu co pozwoli porównać zróżnicowaną perspektywę i punkt widzenia konkretnych osób. Każdy z uczestników dostanie materiały do stworzenia swojego obrazu.
2. Plener fotograficzny - podobnie jak w przypadku pleneru malarskiego uczestnicy spotkania będą mieli możliwość zrobienia zdjęć, zaś późniejsza dyskusja na ich temat pozwoli na zrozumienie perspektywy innych osób z grupy. Uczestnicy
3. Zabawy i gry podwórkowe - spotkanie ma na celu wspólną zabawę, nawiązanie relacji oraz naukę zdrowej rywalizacji i umiejętności przegrywania.
4. Wycieczka kolejką wąskotorową - uczestnicy będą mieli możliwość zwiedzenia okolicy z rzadko spotykanej perspektywy okna pociągu kolei wąskotorowej.
5. Ścianka wspinaczkowa - wysiłek fizyczny przez pokonywanie własnych słabości i lęków pozwoli na lepszą integrację oraz zbudowanie zaufania do grupy.
6. Siłownia - Łatwe, ogólnodostępne ćwiczenia pokażą uczestnikom, że aktywność fizyczna potrafi przynieść wiele radości.
7. Nordic walking - kolejny punkt dotyczący aktywności fizycznej połączony ze spacerem i ukazaniem piękna najbliższej okolicy.
8. Joga na trawie - było coś dla ciała, będzie coś dla duszy. Joga w parku pozwoli uczestnikom się uspokoić, wyciszyć i skupić się na swoim wnętrzu.
9. Spływ kajakowy - integracyjny spływ podczas którego uczestnicy nabiorą do siebie zaufania (integrujące pary), zaś krajoznawczy efekt całego przedsięwzięcia pokaże okolicę z kolejnej niestandardowej perspektywy tafli wody okolicznej rzeki.
10. Ognisko integracyjne - nic tak nie integruje jak wspólne siedzenie przy ognisku, rozmowy, dzielenie się własnym zdaniem i poznawanie innych uczestników.
11. Wyprawa do muzeum - przy weryfikacji oczekiwań uczestników spotkania wspólna wycieczka do muzeum pozwoli zainteresować ich danym zagadnieniem, historią, sztuką czy technologią.
12. Wyprawa do skansenu w Sierpcu - skansen w Sierpcu pokaże uczestnikom historię mazowieckiej wsi, namacalnie prezentując "jak to wszystko kiedyś wyglądało".
13. Breloki drewniane - małe wyroby, stworzone własnymi rękami zawsze sprawiają wiele radości.
14. Patery z odciskanymi liśćmi - warsztat ma pokazać uczestnikom, że z pozoru błahej rzeczy można stworzyć piękną i niezwykle funkcjonalną pracę.
15. Stringart- zabawy ze sznurkami, gwoździkami, kątami podczas których tworzone są niezwykłe i niepowtarzalne prace.
16. Sutasz - kolejna zabawa drobnymi elementami co będzie uczyło uczestników dokładności, precyzji i przede wszystkim cierpliwości.
17. Makramy - dzieci kochają sznurki zaś ozdoby makramowe wykonane ich rękami bardzo często z dumą prezentują się na ścianach ich pokoi.
18. Ceramika - jako jedna ze starożytnych sztuk tworzenia rzeczy "z niczego", pozwoli uczestnikom pokazać siłę ich rąk i jak wiele zależy od ich wyobraźni oraz odrobiny kreatywnego podejścia.
19. Wiklina - powoli wraca do łask dzięki proekologicznemu podejściu społeczeństwa do wyrobów otaczających ludzi każdego dnia. Przy okazji uczestnicy poznają jak ważna jest ekologia i jak ich codzienne wybory wpływają na ich najbliższe otoczenia.
20. Wycinanki - kartka papieru i nożyczki, nic więcej nie potrzeba aby stworzyć własną pracę. Warsztat pokaże uczestnikom, że nie potrzeba wielu narzędzi do zabawy w tworzenie.
21. Karmniki dla ptaków - w zimowych miesiącach dokarmianie ptaków jest bardzo pożytecznym sposobem na zadbanie o ekosystem najbliższego otoczenia. Uczestnicy podczas warsztatu nie tylko wykonają swój własny karmnik ale również poznają tajniki pomagania dzikim zwierzętom, po co to się robi i jak umiejętnie się do tego zabrać
22. Zdrowe słodycze - słodycze i dzieci to coś nierozłącznego od dawien dawna. Podczas warsztatu uczestnicy zrobią własne, zdrowe wyroby którymi poczęstują rodzinę i najbliższych znajomych. Warsztat będzie też dobrą okazją do nauki dobrych nawyków żywieniowych.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Niepełnosprawni żyją wśród nas, ale często spotykają się z brakiem akceptacji społeczeństwa. Wynika to z niewiedzy i strachu przed nieznanym.
Widząc niepełnosprawną osobę zauważamy tylko jej defekty a nie myślimy o jej marzeniach, zainteresowaniach i zaletach.
Spotkania integracyjne są ważne byśmy mogli poznać się i zrozumieć.
Spotkania kierowane są do dzieci, ponieważ ich doświadczenie życiowe jest niewielkie i kontakt z osobami z niepełnosprawnościami może być dla nich szokiem. Liczymy, że dzieci uczestniczące w spotkaniach podzielą się swoimi doświadczeniami z rówieśnikami w szkole czy na podwórku.