Lokalizacja
Miejsce prowadzenia projektu: 08-450 Trzcianka 82. Ośrodek Mariapoli Fiore, położony w województwie mazowieckim, powiat garwoliński, gmina Wilga.
Jest to ośrodek zlokalizowany na obszarze 9 ha, ogrodzony, posiadający zaplecze noclegowe, kuchnię, jadalnię, salę konferencyjną, boisko sportowe, altanki, grilla oraz miejsce na ognisko. Jest to duży i piękny teren, gdzie można odbywać spacery, przeprowadzać zabawy zarówno w pomieszczeniach, jak i na dworze, a także zorganizować zabawy plenerowe.
Opis projektu
Projekt skierowany jest do rodzin zastępczych mieszkających w województwie mazowieckim. Celem projektu jest poprawa i doskonalenie umiejętności wychowawczych oraz pogłębienie relacji w rodzinach. Do udziału w projekcie zaproszeni są zarówno rodzice zastępczy/ opiekunowie prawni, jak i dzieci. Dla każdej z grup (rodzice/dzieci) planowane są odrębne warsztaty umiejętności społecznych.
.
W trakcie realizacji projektu rodzice zastępczy/opiekunowie prawni będą mogli uczestniczyć w specjalistycznych warsztatach oraz rozmowach z ekspertami. Będą mogli posłuchać doświadczeń zaproszonych rodziców zastępczych czy adopcyjnych, którzy już swoje dzieci wychowali i jak radzili sobie z różnymi trudnymi w zachowaniami u swoich podopiecznych i zastosować je w wychowaniu swoich podopiecznych.
.
Czas trwania projektu: 7 dni. Termin: 2024 rok
Projekt prowadzony metodą warsztatową stworzy szczególną przestrzeń międzypokoleniowej wymiany doświadczeń. Siedmiodniowy program to również czas wypoczynku dla rodzin zastępczych w innym niż dotychczas środowisku, z dala od pracy i codziennych problemów. W ramach realizacji projektu planowane jest również utworzenie grupy wsparcia dla rodziców z rodzin zastępczych, jako działanie służące wspomaganiu pieczy zastępczej na terenie województwa mazowieckiego.
.
W celu realizacji projektu zostaną przeprowadzone następujące działania:
1. Zorganizowanie zespołu projektowego.
2. Organizacja biura projektu. Wydzierżawienie narzędzi do realizacji projektu takich jak laptop czy urządzenie wielofunkcyjne.
3. Przeprowadzenie kampanii reklamowej i informacyjnej. Przygotowanie ogłoszeń i plakatów. Nabór uczestników poprzez formularz zgłoszeniowy.
4. Przygotowanie i zakup koniecznych materiałów szkoleniowych, pomocy dydaktycznych, gier planszowych, nagród.
5. Wynajem ośrodka tj. miejsca do przeprowadzenia projektu. Zarezerwowanie miejsca do przeprowadzenia projektu. Podpisanie stosownej umowy, w ramach której organizatorzy mają do dyspozycji niezbędne obiekty (budynki z miejscami noclegowymi, salę konferencyjną, kuchnię z jadalnią) oraz teren z boiskiem i miejscami do rekreacji. Organizacja zakwaterowania uczestników i kadry.
6. Przygotowanie sali do spotkań pod względem technicznym (rzutnik, nagłośnienie, możliwość wyświetlenia filmów). Obsługa reżyserki.
7. Organizacja kuchni w ośrodku i zatrudnienie z miejscowej ludności kucharki i dwóch osób wspomagających.
8. Zakup potrzebnych produktów ( pieczywa, wyrobów mącznych, kasz, cukru, mięsa, wyrobów mlecznych, warzyw, owoców, napojów, przekąsek, itp.), z których zostaną przygotowane posiłki dla wszystkich biorących udział w projekcie oraz posiłki dodatkowe dla dzieci w czasie zabaw.
9. Podział dzieci na grupy wiekowe: grupy od 4 do 9 lat, od 10 do 13 lat łącznie dziewczynki i chłopcy oraz grupy niekoedukacyjne 14 do 17 lat. Organizacja dla poszczególnych grup wiekowych zajęć i zabaw. Ustalenie ilości opiekunów. Po zamknięciu listy uczestników będzie wiadomo, ilu opiekunów będzie potrzebnych do prowadzenia zajęć dla dzieci. Maksymalnie ilość opiekunów - 4 osoby.
10. Przeprowadzenie warsztatów umiejętności wychowawczych przez trenerów (10 spotkań po 2,5 godziny rano i 2,5 godziny po południu).
11. Przeprowadzenie rodzinnych konkursów zabawowych i sprawnościowych w celu zacieśniania więzi rodzinnych i wyzwalania zdrowej rywalizacji.
12. Rozliczenie i zwrot kosztów dojazdu dla osób związanych z projektem.
13. Rozliczenie projektu. Obsługa finansowo-księgowa.
Prowadzone przez specjalistów warsztaty obejmą następującą problematykę: komunikacja rodzinna, system kar i nagród w wychowaniu, stawianie zdrowych granic, emocje ich rola i samokontrola, nieporozumienia i konflikty i jak je rozwiązywać.
Kwalifikacje specjalisty: nauczyciel/trener umiejętności wychowawczych, trener umiejętności społecznych, trener komunikacji interpersonalnej, nauczyciel zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, trener sensoplastyki, edukator systemowej profilaktyki.
Kwalifikacje opiekuna dla dzieci: nauczyciel, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, instruktor zajęć sportowych, animator czasu wolnego.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Zgodnie z danymi podanymi przez GUS na koniec roku 2021 w pieczy zastępczej przebywało 72,3 tys. dzieci całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziny naturalnej, w tym 56,4 tys. dzieci w pieczy rodzinnej i 15,9 tys. w pieczy instytucjonalnej. W porównaniu do 2020 r. liczba dzieci przebywających w pieczy zastępczej zwiększyła się o 1,1%. Ponadto niektóre źródła podają, że co 4. dziecko z pieczy zastępczej oddawane jest z powrotem do domu dziecka.
Informacje te ukazują trudności często natury wychowawczej, przyczyniające się do rezygnacji rodziców zastępczych ze wspierania danego dziecka w jego rozwoju. Sytuacja ta pokazuje nie tylko przyczynę traum relacyjnych u dzieci, lecz uwypukla konieczność wzmacniania rodziców zastępczych w nabywaniu oraz doskonaleniu kompetencji społecznych.
Szczególnie w dzisiejszych czasach wychowanie młodego człowieka stanowi wyzwanie. Dziecko doświadczone już uprzednio dysfunkcyjnym systemem rodzinnym, będzie tym bardziej wymagało świadomych rodziców, którzy przygotowani są na różne wychowawcze wyzwania. Jednocześnie samo dziecko potrzebuje możliwości trenowania umiejętności społecznych, niezbędnych do wyrażania własnych emocji w sposób akceptowalny społecznie. Uczestnictwo w tym siedmiodniowym projekcie w sposób realny może przyczynić się do zmian w danym systemie rodzinnym, gdyż uwzględnia potrzeby społeczne.
Wychowanie młodego człowieka w naturalnej rodzinie często stwarza różnorakie problemy wychowawcze, a w rodzinach pieczy zastępczej zauważalne jest ich dużo więcej. Dlatego tak bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie do roli rodzica zastępczego, a jeszcze ważniejsze – wspieranie rodzin, które podjęły ten krok.
Zapewnienie wysokiego poziomu funkcjonowania pieczy zastępczej wymaga ciągłego rozwoju opiekunów zastępczych. Jedną z możliwości podnoszenia kwalifikacji rodzin zastępczych jest forma szkolenia. Projekt odpowiada zatem na niezbędne i coraz pilniejsze potrzeby tych rodzin.
Wspólny wyjazd rodziców zastępczych/opiekunów prawnych i ich podopiecznych pozwoli również na pogłębienie więzi w rodzinach poprzez spacery, wspólnie spędzone wieczory, zajęcia integracyjne. Opiekunowie będą mieli okazję zacząć budować nowe nawyki, wdrażać nowe narzędzia komunikacyjne w codziennych sytuacjach w rodzinie.
Celem projektu jest również stworzenie grupy wsparcia wyodrębnionej z uczestników i osób prowadzących, mająca na celu długofalową pomoc w rozwiązywaniu problemów rodzinach. Dzięki realizacji tego projektu rodzice zastępczy/opiekunowie prawni nie tylko podniosą swoje umiejętności wychowawcze, ale również pogłębią więzi w swoich rodzinach, nawiążą kontakty ze specjalistami i innymi rodzinami pieczy zastępczej doświadczenia innych rodzin, którzy już doprowadzili swoich podopiecznych do dorosłości, pomogą w rozwiązywaniu problemów w przyszłości. W projekt zaangażowana będą też lokalni mieszkańcy, do przygotowania posiłków oraz do opieki nad dziećmi podczas warsztatów. Wspólnie przeprowadzony projekt z mieszkańcami społeczności lokalnej da możliwość pogłębienia więzi pomiędzy mieszkańcami, a jednocześnie pozwoli aktywnie współuczestniczyć w projektach obywatelskich i włączyć się w pomoc innym.
Jedną ze skuteczniejszych metod pomocy oraz poprawy w zakresie wychowania jest pokazanie w praktyce sposobów, metod i rożnych form komunikacji interpersonalnej oraz wymiany doświadczeń. Dlatego niniejszy projekt skupia się przede wszystkim na przeprowadzeniu zajęć warsztatowych, ćwiczeń w formie treningów umiejętności, dyskusji, analiz przypadków. Natomiast powołanie grupy wsparcia dla rodziców uczestniczących w programie ze stałymi kontaktami trenerów daje gwarancję utrzymania osiągniętych, podczas projektu, rezultatów.
Zakładane rezultaty projektu to:
– wzmocnienie umiejętności wychowawczych u rodziców z rodzin zastępczych,
– nabycie oraz rozwój umiejętności komunikacyjnych przez rodziców oraz dzieci z rodzin zastępczych,
– uzyskanie specjalistycznego wsparcia przez rodziny zastępcze poprzez udział w cyklu warsztatów,
– poznanie innych rodzin zastępczych
– wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami dot. m.in. trudności oraz sposobów radzenia sobie z nimi,
– wdrażanie/trenowanie nowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej,
– pogłębienie więzi w rodzinach poprzez aktywne uczestnictwo np. w konkursach,
– utworzenie grupy wsparcia wyodrębnionej z uczestników i osób prowadzących,
– wzrost świadomości w możliwości aktywnego włączenia się w niesienie pomocy innym i pogłębienie więzi pomiędzy mieszkańcami społeczności lokalnej.
Projekt jest wart realizacji, ponieważ podwyższone umiejętności wychowawcze rodziców zastępczych/ opiekunów prawnych, przyczynią się do lepszego wychowania swoich podopiecznych, zmniejszenia napięć w rodzinach i przygotowania młodych ludzi do podejmowania odpowiedzialnych funkcji w społeczeństwie w dorosłym życiu. Stawka jest naprawdę wysoka, gdyż porażka rodziców zastępczych/opiekunów prawnych, generuje jak widać ze statystyk coraz więcej beneficjentów opieki społecznej.
Adresaci projektu
Adresatami są rodziny zastępcze z województwa mazowieckiego. Projekt zakłada udział do 60 osób łącznie (dorosłych i dzieci)
Kanałami dotarcia do naszych adresatów projektu będzie zamieszczenie zaproszenia do udziału w Internecie w mediach społecznościowych takich jak: Facebook, Instagram, przesłanie zaproszenia do wszystkich Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie w województwie. Przygotowanie i rozwieszenie plakatów, a także ogłoszenia w parafiach.