Lokalizacja
pas drogi wojewódzkiej W802 Mińsk Mazowiecki -Seroczyn
działka 927,699 obręb Wielgolas, gmina Latowicz
działki 755 obręb Budy Wielgoleskie, gmina Latowicz
Opis projektu
Projekt polega na budowie trzech bezpiecznych zatok(wysp) autobusowych wraz z fragmentami chodników wzdłuż drogi wojewódzkiej DW802 Mińsk Mazowiecki-Seroczyn w miejscowości Wielgolas i Budy Wielgoleskie w gminie Latowicz.
Pierwszym działaniem w projekcie będzie budowa zatoki autobusowej wraz z fragmentami przyległego chodnika w miejscowości Wielgolas przy skręcie w drogę powiatową 2237W nieopodal Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej . Proponuje się wykonanie zatoki autobusowej po stronie lewej oraz chodnika dla pieszych stanowiącego dojście dla pasażerów komunikacji zbiorowej. W tym celu na odc. 19+491 – 19+461 po stronie prawej oraz odc. 19+415 – 19+466 po stronie lewej proponuje się chodnik szerokości 2 m z kostki betonowej usytuowany przy krawędzi jezdni, wyniesiony ponad jej poziom ok. 10 cm. Na odcinku 19+464 proponuje się wykonanie przejście dla pieszych. Zatokę autobusową proponuje się w km 19+400 – 19+458 , szerokości 3,0 m o długości peronu 20m.
Drugim działaniem w projekcie będzie budowa dwóch zatok autobusowych wraz z przyległymi fragmentami chodników w miejscowości Budy Wielgoleskie. Proponuje się wykonanie zatok autobusowych po stronie lewej i prawej oraz chodnika dla pieszych stanowiącego dojście dla pasażerów komunikacji zbiorowej. W tym celu na odc. 18+372 – 18+847 po stronie prawej oraz na odc. 18+670 – 18+725 po stronie lewej proponuje się wykonać chodnik szerokości 2 m z kostki betonowej usytuowany przy krawędzi jezdni. W km 18+658 – 18+718 str. L proponuje się wykonać zatokę autobusową szerokości 2,8 m a na odc. 18+800 – 18+860 str. P proponuje się zatokę autobusową szerokości 3m.W km 18+723 proponuje się wykonanie przejścia dla pieszych.
Gmina Latowicz zobowiązała się wobec Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w do opracowania i przekazania kompletnej dokumentacji projektowej obejmującej wyżej wymienione działania. Dokumentacja zostanie przekazana w 2023r. wraz z dokumentami uprawniającymi do realizacji. Z tego powodu budżet projektu nie uwzględnia wydatków związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej.
Planowane do wybudowania wzdłuż drogi wojewódzkiej W802 zatoki autobusowe wraz z przyległymi fragmentami chodników będą nawiązywać do standardu drogi jaki Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich wdrożył w przy przebudowie drogi wojewódzkiej w miejscowości Wielgolas w trakcie realizacji zadania: Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 802 relacji Mińsk Mazowiecki-Seroczyn od km 19+776,00 do km 21+505,76 w miejscowości Wielgolas realizowanego w 2020r.
Miejscowość Budy Wielgoleskie łączy się z miejscowością Wielgolas. Biorąc pod uwagę powyższe zachowany zostanie warunek spójności i ciągłości dla inwestycji drogowej polegającej na poprawie bezpieczeństwa.
Planowany projekt nie jest sprzeczny z przepisami dotyczącymi zagospodarowania przestrzennego. Planuje się, że budowa zatok autobusowych wraz z przyległymi fragmentami chodników zostanie zlokalizowana w całości w pasie drogowym. Biorąc pod uwagę powyższe realizacja projektu możliwa jest w trakcie jednego roku.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Budowa chodnika w miejscowości Budy Wielgoleskie jest istotna biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców tej miejscowości mieszkających w zabudowie rozproszonej wzdłuż drogi wojewódzkiej. Osoby te w drodze do centrum miejscowości Budy Wielgoleskie czy Wielgolas oraz w drodze do pobliskiego przystanku poruszają się poboczem drogi wojewódzkiej o dużym natężeniu ruchu. W centrum miejscowości Wielgolas mieści się większość instytucji publicznych : szkoła, żłobek, urząd pocztowy , świetlica wiejska, kościół, sklepy , zakłady usługowe. Drogę tę przemierzają m.in dzieci zmierzające na pobliski przystanek autobusowy w drodze do szkoły. Odcinek drogi przy którym zaplanowano chodnik i zatoki autobusowe jest bardzo niebezpieczny ponieważ mieści się poza terenem zabudowanym na prostym odcinku drogi, przez co pojazdy w tym miejscu poruszają się z dużą prędkością. Biorąc pod uwagę powyższe zasadna jest poprawa bezpieczeństwa pieszych korzystających z drogi wojewódzkiej W802 poprzez budowę chodnika.
Budowa zatoki autobusowej w miejscowości Wielgolas przy skręcie w drogę powiatową 2237W wraz z fragmentami chodnika stanowiącymi dojście do zatoki autobusowej jest uzasadniona potrzebą zapewnienia bezpiecznych warunków korzystania z transportu publicznego dla mieszkańców miejscowości Wielgolas i odwiedzających ją turystów. Zatoka mieścić się nieopodal Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej z Kaplicą Zjawienia w Wielgolesie- miejscu istotnym na mapie turystycznej Polski.
Miejscowość Wielgolas ma potencjał turystyczny z uwagi na znajdujące się tu Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej z Kaplicą Zjawienia, w której znajduje się pień drzewa na którym objawiła się cudownie Matka Boża ludziom idącym do pracy na pobliskie pola. Kult pielgrzymkowy Maryi był szczególnie widoczny w latach powojennych. Nadal jednak miejsce to odwiedzają liczni pielgrzymi. W miejscowości znajdują się zespół pałacowy z 2 poł. XIX w.,wpisany do rejestru zabytków. Miejscowość Wielgolas w 2019r. obchodziła pięćsetlecie założenia. Ponadto miejscowość Wielgolas otaczają liczne lasy stanowiące doskonałe zaplecze dla turystyki pieszej i rowerowej.
Odwiedzający miejscowość Wielgolas, korzystają z przystanków autobusowych, do których dojście prowadzi poboczem drogi wojewódzkiej W802 Mińsk Maz-Seroczyn o dużym natężeniu ruchu. Ponadto nie wszystkie przystanki na terenie miejscowości, w tym ten nieopodal Sanktuarium, zostały umieszczone na bezpiecznych wysepkach autobusowych.
Budowa dwóch zatok autobusowych w miejscowości Budy Wielgoleskie przy drodze wojewódzkiej W802 Mińsk Maz. -Seroczyn jest szczególnie istotna dla poprawy bezpieczeństwa mieszańców tej miejscowości, w tym dzieci dojeżdżających transportem publicznym do pracy czy szkoły. Główną altarią komunikacyjną na terenie miejscowości jest wspomniana droga wojewódzka. To przy niej mieszczą się przystanki dla transportu publicznego w stronę miejsc pracy i nauki tj. Mińska Maz. i Warszawy oraz w kierunku miejscowości gminnej- miasta Latowicz. Obecnie w drodze na przystanek mieszkańcy korzystają z pobocza drogi wojewódzkiej o bardzo dużym natężeniu ruchu. Sytuacja jest szczególnie niebezpieczna w okresie zimowym gdzie na poboczu zalegają hałdy śniegu. Same przystanki mieszczą się bepośrednio przy drodze i nie zostały wyposażone w bezpieczne azyle w formie zatoki. Zatrzymanie autobusu bepośrednio na drodze spowalnia ruch oraz powoduje niebezpieczeństwo dla innych kierujących pojazdami.
Z relacji sołtysa i radnego miejscowości Budy Wielgoleskie w okolicach przystanków wystąpiło kilka niebezpiecznych sytuacji stwarzających zagrożenie zdrowia i życia ludzi. Na szczęście, do tej pory nikt nie zginął. Problem poprawy bezpieczeństwa w tych miejscach jest od dawna priorytetem dla mieszkańców jak również reprezentującego ich samorządu.
Realizacja projektu jest w interesie każdego zmotoryzowanego mieszkańca województwa mazowieckiego, który być może będzie przemieszczał się w przyszłości wzdłuż drogi wojewódzkiej W802 przez miejscowość Wielgolas i Budy Wielgoleskie w gminie Latowicz.
Któż z kierujących nie życzyłby sobie aby piesi , pojazdy autobusowe korzystały z dedykowanej im infrastruktury w postaci chodnika czy wyspy autobusowej, przez co podróżowanie samochodem jest bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.
Adresaci projektu
Bezpośrednimi adresatami projektu będą mieszkańcy miejscowości Wielgolas i Budy Wielgoleskie. Liczba mieszkańców miejscowości Wielgolas wynosi 880 osób a, miejscowości Budy Wielgoleskie -325 osób wg stanu na dzień 31.12.2022r.
Adresatami projektu będą przedstawiciele wszystkich grup wiekowych: dzieci, młodzież, dorośli w wieku produkcyjnym, seniorzy.
Odbiorcami projektu będą również goście odwiedzający miejscowość Wielgolas i Budy Wielgoleskie w celach pielgrzymkowych, turystycznych.
Szacuje się liczbę odwiedzających to co najmniej 500 osób rocznie.
Adresatami projektu będą wszyscy zmotoryzowani regularnie przemieszczający się drogą wojewódzką dla których realizacji projektu przyniesie poprawę bezpieczeństwa i podniesie komfort podróży np. samochodem. Szacuje się ich liczbę na min. 800 osób dziennie.