Lokalizacja
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa
Opis projektu
Rozwój technologiczny nieodwracalnie zrewolucjonizował sposób pracy i nauki, relacje międzyludzkie i sposób komunikacji. Media cyfrowe są częścią naszego życia: w edukacji, relacjach, sztuce, biznesie; zdecydowanie ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie i zapewniają szybki dostęp do informacji. Jednak, aby je w pełni wykorzystać, potrzebujemy systematycznie uzupełnianej na ich temat wiedzy i doskonalonych umiejętności, tym bardziej cennych, gdy mamy świadomość, że technologie rozwijają się w gwałtownym tempie i chcąc za nimi "nadążyć", musimy być gotowi na kolejne wyzwania. Taką właśnie szansę daje realizacja projektu Movie ToTu, którego celem jest zapewnienie szkoleń dla edukatorów: nauczycieli, psychologów, pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół i placówek oświatowych, a docelowo uczniów na każdym etapie edukacyjnym, z zakresu: wystąpień publicznych, umiejętności przemawiania, sztuki prezentacji, tworzenia bogatych merytorycznie scenariuszy filmowych i radiowych programów i zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, ich reżyserii,montażu oraz doboru oświetlenia. Zaproszeni do współpracy specjaliści podpowiedzą nauczycielom jak połączyć naukę z edukacją filmową i radiową, technologię ze sztuką,a tym samym jak rozwinąć ich i własną kreatywność, innowacyjność i twórcze łączenie różnych dziedzin wiedzy. Pod okiem ekspertów z dziedziny mediów poznają tajniki wystąpień publicznych, mowy ciała, autoprezentacji oraz prezentacji medialnych. Z pomocą nowoczesnych urządzeń, takich jak drony, dowiedzą się w ciekawy i niezwykle efektowny sposób realizować projekty edukacyjne, dokumentować wydarzenia, ale również uczyć odwagi i rozwijać ciekawość świata. Co więcej, uzyskają także wiedzę praktyczną, jak w bezpieczny sposób prezentować treści w Internecie, jak zabezpieczać wypracowane materiały i uczyć odpowiedzialności za słowo. Zdobytą w ramach projektu wiedzę będzie można z powodzeniem będzie można wykorzystać w przestrzeni szkolnej, na dostępnych urządzeniach i z wykorzystaniem posiadanych rozwiązań technologicznych.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
W obliczu dynamicznie zmieniającego rynku pracy, trudno obecnie znaleźć zawód, w którym umiejętność autoprezentacji nie byłaby pożądana. Postępująca cyfryzacja i automatyzacja pracy generuje szereg wyzwań, którym mogą sprostać przede wszystkim osoby twórcze, innowacyjne, myślące w sposób niekonwencjonalny. Nawet jeśli nie mamy bezpośredniego kontaktu z klientami, a nasza praca jest realizowana indywidualnie, konieczna jest na wstępie rozmowa kwalifikacyjna, a później udział w spotkaniach firmowych czy negocjacje z szefem. Odpowiednia autoprezentacja jest kluczowa dla rozwoju naszej kariery. Niezbędne jest zatem rozwijanie tej sztuki już od najmłodszych lat. Warto podkreślić, że na powyższe założenia zwraca szczególną uwagę w swoich zapisach dokument Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, w której została wyróżniona konieczność popularyzacji m.in. nauk inżynieryjno-technicznych i sztuki edukacji formalnej i pozaformalnej. Nasz projekt zapewnia najpierw nauczycielom rozwój i doskonalenie w tym zakresie,a docelowo to uczniowie otrzymają pakiet wiedzy niezbędnej do funkcjonowania w pracy i zawodach, które jeszcze nie istnieją! Kluczowa w tym zakresie jest wspierana ciekawość świata, odwaga w odkrywaniu jego tajników, krytyczne myślenie i zdolność rozwiązywania problemów, pewność siebie, samodzielność, ale również umiejętność pracy zespołowej. Uczenie się przez całe życie i rozwój osobisty w różnych wymiarach, kontekstach i przestrzeniach jest zatem jedną z kluczowych potrzeb naszego społeczeństwa.
Adresaci projektu
Adresatami projektu są wszyscy mieszkańcy województwa mazowieckiego, a w szczególności:
a) nauczyciele konsultanci i doradcy metodyczni, nauczyciele korzystający z form doskonalenia w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli - poszerzający swoje kompetencje z zakresu IT, nowych mediów, wystąpień publicznych i sztuki autoprezentacji,
nauczyciele chcący uatrakcyjnić swoje zajęcia o materiały wideo, z elementami animacji lub tworzący podcasty, (jest to szczególnie ważne w nauczaniu zdalnym i hybrydowym),
b) młodzi twórcy, którzy mają pomysł na własne inicjatywy mediowe, ale nie mają możliwości technicznych by je zrealizować (wsparcie na starcie kariery),
c) uczniowie, którzy chcą odbywać zajęcia z zakresu edukacji medialnej,
d) psycholodzy, pedagodzy szkolni.