Lokalizacja
Subregion żyrardowski (województwo mazowieckie).
Opis projektu
Projekt będzie polegał na organizowaniu koncertów w domach seniora, domach pomocy społecznej lub innych placówkach, gdzie przebywają seniorzy. Lokalni i zawodowi artyści będą wykonywać we własnych aranżacjach, znane i lubiane utwory z lat młodości pensjonariuszy. Utwory muzyczne należy rozumieć jako piosenki, ale także standardy muzyki klasycznej.
Koordynator projektu za każdym razem przed wydarzeniem poinformuje o tym administrację, ustali wraz z nimi dogodny termin koncertu oraz pozyska informację, jaki rodzaj muzyki w większości seniorzy chcieliby usłyszeć. Program będzie dostosowany do potrzeb i wieku odbiorców.
Głównym celem projektu jest dotarcie do seniorów, którzy ze względu na miejsce swojego pobytu, sytuację życiową czy okoliczności w jakich się znaleźli obecnie mieszkając w domach seniora i placówkach opiekuńczych, mają ograniczony dostęp do uczestnictwa w kulturze wysokiej.
Kontakt na żywo z muzyką, artystami i możliwość fizycznego udziału w wydarzeniu będzie nośnikiem spełnienia, lepszego samopoczucia, a być może stanie się inspirację dla pensjonariuszy do odkrywania talentów lub podjęciu wysiłku we własną edukację muzyczną.
Koordynator projektu dotrze do placówek w powiecie żyrardowskim, sochaczewskim i grójeckim i w porozumieniu z ich zarządcą finalnie wytypuje 12 ośrodków do przeprowadzenia działań. Wybór zostanie dokonany na podstawie możliwości organizacji wydarzenia w placówce i poziomu zainteresowania pensjonariuszy.
Koordynator projektu, będzie osobą doświadczoną, rozumiejącą zarówno potrzeby seniorów, uwzględniającą ich poczucie estetyki i gusta muzyczne oraz stale zajmującą się kulturą. Rozpozna środowisko i stworzy listę placówek, a także zaproponuje wykonawców spełniających założenia projektu.
Placówki nie będą ze swojej strony musiały zabezpieczać nagłośnienia, gdyż ta kwestia będzie po stronie organizatora i wykonawcy koncertu.
Koncerty odbywać się będą dwa razy w miesiącu w wytypowanych placówkach. Każdy koncert odbędzie się w innym miejscu, co daje 12 koncertów, w 12 różnych ośrodkach w przeciągu pół roku.
Przynajmniej 3 koncerty stanowić będą wydarzenia, które uświetnią zawodowi artyści estradowi. Podniesie to rangę projektu i wzmocni zainteresowanie odbiorcy. Miejsca, w których odbędą się koncerty z zawodowymi artystami zostaną wytypowane ze względu na kalendarz twórcy, nie ze względu na odległość czy ilość pensjonariuszy.
Zadaniem organizatora i koordynatora będzie upowszechnianie informacji w mediach społecznościowych i lokalnych o planowanym i przeprowadzonym koncercie.
Liczba artystów w projekcie to minimum 6 osób, gdyż organizator bierze pod uwagę możliwość występu tego samego artysty.
Punktem łączącym koncerty dla zachowania ciągłości i charakteru spotkań będzie konferansjer, który prowadzić będzie spotkanie przed i po koncercie w sposób atrakcyjny, aktywny i interesujący nawiązując do już zrealizowanych spotkań.
Konferansjer zapozna się ze specyfiką placówki, przygotuje do swojego wystąpienia kilka informacji, które wskazywać będą na interakcyjność i zainteresowanie w swoim prowadzeniu, dokładnie tym miejscem, by uniknąć sztampowości. Chcemy by odbiorca poczuł się wyjątkowo i miał świadomość, iż ten koncert jest inkluzywny, nie ekskluzywny. Mamy na myśli włączanie nie wykluczanie. Ekskluzywność bowiem wskazuje na ograniczony dostęp, natomiast inkluzywność jest co do zasady, procesem integracji i porozumienia.
Muzyka jest dobrem wspólnym i każdy, bez względu na wiek, pochodzenie, majętność czy status społeczny ma prawo do korzystania z jej dobroczynnego wpływu. Muzyka jest lekarstwem duszy i jedyną na świecie maszyną przenoszącą nas w czasie. Wspomnienia, które generuje i emocje jakie wyzwala, są dla odbiorców prawdziwe, żywe i niesłychanie potrzebne. To za sprawą muzyki, którą poprzez bezpośrednie koncerty mogą odbierać osoby starsze, wciąż czują się młodo i wyjątkowo.
Koncert w placówce opiekuńczej, domu seniora czy w innym ośrodku dla seniorów stać się może nie tylko wytchnieniem, ale i inspiracją. Wspólne muzykowanie, śpiewanie, rozmowy z twórcami to wyjątkowa okazja do tego, aby odbiorcy mogli znowu przeżyć coś wyjątkowego.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Projekt „Moc muzyki” to wyjątkowe przedsięwzięcie, mające na celu dotarcie do osób wykluczonych z życia społecznego. Chcemy przez sztukę a w szczególności muzykę poprawić ten stan. Najczęściej pensjonariuszami domów opieki lub innych placówek opiekuńczych są osoby powyżej 60 roku życia, które często nie mają już bliskich, przyjaciół i są chore. Z tego powodu cierpią na syndrom osamotnienia, tęsknoty a nie rzadko na depresję. Ten projekt jest odpowiedzią wprost na potrzebę włączenia tych osób w życie społeczne.
Potrzeba realizacji projektu w ujęciu społecznym:
Osoby w tym wieku są często pomijane i choć w miejscach pobytu mają organizowane zajęcia uaktywniające nie spełniają one jednak funkcji odbioru sztuki w sposób swobodny i wolny od przymusu. W rozumienia wolnej woli, jaką posiada człowiek bez względu na wiek, indywidualnego i personalnego podejścia do aktywności organizowanych przez opiekunów projekt ten dzięki otwartej formule uczestnictwa pozwoli poczuć się odbiorcy ważnym, zdolnym do wyboru oraz oceny proponowanej mu formy spędzenia czasu wolnego.
Potrzeba realizacji projektu w ujęciu bezpośredniości uczestnictwa:
Kolejnym aspektem, który jest istotny w tym projekcie to stworzenie możliwości bezpośredniego odbioru sztuki. Adresaci projektu ze względu na status formalno – prawny w swojej sytuacji, nie często mogą wyjechać na koncert a placówki, w których się znajdują nie mają funduszy oraz nie mogą zapewnić opieki w sposób wystarczający poza swoimi murami.
Przyjazd artystów zatem wypełni lukę w obszarze aktywizacji uczestników i wyręczy ośrodki w tym względzie.
Koncerty będą organizowane w taki sposób, by dostęp do nich miała jak największa liczba odbiorców. Także ich charakter będzie dostosowany do potrzeb, wieku i możliwości odbioru. Chcemy zapewnić pełen pakiet muzyczny wraz z prowadzącym, który wprowadzi słuchacza w świat prezentowanych utworów muzycznych. Począwszy od standardów popularnej muzyki rozrywkowej, przez ambitny repertuar, muzykę klasyczną aż do utworów znanych, lubianych i popularnych.
Planujemy zorganizować dwa koncerty w miesiącu przez okres pół roku. Koncerty odbywać się będą za każdym razem w innej placówce. Taka forma pozwoli nam na dotarcie do różnych miejsc, gdzie mieszkańcy pozostając w oddaleniu, odizolowaniu i z brakiem dostępy do kultury żywej wpisują się w grupę osób wykluczonych społecznie.
Nasze koncerty z pewnością poprawią ich nastrój, zapewnią rozrywkę i będą miały pozytywny wpływ na stan psychiczny pensjonariuszy.
Chcemy także zwrócić uwagę, że seniorzy to zróżnicowana grupa społeczna, którą może dzielić nawet 30 lat.
W 2050 roku, odsetek osób powyżej 60 roku życia wyniesie nawet 40%. Przyjmując, że średnia liczba osób w placówkach to około 60 osób, przy 12 koncertach w ciągu jednego roku, odliczając 20% to daje około 600 osób. Liczymy na otwartość placówek i udostępnienie w dniu występu ogrodu lub otwartej przestrzeni dla innych osób spoza ośrodka.
Włączenie w działania projektowe seniorów wzmocni efekt i poziom zadowolenia w odbiorze proponowanych koncertów.
Potrzeba realizacji projektu w podniesieniu jakości życia seniorów:
Muzyka ma dobroczynny i często terapeutyczny wpływ na osoby starsze.
Koncerty poprzedzi wywiad, jakiego rodzaju muzykę najchętniej pensjonariusze danego ośrodka chcieliby słuchać. To jest kolejny element, który pozwoli na poczucie sprawczości i wpłynie pozytywnie na psychikę seniorów. Po koncertach będzie możliwość porozmawiania z artystami, podzielenia się z nimi opinią na temat muzyki i odczuć w tym względzie.
Każdy z uczestników koncertu będzie miał możliwość zaśpiewania z uczestnikami.
Jeden koncert trwać będzie minimum dwie godziny zegarowe. W przypadku wyrażenia wcześniej chęci przez odbiorców przygotujemy dla nich śpiewniki i umożliwimy im zaśpiewanie utworu z profesjonalistami.
Potrzeba realizacji projektu w ujęciu łączenia pokoleń:
Wykonawcy, którzy zostaną zaproszenie do realizacji tych koncertów często będą osobami młodszymi od odbiorców. To element łączenia pokoleń, wypracowania poczucia wzajemnego zrozumienia, szacunku poszukiwania wspólnych elementów w rozumieniu kultury i podejściu do muzykowania. Komunikatywność muzyczna, wyrażana w formie dialogu, jest szczególnym wzorem
relacji społecznych pomiędzy osobami. Jest swoistym przyczynkiem komunikacji nie - werbalnej, obejmującej np. charakterystykę głosu, lub stwarza możliwość komunikatu
pomiędzy nadawcą i odbiorcą.
Młodsi muzycy, którzy przyswoją piosenki z tak zwanych „lat młodości” odbiorców, także doświadczą aspektów porozumienia i wzajemnej radości ze wspólnego muzykowania.
Dzięki działaniom muzycznym osoby starsze uczą się myślenia kreatywnego, twórczej postawy w zakresie reorganizowania dotychczasowych doświadczeń, odkrywania, realizowania siebie w przestrzenie nienaturalnej dla seniorów, czyli w domach opieki lub innych ośrodkach.
"Moc muzyki" to projekt, pozwalający też lokalnym artystom na zaprezentowanie się przed szerszą publicznością. Często nie mają oni bezpośredniego kontaktu z odbiorcą, gdyż w obecnych czasach media społecznościowe bywają "sceną" dla początkujących wykonawców. Takie działania wzmacniają więzi społeczne, w tym przypadku także wzmocnią relacje międzypokoleniowe i stworzą nową wartość. Osoby starsze będą mogły usłyszeć znane i lubiane przez nich utwory, w nowym wykonaniu. Projekt ten jest dobrym przykładem włączenia i docierania do osób wykluczonych i dlatego warto go zrealizować.
Adresaci projektu
Grupą adresatów są seniorzy z domów opieki, czy też spokojnej starości w powiecie żyrardowskim sochaczewskim i grójeckim. Ta grupa odbiorców została przez nas wytypowana, ze względu na znajomość problematyki w tym obszarze oraz, ze względu na możliwość ekonomicznego przeprowadzenia działań projektowych. W zakresie problematyki chcemy też wskazać na fakt, iż właściciele tych instytucji borykają się z napiętym budżetem, podobnie jak i starostwa, których nie stać na dotowanie takich wydarzeń. Zgłębiając strategię rozwoju tych obszarów zwróciliśmy uwagę na to, że powiaty, o których mowa, chcą polepszyć i wzmocnić rozwój kultury dla osób w wieku senioralnym. Obecnie typujemy, iż w każdym z powiatów odbędą się po cztery koncerty. Jeden zaliczany do koncertu ze znanym artystą, trzy z artystami lokalnymi. Zatem konstrukcja jest następująca: w każdym ze wskazanych powiatów odbędą się cztery koncerty. Pozwoli to na skuteczne upowszechnianie działań w danym powiecie i promocję poszczególnych wydarzeń. Faktycznie koncerty są adresowane bezpośrednio do pensjonariuszy, lecz zależy nam, by o tych wydarzeniach wiedziała możliwie duża ilość osób.
Seniorzy wydają się być bardzo adekwatną grupą docelową, zważywszy na fakt, że bezpośrednio dla nich nie ma organizowanych koncertów. Jeśli już są, to dostępność i koszt takich wydarzeń jest nie do przyjęcia dla osób przebywających w różnych ośrodkach (transport, logistyka, dodatkowa opieka).
Seniorzy w wielu aspektach życia społecznego są wykluczeni i mają ograniczony dostęp do dóbr kultury. Zatem mobilne koncerty z muzyką, która jest im bliska wyjdą naprzeciw tym problemom.
Edukacja muzyczna osób starszych odgrywa znaczącą rolę, prowadzi bowiem do pomnażania wiedzy i doświadczeń własnych oraz podnosi sprawczość w odniesieniu do codziennego życia. Muzyka także odwołuje się do emocji i pogłębia percepcję odbiorcy stając się zatem elementem terapeutycznym.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | Wynagrodzenie artystów lokalnych | 50 000 zł |
2 | Koszty organizacyjne (nagłośnienie, transport, obsługa techniczna) | 38 000 zł |
3 | Wynagrodzenie artystów zawodowych | 60 000 zł |
4 | Zatrudnienie konferansjera koncertów | 12 000 zł |
5 | Koordynator projektu i koszta administracyjne | 40 000 zł |
Łącznie: 200 000 zł |