Opis projektu
W ramach projektu zostały założone następujące działania:
I. Trzy konferencje edukacyjne- adresowane do rodzin, nauczycieli i specjalistów
II. Grupy wsparcia dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu i ADHD
III. Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli i specjalistów
Szczegółowy opis elementów projektu:
I. Konferencje
* 1.„Zdrowie psychiczne osób autystycznych”
Konferencja w tematyce spektrum autyzmu i ADHD. Sam temat może ulec zmianie, ale nie obszar danego wykładu.
Tematyka konferencji będzie skupiała się na obszarze:
- zaburzenia psychiczne i rozwojowe a spektrum autyzmu
- zdrowie osób w spektrum autyzmu
- w spektrum traumy - konsekwencje traumatyzujących czynników zewnętrznych dla osób autystycznych
- fizyczne blokowanie emocji- o przemocy terapeutycznej
- trudne zachowanie i złudzenie skuteczności kar
- kiedy oczekiwania przerastają możliwości - depresja z perspektywy osoby autystycznej
- kluczowe czynniki wpływające na dobrostan dorosłych osób w spektrum autyzmu
Grupa docelowa ok 100 osób,7 prelekcji po 45 minut plus panel dyskusyjny po każdym wykładzie, maks 60 minut, plus przynajmniej 1 przerwa z poczęstunkiem, wydarzenie w formie stacjonarnej, z transmisją on-line.
Dopuszcza się formułę on-line
* 2. ”Własnym głosem o spektrum autyzmu"
Konferencja w tematyce spektrum autyzmu i/lub ADHD. Sam temat może ulec zmianie.
Tematyka konferencji będzie skupiała się na obszarze:
- znaczenie diagnozy dla wiedzy o sobie-perspektywa dorosłej, autystycznej osoby
- rodzicielstwo z wyzwaniami - perspektywa rodzica dziecka w spektrum autyzmu
- wyzwania i trudności młodych dorosłych i dorosłych w spektrum autyzmu, a oczekiwania najbliższego otoczenia
- patrz mi prosto w oczy!-obraz edukacji szkolnej z perspektywy osoby autystycznej
- wychowanie do posłuszeństwa = wychowanie potencjalnych ofiar
- ewolucyjne spojrzenie na spektrum autyzmu
Grupa docelowa ok 100 osób,6 prelekcji po 45 minut plus panel dyskusyjny po każdym wykładzie, maks 60 minut, plus przynajmniej 1 przerwa z poczęstunkiem, wydarzenie w formie stacjonarnej, z transmisją on-line. Dopuszcza się formułę on-line
3* "Seksualność osób autystycznych od dzieciństwa do dorosłości"
Konferencja w tematyce spektrum autyzmu i ADHD. Sam temat konferencji może ulec zmianie, ale nie tematyka.
Tematy konferencji będą obejmowały m.in.:
- rozwój psychoseksualny osób autystycznych,
- postawa rodzica, społeczeństwa i szkoły wobec seksualności dziecka w spektrum autyzmu,
-przemoc seksualna,
-sensoryczny profil osoby autystycznej w kontekście seksualności
-spojrzenie ewolucyjne na seksualność i tożsamość płciową osób w spektrum autyzmu
-mam autyzm, mam seksualność- o dojrzewaniu z perspektywy osoby autystycznej
Grupa docelowa ok 100 osób,6 prelekcji po 45 minut plus panel dyskusyjny po każdym wykładzie, maks 60 minut, plus przynajmniej 1 przerwa z poczęstunkiem, wydarzenie w formie stacjonarnej, z transmisją on-line.
Dopuszcza się formułę on-line
II. Grupy wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci w spektrum autyzmu i ADHD, założono 20 spotkań po 3 godziny, spotkania stacjonarne, do 20 uczestników w trakcie jednego spotkania
III. Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli i specjalistów
1* "Dziecko w spektrum autyzmu, w kryzysie psychicznym - wspierająca rola rodziców i szkoły". Warsztat on-line lub stacjonarny, 3 godz, dwóch prowadzących, do 30 uczestników
2* "Mam autyzm, mam seksualność" Warsztat on-line lub stacjonarny, 2 godz, przewidziany prowadzący- seksuolog, do 30 uczestników
3* "Zachowania ryzykowne u dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu/ADHD" Warsztat on-line lub stacjonarny, 2 godz, do 30 uczestników
4* "Jak przeciwdziałać lękom i traumom szkolnym u dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i ADHD" Warsztat on-line lub stacjonarny, 2 godz, do 30 uczestników
5. "Jak wspierać osoby w spektrum autyzmu w zrozumienie siebie i otoczenia" Warsztat on-line lub stacjonarny, 3 godz, dwóch prowadzących, do 30 uczestników
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Świadomość potrzeb i specyfiki rozwojowej dzieci z w spektrum autyzmu i/lub ADHD wśród rodziców, całych rodzin, nauczycieli i specjalistów pracujących z dziećmi, jest ciągle zbyt niska. Trudności tych dzieci we wszystkich obszarach ich funkcjonowania (rodzina, szkoła, rówieśnicy) i częsta bezradność dorosłych wobec potrzeb dzieci rozwijających się w spektrum autyzmu pokazują, że istnieje pilna i ciągła potrzeba wsparcia zarówno rodzin jak i środowiska terapeutyczno - edukacyjnego, w zakresie psychoedukacji. Jest bardzo duża potrzeba specjalistycznych form kształcenia takich jak warsztaty, szkolenia i konferencje zarówno dla rodziców jaki i dla specjalistów- terapeutów, nauczycieli, jak i pedagogów i psychologów .
Dzięki realizacji projektu duża grupa dorosłych zdobędzie wiedzę i świadomość w zakresie specyfiki rozwojowej dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i/lub ADHD, co w bardzo znacznym stopniu przyczyni się do zmniejszenia zjawiska stygmatyzacji i negatywnych postaw w grupie rówieśniczej wobec dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i/lub ADHD, wpłynie korzystnie na relacje rówieśnicze w szkole oraz rodzinne w środowisku domowym.