Opis projektu
Kreatywny Maluch to projekt mający na celu wspieranie rozwoju najmłodszych w sposób holistyczny. Między innymi poprzez program ciekawych zajęć stymulujących rozwój najmłodszych z wykorzystaniem muzyki, ruchu oraz zabawy. Zajęcia odbywać mają się przy wsparciu wykwalifikowanego instruktora, prowadzone w formule maluch + rodzic. Spotkania prowadzone w ten sposób mają na celu wspieranie wczesnego rozwoju dziecka na wielu płaszczyznach. Kładąc szczególny nacisk na integrację rodzica z dzieckiem. Rodzice poprzez kontakt z wyspecjalizowanym prowadzącym mogą poznać różne metody skutecznej pracy z dziećmi na wielu płaszczyznach, która może być przyczynkiem do efektywnej pracy z maluchem w domu.
W ramach projektu zapewnione będą dla dzieci od 6 miesiąca życia oraz rodziców lub przyszłych rodziców z terenu Gminy Nieporęt oraz innych gmin podregionu warszawskiego wschodniego następujące zajęcia:
Gordonki, dla dzieci w wieku 6 miesięcy – 2 lata. Są to zajęcia umuzykalniające, przy udziale szerokiej gamy instrumentów (m.in. skrzypiec, fleta, ukulele). W czasie zabawy melodie prezentowane są w różnych skalach, dzięki czemu dzieci w łatwy sposób uczą się języka muzycznego. Zajęcia gordonowskie pozytywnie wpływają na rozwój dziecka. W atrakcyjny sposób łączą naukę z zabawą, a ich celem przede wszystkim jest nauka języka muzyki, czyli zabawa melodią, improwizacja i powtarzanie.
Multisensoryka, dla dzieci w wieku 1 rok – 6 lat. Zajęcia prowadzone w dwóch grupach wiekowych, pozwalają wspierać integrację sensoryczną u dzieci. Multisensoryka ma na celu zniwelowanie lub wyeliminowanie deficytów sensorycznych poprzez zabawę z wykorzystaniem przeróżnych narzędzi oraz rekwizytów. Multisensoryka powoduje stymulację wszystkich zmysłów.
Zajęcia ogólno-rozwojowe połączone z animacjami zabawy, dla dzieci w wieku 3 latka-5 lat. Zajęcia oddziałujące szeroko na kształtowanie dziecka, stawiające głównie na rozwój poprzez zabawę. Ten typ ćwiczeń opiera się głównie o wsparcie poprzez wprowadzenie i zapoznanie z gadżetami oraz matami animacyjnymi.
Zajęcia logopedii, dla dzieci w wieku 2 – 5 lat. W grupie również można stymulować aparat mowy. Głównym celem zajęć jest pokazanie rodzicom ćwiczeń, które mogą wykorzystać w pracy z dziećmi w obszarze dobrego funkcjonowania aparatu mowy.
Zajęcia dogoterapii, dla dzieci w wieku 2 – 5 lat. Zajęcia przy udziale zwierząt różnego gatunku. Dogoterapia ma za zadanie wywołania u dzieci i dorosłych naturalnego odruchu szacunku i wsparcia dla zwierząt oraz otaczającego nas świata. Uczyć ma empatii i dobrych praktyk.
Wykłady psychoedukacyjne, dla rodziców dzieci w wieku 2 – 5 lat. Wykłady dające rodzicom możliwość poznania metodyki pracy z dziećmi przejawiającymi zachowania trudne, wzbudzające niepokój, mogące stanowić kontekst do zadawania nurtujących pytań.
Zumba kids, dla dzieci w wieku 2 – 4 lata. Zajęcia muzyczno-ruchowe mające na celu wpływ na koordynację ruchową, koncentrację, umuzykalnienie. Zabawa z muzyką i tańcem.
Zajęcia z eksperymentami, dla dzieci w wieku 1 roczek – 6 lat. Zajęcia z serii mały chemik, prowadzone w dwóch grupach wiekowych. Dzieci poznają świat poprzez ciekawe, niebanalne doświadczenia. Poznają świat kolorów, kształtów oraz barw. Eksperymenty wpływają na wyobraźnię.
Music English, dla dzieci w wieku 2 – 4 lata. Zabawa z językiem angielskim poprzez muzykę, taniec i śpiew. Zajęcia monojęzykowe, mające na celu rozwój lingwistyczny od najmłodszych lat.
Warsztaty wsparcia dla przyszłych mam. Edukacyjne zajęcia dla kobiet w ciąży, mające na celu przygotowanie do świadomego macierzyństwa. Wsparcie psychologiczne i merytoryczne.
Kreatywni Rodzice, Kreatywny Maluch, są to zajęcia wspierające rozwój manualny dzieci. Rodzic jako asystent wspomagający swoje dziecko w działaniu. Prowadzący jako inspirator proponujący ćwiczenia, zabawy i atrakcje, które rodzice mogą wykorzystać w zaciszu domowym.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Projekt ma na celu znaczne poszerzenie oferty zajęć dla najmłodszych. Zajęcia są dopasowane do potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 6mc - 6 lat z podziałem na kategorie wiekowe. Udział w zajęciach wspomoże rozwój dziecka zarówno pod względem fizycznym jak i pod kątem zdobywanej wiedzy. Tego typu aktywność pobudza ciekawość i kreatywność oraz chęć poznawania nowych obszarów. Pozwoli to na zdobycie i rozwój zainteresowań. Prawidłowy rozwój zapewni również udział w zajęciach grupowych. Poprzez interakcję z rówieśnikami dzieci uczą się nawiązywania relacji, współpracy oraz zwiększa się poziom empatii.
Dzięki środkom z projektu będzie można wspomóc rodziców w dbaniu o zrównoważony rozwój ich dzieci, w szczególności tych najmłodszych, dla których oferta zajęć w rejonach wiejskich jest zazwyczaj ograniczona. Realizacja projektu pozwoli również na integrację z rówieśnikami dzieciom, które nie korzystają z opieki żłobkowej lub przedszkolnej z różnych powodów. Zajęcia dla najmłodszych w formie różnych warsztatów takie jak są zaproponowane w programie są często trudno dostępne dla dzieci mieszkający w gminach wiejskich. Bliskość ośrodków miejskich nie jest rozwiązaniem, ponieważ wiąże się to z dojazdami oraz dodatkowymi kosztami transportu. Dodatkowo zajęcia dla dzieci w wieku 6 mc - zazwyczaj są płatne, co stanowi dodatkowe obciążenie finansowe dla rodziców.
Realizacja projektu doprowadzi do znacznego polepszenia oferty zajęć dla najmłodszych, a także umożliwi korzystanie z nich dzieciom, które z ww. powodów nie mogą korzystać z obecnie z tego typu aktywności.