Lokalizacja
Bogdany Wielkie 9 06-330 Chorzele
Opis projektu
W 2024 roku Mazowsze powinno docenić jednego z najwybitniejszych historyków, który urodził się na terenie tego województwa - prof. Jerzego Kłoczowskiego. To wybitny mediewista, długoletni wykładocwca Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ale przede wszystkim gorący patriota - lokalny i globalny. Profesor Kłoczowski urodził się w niewielkich Bogdanach Wielkich (obecnie powiat przasnyski, gmina Chorzele, na północy Mazowsza). Dzieciństwo i wczesną młodość spędził w miejscu urodzenia. W 1940 roku, już po wybuchu wojny, trafił do Warszawy. Tu dorastał, tu wstąpił do Armii Krajowej, tu wreszcie, w wieku 20 lat, został żołnierzem i bohaterem powstania. Ciężko ranny w prawą rękę, stracił na zawsze w niej czucie. Musiał nauczyć się pisać lewą ręką. I tą lewą ręką tworzył kolejne prace naukowe - już na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, gdyż uczelnie warszawskie nie mogły przyjąć do siebie studenta z rodowodem AK-owskim. Tą lewą ręką napisał pracę magisterską, doktorat, kolejne rozprawy, dające mu w przyszłości profesurę. Po latach za swoje osiągnięcia prof. Kłoczowski zyska miano kawaleru Orderu Orła Białego.
Dekadę przed śmiercią (która nastąpiła w 2015 roku) prof. Kłoczowski odzyskał swój majątek w Bogdanach Wielkich, znacjonalizowany po 1945 roku przez państwo polskie. Tu dożył swoich ostatnich chwil. Zmarł nieco w zapomnieniu, choć zasłużył na miano jednego z najwybitniejszych Mazowszan XX wieku.
W 2024 roku minie sto lat od jego urodzin. Z tej okazji warto upamiętnić taką postać. I można to zrobić w najlepszy możliwy sposób - przez krzewienie kultury przez duże "K". W planach jest bowiem zorganizowanie przedstawienia muzycznego "Skrzypek na dachu". Miejscem spektaklu może stać się park podworski w Bogdanach Wielkich - obecnie to własność rodziny prof. Kłoczowskiego. Główny właściciel, Jan Kłoczowski, syn profesora, dysponuje prawem własności parku i dworku. Może on nieodpłatnie użyczyć teren na organizację spektaklu (przez podpisanie stosownej umowy użyczenia z organizatorem samego przedstawienia).
Nieprzypadkowa jest także tematyka przedstawienia. Od lat bowiem cała rodzina prof. Kłoczowskiego była związana z dziejami Żydów mieszkających w Polsce do 1939 roku. Po wojnie utrzymywała kontakty z polskimi Żydami, którzy wyemigrowali do Izraela lub USA. Byłaby to więc potrójna możliwość docenienia postaci Jerzego Kłoczowskiego - jako wybitnego Mazowszanina, jako wybitnego naukowca i jako wielkiego orędownika rozwoju kultury, z uwzględnieniem wielonarodowościowego składu etnicznego Mazowsza przedwojennego.
Istnieje możliwość zorganizowania koncertu w systemie plenerowym przez zespoły teatralne, z uwzględnieniem odpowiedniego przygotowania scenicznego oraz nagłośnienia. Wydarzenie to - dostępne nieodpłatnie - byłoby wyjątkową okazją do wypromowania walorów kulturowych północnego Mazowsza, które do 1939 roku było regionem pogranicznym, położonym tuż przy granicy z Prusami Wschodnimi. W regionie tym (m.in. w okolicznych Chorzelach) liczna była diaspora żydowska (w 1939 roku na ok. 4 500 mieszkańców Chorzel ponad 2 000 stanowili Żydzi).
Zgodnie z uzyskanymi informacjami wybrane zespoły muzyczne i/lub teatralne mają w swoich repertuarach możliwość przygotowania podobnego spektaklu w plenerze.
Taki projekt mógłby być koordynowany przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury, będący samorządową jednostką kultury finansowaną ze środków Wojewódzwa Mazowieckiego. Ewentualnym organizatorem koncertu mógłby zostać także Mazowiecki Instytut Kulturalny, który w przeszłości wielokrotnie organizował wydarzenia na terenie powiatu przasnyskiego (m.in. koncerty z cyklu Mazowsze w Koronie, Festiwal Karawana, Festiwal Światła w Przasnyszu).
W pełnym spektaklu bierze udział ok. 100 artystów + ok. 25 osób z obsługi. Do tego niezbędna jest scena i garderoby - całe osprzętowanie można wynająć z odpowiednim wyprzedzeniem i zadbać o jego zabezpieczenie. Są to rzeczy niezbędne do realizacji takiego wydarzenia w plenerze.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Jak wspomniano wyżej, organizacja takiego wydarzenia w plenerze wiąże się z szeregiem korzyści. Wśród nich należy wskazać następujące:
a) wyjątkowe upamiętnienie profesora Jerzego Kłoczowskiego w miejscu jego zamieszkania - dzisiaj niestety ta postać popada w zapomnienie, a z całą pewnością tak wybitny historyk i wybitna postać w historii Mazowsza zasługuje na większe uznanie;
b) organizacja bardzo nietypowego wydarzenia kulturalnego na terenach odseparowanych od kultury wyższej - mieszkańcy Przasnysza, Chorzel, Myszyńca czy Krasnego mają co najmniej 100-120 km do Warszawy - największego ośrodka kulturalnego w okolicy. To sprawia, że dostęp do teatru, filharmonii czy opery jest bardzo utrudniony;
c) planowany koncert byłby wyjątkowym dowodem na organizowanie nietypowych, przyciągających uwagę widowisk artystycznych na terenach prowincjonalnych;
d) projekt może stanowić wielki bodziec do aktywizacji miejscowej społeczności i integracji osób z powiatów przasnyskiego, makowskiego i ostrołęckiego (obecnie w regionie nie odbywa się w zasadzie żadne tego typu wydarzenie);
e) organizacja koncertu w sezonie letnim byłaby dobrym motywem przyciągającym uwagę turystów z Warszawy, którzy latem wybierają drogę nr 57 jako drogę dojazdową na Mazury. Miejscowość Bogdany Wielkie, leżąca tuż obok tej trasy, mogłaby zyskać zainteresowanie turystyczne, które przekładałoby się na przyszłość;
f) dzięki temu projektowi powstałaby wyjątkowa możliwość promowania m.in. powstałego niedawno Edukacyjnego Inkubatora Przedsiębiorczości w sąsiednim Zdziwóju Starym, wybudowanego przez Starostwo Powiatowe w Przasnyszu przy wielkim współudziale środków unijnych zarządzanych przez Województwo Mazowieckie;
g) sam spektakl, o wysokich walorach kulturalnych, zwróciłby uwagę na złożoność historii Mazowsza, z ważnym elementem historycznym w postaci obecności diaspory żydowskiej w naszym regionie i na złożoność podobnych struktur.
Adresaci projektu
Planowany koncert muzyczny odbywałby się w terenie otwartym, bez ograniczeń wiekowych. Ze względu na charakter przedsięwzięcia wydarzenie to musiałoby się odbyć w okresie letnim. Adresatami całego przedsięwzięcia mogą być mieszkańcy Mazowsza - zarówno ci mieszkający w pobliżu miejsca organizacji koncertu (osoby z powiatu przasnyskiego, ostrołęckiego, mławskiego, ciechanowskiego czy makowskiego), jak i z rejonów bardziej oddalonych (koncert jako okazja do zwiedzenia północnego Mazowsza przez mieszkańców Warszawy, Radomia czy Siedlec).
Ze względu na relatywnie mniejszy teren organizacji koncertu (park podworski) liczebność publiczności musiałaby zostać ograniczona poniżej limitu ustalonego przez ustawę o imprezach masowych. Utrzymanie tego limitu może być kontrolowane przez np. okazanie bezpłatnych kart wstępu uprawniających do uczestnictwa w imprezie kulturalnej lub przez wcześniejszą rejestrację do udziału w przedstawieniu na stronach internetowych.
Odbiorcami projektu z powodzeniem mogą być także osoby o szczególnych potrzebach. Umiejscowienie parku podworskiego nie utrudnia w żadnym wypadku dostępu dla osób z dysfunkcjami (możliwość podjazdu wózkiem, udostępnienie wydzielonej przestrzeni dla osób niedowidzących, osób w ciąży itd.) - sam park jest położony tuż obok utwardzonej drogi gminnej.
Podobnie otwarty musi być sposób zapisów uczestników w tym wydarzeniu. Można byłoby to osiągnąć przez zapisy internetowe przez strony zapewniające właściwy poziom dostępności osob z dysfunkcjami.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | koszt wystawienia spektaklu w plenerze (usługa świadczona przez instytucję teatralną) | 50 000 zł |
2 | koszty transportu artystów i sprzętu (w koszty należy wliczyć dowóz 100 artystów 3 autokarami oraz wynajem TIR-a do przewozu strojów i scenografii) | 8 000 zł |
3 | wynajem sceny i garderób (scena co najmniej 12 x 20 m, co najmniej 4 namioty garderobiane dla artystów, podest dla orkiestry) | 20 000 zł |
4 | wynajem oświetlenia i nagłośnienia (zgodnie z wymogami ridera instytucji teatralnej) | 30 000 zł |
5 | koszty wyżywienia dla artystów (ok. 125 osób x 80 zł x 1 dzień) | 10 000 zł |
6 | opłaty licencyjne (tantiemy dla ZAiKS) | 8 000 zł |
7 | pełne zabezpieczenie techniczno-organizacyjne terenu (barierki ochronne, ochrona osobista garderób artystów, wynajem przenośnych toalet i agregatów prądotwórczych na potrzeby obsługi sceny, wynajem krzeseł dla widowni, ustawienie krzeseł i ich sprzątnięcie, zabezpieczenie medyczne, kontrola liczebności wstępu na miejsce koncertu itd.) | 24 000 zł |
Łącznie: 150 000 zł |