Opis projektu
OPIS PROJEKTU
Jak powszechnie wiadomo dzieci uczą się i rozwijają talent poprzez zabawę. Dlatego właśnie kreatywne warsztaty pobudzają wyobraźnię, rozwijają u dzieci pracę w grupach i umiejętności zdrowej rywalizacji. Wpływają pozytywnie na usprawnienie zdolności manualnych, koncentracji, a nawet ćwiczą cierpliwość, ponieważ niektóre z warsztatów wymagają precyzji i wytrwałości w dążeniu do celu. Zaprojektowane działania wspierają rozwój zainteresowań dzieci z terenów wiejskich. Zajęcia kreatywne są bardzo ważne lecz uchodzące często jedynie za zwykłą zabawę, ale mogą realizować wiele zadań i celów ważnych dla rozwijającego się młodego człowieka. Na każdym etapie życia wymagane jest bycie kreatywnym. W pracy zawodowej sympatyzowane są osoby pomysłowe, z twórczym podejściem. Zatem kiedy, jeśli nie w dzieciństwie mamy obudzić pokłady twórczości? Ideą projektu jest zainteresowanie młodych ludzi do odnalezienia pasji i kreatywnego myślenia oraz stymulowanie rozwoju osobowości twórczej. Projekt ma stworzyć warunki do aktywnego spędzania czasu poprzez realizację zajęć warsztatowych mających na celu pogłębienie umiejętności twórczej młodego człowieka.
Projekt zakłada realizację różnorodnych, kreatywnych warsztatów dla dzieci i młodzieży w wieku 6-13 lat z terenu powiatu siedleckiego.
1. WARSZTATY FLORYSTYCZNE (6 grup średnio 20 osobowe x 2 spotkania = 12 spotkań) to okazja do stworzenia kompozycji z kwiatów. Jak wszystkie zajęcia manualne warsztaty florystyczne są idealnym sposobem na odkrywanie nowych pasji, ale także udoskonaleniem tych już istniejących. Rozwijają potencjał. W ramach tych zajęć uczestnicy usprawnią oraz poprawią sprawność manualną, rozwiną aktywność twórczą, udoskonalą cechy tj. cierpliwość, dokładność, precyzję, pobudzą wyobraźnię twórczą, fantazję, kreatywności, zintegrują się i poprawią relację w grupie.
2. WARSZTATY SCRAPBOOKINGOWE (6 grupy średnio 15 osobowe x 1 spotkanie = 6 spotkań) Warsztaty są idealną szansą na kształtowanie postaw twórczych, doskonalenia umiejętności rękodzielniczych jest to niesamowita technika tworzenia i ozdabiania zdjęć, albumów, notesów, kartek, pamiątek, wizytówek itd. Szkolenie w formie warsztatu przygotuje uczestników do samodzielnego tworzenia niepowtarzalnych prac z wykorzystaniem różnych metod i elementów, do których zaliczyć można: drobne suszone kwiaty lub kwiaty samodzielnie robione z papieru, plastikowe guziki, koraliki, stare bilety kolejowe, wycinki z gazet lub własnoręcznie dopisane i doklejone notatki, a także wiele innych.
3. WARSZTATY PUNCH NEEDLE (6 grupy średnio 15 osobowe x 1 spotkanie = 6 spotkań) Punch needle jest to rodzaj haftu. Przy użyciu specjalnej igły można wyhaftować nawet dywan. Podczas warsztatów uczestnicy nauczą się jak planować projekt, jak przygotować tamborek do pracy oraz jak dobierać włóczki, a także poznają technikę haftu i kilka efektów, które można uzyskać. Dzięki punch needle uczestnicy wykonają oryginalne dodatki do mieszkania np. poduszki w stylu boho czy ładną dekorację na ścianę.
4. WARSZTATY ART JOURNAL (6 grup średnio 15 osobowe x 1 spotkanie = 6 spotkań) W procesie art journaling’u najważniejsza jest sama twórczość. Pozwala ona na kreatywny upust, twórcze zapomnienie, oderwanie się od rzeczywistości w trudnych chwilach. Zatem generalnie rzecz biorąc art journal jest wszystkim tym czym ma on dla Ciebie być. W zasadzie nie ma jednoznacznych zasad w jaki sposób powinniśmy go prowadzić. Może stanowić pamiętnik, zbiór wspomnień z podróży czy pomysłów, albo po prostu przestrzeń do twórczego eksperymentowania.
5. WARSZTATY KULINARNE (6 grup średnio 20 osobowe x 2 spotkania = 12 spotkań) to rewelacyjna okazja, aby od najmłodszych lat przekonać się, ile radości może sprawiać gotowanie! Poza sporą dawką wiedzy i umiejętności, które mogą przydać się na każdym etapie życia, jest to świetna zabawa w przyjaznej atmosferze. Doświadczeni instruktorzy zadbają o to, aby każdy z uczestników warsztatów czuł się dobrze i czerpał jak najwięcej przyjemności z gotowania. W końcu to w najmłodszych latach chłoniemy oraz przyswajamy najwięcej wiedzy. To będzie kulinarna przygoda pełna pozytywnych emocji.
6. WARSZTATY MYDLARSKIE (6 grup średnio 20 osobowe x 1 spotkanie = 6 spotkań) Zajęcia pozwalają przenieść uczestników w pachnący świat mydła, umożliwiają poznanie mydlarskiej historii i pobudzenie kreatywnego myślenia. Dzieci samodzielnie wybierają kształty, dekorują ozdobami, nadają mydełkom oraz kulom niepowtarzalny zapach i kolor.
Warsztaty zostaną zrealizowane w świetlicach wiejskich.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Dzieci i młodzież wiejską nadal wyróżniają niższe aspiracje i słabsza wiara w powodzenie ich realizacji. Dlatego też polska wieś wymaga nieustannych działań na rzecz rozwoju edukacji, aby w świadomości społecznej przestała wciąż wiązać się ze słabszymi niż w mieście możliwościami edukacyjnymi.
Głównym celem projektu jest stworzenie warunków umożliwiających rozwój aktywności kreatywnej, plastycznej, manualnej, tworzenie według własnej wyobraźni niepowtarzalnych dzieł, rozwój dzieci, relacje, przyjaźń, ciekawe i nowe formy edukacji. Postawienie na edukację plastyczną dostarczającą inspiracji i zainteresowań tematem. W czasie kreatywnych zajęć artystycznych dzieci pod opieką animatorów/instruktorów poznają interesujące sposoby na spędzenie czasu, bez wykorzystania do tego smartfonów czy komputerów. Zabawa opiera się na użyciu różnych materiałów i produktów, bezpiecznych dla zdrowia dzieci. Poprzez różnorodne techniki warsztatowe uczestnicy będą mieli możliwość eksperymentowania z materiałami i narzędziami plastycznymi oraz okazję do rozwijania indywidualnych umiejętności warsztatowych. Warsztaty kreatywne są okazją do przeżywania twórczych przygód, ekscytującą zabawą, a nie kolejnym zadaniem. Czas zajęć warsztatowych jest elastycznie planowany i zarządzany. Uczestnik ma prawo doprowadzić swój wytwór do końca bądź zdecydować, w którym momencie ukończyć. Nadrzędnym celem edukacji artystycznej jest wspomaganie wrodzonych mechanizmów twórczości plastycznej. Podczas zajęć warsztatowych dzieci mają okazję do swobodnego tworzenia, eksperymentowania z materiałem, oraz do zabawy plastycznej.
Ponadto projekt przyczyni się do wyrównania dzieci i młodzieży z małych miejscowości w stosunku do ich rówieśników z większych miejscowości.