Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 120

120. Doświetlone i aktywne przejścia dla pieszych w Ciechanowie


Lokalizacja

Ulica 17 stycznia w Ciechanowie - nr drogi 615
Ulica Wojska Polskiego w Ciechanowie - nr drogi 617

Opis projektu

W celu zwiększenia bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych na drogach wojewódzkich w Ciechanowie wnioskuję o wykonanie 9 aktywnych przejść dla pieszych, w tym:
1) 5 przejść dla pieszych w ciągu ul. 17 Stycznia w Ciechanowie, zlokalizowanych  przy:
a) skrzyżowaniu z ul. Gostkowską - 1 przejście;
b) skrzyżowaniu z ul. Gabriela Narutowicza - 1 przejście;
c) I Liceum Ogólnokształcącym im. Zygmunta Krasińskiego - 1 przejście;
d) skrzyżowaniu z ul. Letnią - 2 przejścia.
2) 4 przejść dla pieszych w ciągu ul. Wojska Polskiego w Ciechanowie, zlokalizowanych przy:
a) skrzyżowaniu z ul. Kącką - 1 przejście;
c) Państwowej Uczelni Zawodowej im. Ignacego Mościckiego - 1 przejście;
d) skrzyżowaniu z ul. Nadrzeczną - 1 przejście;
e) skrzyżowaniu z ul. Śląską - 1 przejście.

Każde przejście zostanie wyposażone w:
1. Lampę/lampy doświetlającą/e przejście;
2. Lampy ostrzegawcze nad znakiem D-6;
3. Czujniki ruchu.

Inteligentne przejścia dla pieszych posiadają wiele korzyści względem przejść klasycznych.
W pierwszej kolejności zapewniają większe bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców, co jest nadrzędnym celem ich stosowania. W odróżnieniu od przejść klasycznych, aktywne przejście dla pieszych posiadają zsynchronizowane ze sobą pulsujące światła poziome oraz pionowe, które zwiększają widoczność pieszego znajdującego się na drodze. Może być on widoczny nawet z odległości 800 m, co jest niemożliwe w przypadku przejść klasycznych, zwłaszcza podczas trudnych warunków występujących na drodze (deszcz, śnieg czy zmrok).
Pieszy jest identyfikowany podczas zbliżania się do przejścia w czasie rzeczywistym, a po zejściu pieszego z jezdni inteligentny system w nowoczesnych przejściach dla pieszych wyłącza światło ostrzegawcze. Umożliwia to szybką reakcję kierowcy, który lepiej reaguje na bodziec występujący w danej chwili niż na stale nadawany sygnał ostrzegawczy stosowany przy klasycznych przejściach.

Termin realizacji

1. Prace przygotowawcze (w tym postępowanie przetargowe i wyłonienie wykonawcy): listopad 2020 - marzec 2021
2. Realizacja inwestycji: kwiecień 2021 - październik 2021

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu

Wraz z wynalezieniem samochodu pojawił się problem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z roku na rok przybywa samochodów osobowych w naszym mieście, co wpływa na natężenie ruchu drogowego. Coraz większy ruch samochodowy wymaga zastosowania dodatkowych elementów poprawiających bezpieczeństwo na drogach.
Ważne, aby w działaniach mających na celu poprawę bezpieczeństwa pamiętać o wszystkich użytkownikach dróg. Nie tylko o kierowcach w pełni sprawnych, ale także o tych starszych, o ludziach, którzy wracają zmęczeni z pracy, dzieciach wracajacych ze szkoły. Wypadek drogowy to wiele tragedii ludzkich, pociągających za sobą ogromne straty społeczne i materialne. To nie tylko ofiary (zabici,ranni, inwalidzi), ale również zniszczone lub uszkodzone pojazdy, infrastruktura oraz koszty wynikające z obsługi tych zdarzeń. W rzeczywistości to pojęcie obejmuje także niedostrzegalne skutki gospodarcze. Zatem, w tym zakresie, konieczne jest podjęcie takich działań, które pozwolą obniżyć wszelkie skutki rosnącego natężenia ruchu drogowego.
Zgodnie z dokum. Komendy Głównej Policji pn. "Wypadki drogowe w Polsce", opracowywanym corocznie, w 2014r. około 43,5%, w 2015r. i w 2018r. około 40% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowili "niechronieni" uczestnicy ruchu drogowego.
Poniżej informacja obrazująca liczbę wypadków z udziałem pieszych:
Obszar                                                           - Polska - mazowieckie
Liczba wypad. z udział. pieszych 2014r. - 9106 - 552
Liczba wypad. z udział. pieszych 2015r. - 8581 - 551  
Liczba wypad. z udział. pieszych 2018r. - 7548 - 431
Powyższe wskazuje na powodzenie podejmowanych w ostatnich latach działań nakierowanych na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ze szzcególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa pieszych. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na powody wypadków. Raport Komendy Głównej Policji z 2019r. (za 2018r.), jako trzeci w kolejności głównych przyczyn wypadków na prostych odcinkach wskazuje:
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 1796 wypadków.
W kategorii "Główne przyczyny wypadków na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu" - drugie miejsce zajmuje nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 1072 wypadki.
Na grupę pieszych należy zwrócić szczegółną uwagę, ponieważ w przeciwieństwie do poruszających się samochodami, osoby te nie są osłonięte karoserią samochodu, nie mogą liczyć na działanie poduszek powietrznych ani pasów bezpieczeństwa.
Według zestawień danych Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie na terenie Miasta Ciechanów w 2018r. było 26 wypadków, 615 kolizji. W 2019r. zauważalny jest wzrost o ponad 20% liczby wypadków (32), a około 5% liczby kolizji (641) w stosunku do roku 2018.
Dwie drogi wojewódzkie: 17 Stycznia i ul.Wojska Polskiego znajdują się w grupie dróg o najwyższym wskaźniku zdarzeń na terenie Ciechanowa. W 2019r. na ul.17 Stycznia doszło do 21 zdarzeń, w tym: 16 kolizji i 5 wypadków (6 osób rannych). Odpowiednio na ulicy Wojska Polskiego zanotowano 8 zdarzeń, w tym 8 kolizji.
W odniesieniu do pieszych, głównym problemem bezpieczeństwa jest niewłaściwe zachowanie w okolicach i na przejściach dla pieszych, spowodowane najczęściej nieuwagą, brakiem podstawowej wiedzy o prawach fizyki oraz błędnym przeświadczeniem o bezwarunkowym bezpieczeństwie na samych przejściach. Dodatkowym czynnikiem potęgującym zagrożenie pieszych na drogach jest niewłaściwe oznakowanie oraz oświetlenie przejść dla pieszych.
Niebezpieczną porą dnia jest poranek i wieczór, szczególnie godzina pomiędzy 16 a 18. Czynnikiem wpływajacym na zagrożenie w zakresie bezpieczeństwa jest pośpiech związany z dotarciem do pracy i powrotu do domu, dekoncentracja po dniu pracy pełnym napięć oraz stres "zabrany" z domu. W skali tygodznia, najczęstszym dniem wypadków lub kolizji na drogach jest weekend z piątkiem na czele oraz poniedziałek.
Należy uznać, iż zagrożenie pieszego jest za wysokie w obrębie przejść dla pieszych. Problem pieszych stanowi ok 40% ogólnej liczby wypadków.        

Adresaci projektu

Adresatami projektu sa mieszkańcy województwa mazowieckiego, w szczególności mieszkańcy Ciechanowa oraz okolicznych miejscowości, którzy korzystają z dróg objętych wnioskiem celem dotarcia do placówek prowadzonych przez województwo. Jako przykłady można podać: Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie, Urząd Marszałkowski w Warszawie Delegatura w Ciechanowie oraz jednostki kultury i dziedzictwa kulturowego m.in. Zamek Książąt Mazowieckich w Ciechanowie, Muzeum Szlachty Mazowieckiej.
W grupie docelowej znajdują się zarówno seniorzy, dzieci, młodzież oraz osoby z niepełnosprawnością.    

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp.DziałanieKoszt (brutto, w PLN)
1Aktywne przejścia dla pieszych - 9 szt.540 000 zł
2Doświetlenie przejść - 9 szt.144 000 zł
Łącznie: 684 000 zł

Postęp realizacji

Wykonawca nie chce podpisać protokołu odbioru dokumentacji projektowej, duża szansa że sprawa zakończy się drogą sądową

Wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Wiadomość nie została wysłana.
Prosimy spróbować później.

Masz pytanie do autora projektu?

Napisz mu wiadomość!

* Pola obowiązkowe

Pytanie dotyczące projektu:
Doświetlone i aktywne przejścia dla pieszych w Ciechanowie

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

Informujemy, że administratorem danych osobowych przetwarzanych w ramach budżetu obywatelskiego Województwa Mazowieckiego jest Województwo Mazowieckie, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 5979-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl, ePUAP: /umwm/SkrytkaESP. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl. 

Dane osobowe:

1) będą przetwarzane w związku z zadaniem realizowanym w interesie publicznym, o którym mowa w art. 10a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego;
2) będą przekazywane spółce MediaPark Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Władysława Trylińskiego 10, 10-683 Olsztyn świadczącej dla Województwa Mazowieckiego usługę związaną z udostępnieniem systemu do zarządzania budżetem obywatelskim Województwa Mazowieckiego oraz spółce home.pl S.A. z siedzibą przy ul. Zbożowej 4 w Szczecinie, świadczącej dla spółki MediaPark Sp. z o.o. usługę zapewnienia infrastruktury serwerowej.
3) mogą być udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjnoorganizacyjną Urzędu;
4) będą przechowywane nie dłużej niż wynika to z przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje prawo:

1) żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych;
2) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, uzasadnionego Pani/Pana szczególną sytuacją;
3) wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa Podanie Pan/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne w celu złożenia projektu.