Lokalizacja
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawa, ul. Świętojerska 9, 00-236 Warszawa
Opis projektu
Współczesna kultura zachodnia jest zdominowana przez obraz – generowany za pomocą Internetu, telewizji, przekazów reklamowych. Edukacyjne materiały wizualne doskonale wpisują się w te trendy, odpowiadając tym samym na potrzeby odbiorców zarówno uczniów, jak i nauczycieli, którzy po czasie pandemii i zdalnej edukacji dostrzegają, jakim urozmaiceniem i wartością dodaną lekcji i zajęć są materiały wizualne. Ze względu na ilość dostępnych obecnie w Internecie aplikacji, programów i materiałów edukacyjnych, kluczową rolę w zyskaniu zainteresowania i aprobaty odbiorców pełni kreatywność w tworzeniu przekazu oraz dostęp do odpowiednich technologii. Ważnym aspektem projektu będzie również praktyczne doskonalenie umiejętności poruszania się w świecie nowych technologii.
Naszym celem jest zatem stworzenie studia do tworzenia materiałów audio i wideo wyposażonego zarówno w fizyczną scenografię pozwalającą na przeprowadzanie wywiadów, dyskusji i debat, w której powstaną nie tylko bogate merytorycznie, ale również atrakcyjne pod względem technologicznym i wizualnym materiały dydaktyczne. Korzystając z wiedzy naszych specjalistów, zainteresowani nauczyciele, uczniowie, młodzi twórcy uzyskają wsparcie teoretyczne i praktyczne oraz możliwość zrealizowania pomysłów, rozwijania zainteresowań, doskonalenia warsztatu twórczego i poznania tajników mediów w naszym studio - Mazowieckim Ogólnodostępnym Vlogatorium Innowacyjnej Edukacji (Szkoła MOVIE). We Vlogatorium będziemy nie tylko przekazać wiedzę technologiczną, ale także zwrócimy uwagę na merytorycznie wartościową treść i formę przekazu. Nauka przeprowadzania wywiadów, tworzenia vlogów, realizowania debat i dyskusji czy wreszcie montażu materiałów filmowych (takich jak reportaże czy filmy edukacyjne), w doskonale wyposażonej przestrzeni będzie niezaprzeczalnym wsparciem we wzmacnianiu i rozwijaniu kompetencji przyszłości (w tym m.in. analitycznego, krytycznego i innowacyjnego myślenia, aktywnego uczenia się, współpracy z innymi, korzystania z technologii, monitoringu i kontroli własnej pracy, projektowania technologii i programowania, kreatywności, brania odpowiedzialności za proces uczenia się oraz pracy zgodnej z ideą STEAM).
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Potrzeba kultury i tworzenia to jedna z najbardziej charakterystycznych dla człowieka potrzeb. W dzisiejszej rzeczywistości działalność artystyczna, naukowo-szkoleniowa czy publicystyczna w coraz to większym stopniu przenosi się do Internetu. Coraz bardziej wymagający są też odbiorcy, którym nie wystarcza jedynie ciekawy pomysł, ale oczekują również odpowiedniego poziomu jego realizacji. O ile korzystanie z nowych mediów jest bardzo proste i tanie, o tyle ich tworzenie na odpowiednim poziomie wymaga dużych nakładów i specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy jak go użyć. Jest to szczególnie uciążliwa przeszkoda dla młodych twórców czy osób z niskimi uposażeniami. Dobrze zrealizowany materiał multimedialny, taki jak film to doskonały sposób na zaangażowanie uczniów do różnorodnych aktywności, rozwijanie ich pomysłowości, a także zachęta do szukania nowych dróg kariery zawodowej. Taki materiał potrafi przyciągnąć uwagę, wywołać emocje, zachęcać do pracy lub zabawy, jednym słowem stanowić doskonały bodziec do nauki. W naszym Vlogatorium młodzi i starsi twórcy poznają tajniki tworzenia między innymi materiałów filmowych od pomysłu i scenariusza, poprzez przygotowanie scenografii i nagranie, a skończywszy na montażu i publikacji. Niezależnie od rodzaju materiału multimedialnego jego autorzy i odbiorcy poznają tu podstawowe zasady rządzące zarówno kreacją filmu jak i stroną techniczną.
Nasz projekt odpowiada na:
a) techniczne potrzeby młodych twórców,
b) potrzeby uczniów – korzystania z ciekawych i profesjonalnych materiałów do nauki, prezentowania doświadczeń itp., potrzeby zdobywania wiedzy o tworzeniu nowych mediów,
c) potrzeby nauczycieli, którzy mają ambicję by tworzyć profesjonalne materiały dydaktyczne, chcą dotrzeć do współczesnego ucznia, mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, ale nie mają odpowiedniego sprzętu i umiejętności korzystania z niego,
d) potrzeby nauczycieli konsultantów i metodyków, (specjalistów), którzy chcą kształcić nauczycieli przyszłości,
e) potrzeby seniorów i osób wykluczonych cyfrowo, które dzięki skorzystaniu z Vlogatorium będą w stanie zrozumieć atrakcyjność i potencjał nowych mediów, co z kolei przełoży się na zmniejszenie międzypokoleniowego dystansu.
Adresaci projektu
Adresatami projektu są wszyscy mieszkańcy subregionu warszawskiego, a w szczególności:
a) uczniowie, którzy mogą odbywać w Szkoła MOVIE zajęcia z zakresu edukacji medialnej,
b) młodzi twórcy, którzy mają pomysł na własne inicjatywy mediowe, ale nie mają możliwości technicznych by je zrealizować (wsparcie na starcie kariery),
c) nauczyciele chcący uatrakcyjnić swoje zajęcia o materiały wideo, z elementami animacji lub tworzący podcasty, (jest to szczególnie ważne w nauczaniu zdalnym i hybrydowym),
d) nauczyciele konsultanci i doradcy metodyczni, nauczyciele korzystający z form doskonalenia w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli - poszerzający swoje kompetencje z zakresu IT i nowych mediów,
d) seniorzy oraz osoby wykluczone cyfrowo chcące odnaleźć się w świecie nowych mediów.