Lokalizacja
Miasto i Gmina Gąbin (powiat płocki)
Numer działki: 41/1, Obręb Nowe Grabie, Jednostka ewidencyjna Gąbin
Numer działki: 113, Obręb Karolew, Jednostka ewidencyjna Gąbin
Numer działki: 133, Obręb Potrzebna, Jednostka ewidencyjna Gąbin
Numer działki: 68, Góry Małe, Jednostka ewidencyjna Gąbin
Opis projektu
Projekt polega na budowie ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Drogi Wojewódzkiej 574 Gąbin-Dobrzyków na odcinku ok 1000 m i jest kontynuacją zwycięskiego projektu Budżetu Obywatelskiego Mazowsza z 2021 r. Zwycięski projekt edycji 2021 BOM dotyczył budowy fragmentu ścieżki (ok. 1000 m) w miejscowości Nowe Grabie, a aktualny projekt jest kontynuacją tego projektu i zakłada budowę kolejnego odcinka ścieżki od Nowego Grabia (aktualnie realizowanego/budowanego) w kierunku Dobrzykowa. Droga Wojewódzka 574 łącząca Gąbin z największym regionalnym ośrodkiem społeczno-gospodarczym - miastem Płock to główny szlak komunikacyjny dla mieszkańców kilku gmin z terenu powiatów płockiego i gostynińskiego. Przebieg DW 574 przez miejscowości Gąbin (istniejący fragment ścieżki pieszo - rowerowej) - Nowe Grabie - Potrzebna - Małe Góry - Dobrzyków - Jordanów do granicy administracyjnej miasta Płocka (istniejąca ścieżka pieszo - rowerowa) wskazuje na niewątpliwą potrzebę usprawnienia systemu komunikacji dla mieszkańców Płocka, Miasta i Gminy Gąbin oraz ościennych gmin powiatu płockiego. Budowa wskazanej ścieżki pieszo - rowerowej połączyłaby pętlą miasto Płock (istniejąca infrastruktura pieszo-rowerowa), gminę Gąbin (brak infrastruktury na odcinku Gąbin-Dobrzyków) oraz ościenną Gminę Łąck (istniejąca infrastruktura pieszo - rowerowa). Nie bez znaczenia jest fakt, że Gminy: Łąck, Gąbin i Nowy Duninów to miejsca z ogromnym potencjałem turystycznym, dzięki walorom przyrodniczym. Rosnące zainteresowanie ruchem rowerowym, a także intensywny ruch pieszych (w tym dzieci i seniorów) na tym odcinku DW 574 stwarza potrzebę wytyczenia i wybudowania ścieżki pieszo-rowerowej umożliwiającej bezpieczną i komfortową jazdę rowerem oraz bezpieczne przemieszczanie się pieszych. Niezbędna jest również zmiana podejścia do ruchu rowerowego – z formy rekreacyjnego stylu życia społeczeństwa „zakorkowanych ulic pełnych spalin” na proekologiczne zachowania komunikacyjne, będące koniecznością w nadchodzących latach. Dlatego należy dążyć do budowy dróg pieszo - rowerowych oraz popularyzacji idei wprowadzenia rowerzystów i pieszych z poboczy dróg publicznych na dedykowane im bezpieczne i komfortowe drogi i trasy pieszo - rowerowe. W ustawie o drogach publicznych wprowadzono nowe pojęcie drogi rowerowej, która jest „przeznaczona dla ruchu rowerów albo rowerów i pieszych” oraz przyjęto, że droga rowerowa jest drogą wewnętrzną, zlokalizowaną poza pasem drogowym drogi publicznej. Ponadto w ustawie o gospodarce nieruchomościami drogi rowerowe włączono do katalogu tzw. celów publicznych, a w ustawie – Prawo wodne wprowadzono możliwości przeznaczenia korony wału przeciwpowodziowego na drogę rowerową lub turystyczny szlak rowerowy. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Na terenie Województwa Mazowieckiego komunikacja rowerowa i pieszo-rowerowa, dzięki przyjaznej użytkownikom infrastrukturze, może być nawet szybsza i wygodniejsza niż użycie samochodu, dlatego ścieżki pieszo -rowerowe powinny być integralną częścią infrastruktury drogowej i jednym z jej elementów, obok transportu zbiorowego, umożliwiającym bardziej zrównoważoną mobilność mieszkańców. W ramach przedmiotowego projektu powstanie odcinek o łącznej długości 1000 m, dzięki któremu sieć ścieżek rowerowych na terenie powiatu płockiego stanie się bardziej spójna, obejmie większy zasięg oraz ominięte zostaną przeszkody komunikacyjne. Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania problemów zdiagnozowanych w obszarze transportu indywidualnego na terenie Województwa Mazowieckiego, czyli narastającej intensywności ruchu samochodowego, hałasu, tłoku, korków, zanieczyszczenia powietrza związanego z dużą emisją spalin, niebezpieczeństwa ruchu drogowego, zagrożenia wypadkiem, z powodu niewystarczającego poziomu rozwoju infrastruktury dedykowanej rowerzystom i pieszym.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Pomimo budowy wielu nowych dróg wojewódzkich, obwodnic i remontów istniejących dróg mających status wojewódzkich mankamentem wielu tych dróg na terenie Województwa Mazowieckiego jest jeszcze jednak brak rozwiązań ułatwiających przemieszczanie się osobom niezmotoryzowanym. Poza jezdnią o wpływie drogi na dostępność obszaru decydują takie elementy, jak infrastruktura piesza i rowerowa oraz dostosowanie jej do potrzeb osób starszych bądź o ograniczonej sprawności ruchowej (np. matek z wózkami lub osób z ciężkimi bagażami). Z tego względu, równolegle do budowy, modernizacji i rozbudowy sieci infrastruktury drogowej większy nacisk powinien zostać położony na system transportowy przyjazny dla środowiska naturalnego i mieszkańców. Inwestycje drogowe, których jest niewątpliwie dużo na terenie Województwa Mazowieckiego wpłynęły również w ostatnich latach na przyrost liczby pojazdów samochodowych poruszających się po tych drogach, jednocześnie stwierdzić należy, iż pomimo rozbudowy systemu dróg liczba ofiar wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych korzystających z dróg i poboczy utrzymuje się nadal na bardzo wysokim poziomie. Układ podstawowych tras rowerowych na terenie Miasta i Gminy Gąbin musi brać pod uwagę planowane trasy ponadregionalne. Planowany odcinek ścieżki pieszo rowerowej w miejscowości Nowe Grabie będzie praktycznie dopełniał istniejącą sieć ścieżek pieszo - rowerowych w Powiecie Płocki. Połączy Płock, gminę Gąbin i Gminę Łąck pętlą. Do wybudowania w kolejnych latach pozostaną jeszcze dwa fragmenty ścieżek pieszo - rowerowych spinające do końca wspomnianą pętlę.
Adresaci projektu
Grupy docelowe:
1. Mieszkańcy gmin, powiatu, województwa – budowa drogi pieszo - rowerowej poskutkuje zwiększeniem oferty turystycznej regionu oraz zaspokajaniem potrzeb mieszkańców regionu takich jak: ograniczone możliwości dojazdu do zakładów pracy, szkół i innych instytucji oraz punktów transportowych umożliwiających dalsze podróże, daleka droga do najbliższych przystanków mieszczących się na DW 574, niedostosowanie drogi do poruszania się rowerzystów i pieszych (brak ścieżki pieszo - rowerowej), zwiększony poziom niebezpieczeństwa dla rowerzystów oraz kierowców.
2. Mieszkańcy MiG Gąbin – w wyniku powstania ścieżki rowerowej nastąpi zwiększenie oferty turystycznej i poprawa jakości środowiska, mieszkańcy zyskają miejsce pozwalające na organizację czasu wolnego osób w różnych grupach wiekowych.
3. Dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy, turyści – infrastruktura o walorach turystycznych przyczyni się do zwiększenia zainteresowania regionem MiG Gąbin. Główny cel projektu: zwiększone wykorzystanie transportu publicznego i rowerowego na obszarach funkcjonalnych, cele pośrednie: szersze wykorzystanie bardziej efektywnego tran portu publicznego i niezmotoryzowanego, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, niższa emisja zanieczyszczeń do powietrza i niższe zatłoczenie, integracja gałęzi transportu.
4. Samorząd Miasta i Gminy Gąbin – budowa drogi dla rowerów poprzez pozytywny wpływ na środowisko i turystykę co przyczyni się do wypełnienia obowiązku nałożonego na MiG Gąbin w zakresie zaspokajania potrzeb obywateli.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | Opracowanie dokumentacji projektowej i budowa ścieżki | 1 000 000 zł |