Lokalizacja
droga wojewódzka nr 719 w Gminie Pruszków
Opis projektu
Zielona fala na głównej przelotowej ulicy Pruszkowa!
Codziennie przez główną ulicę Pruszkowa Aleję Wojska Polskiego przejeżdża ponad 30 000 pojazdów (źródło: Generalny Pomiar Ruchu 2020/21 na drogach wojewódzkich).
Łącznie na odcinku od skrzyżowania Al. Jerozolimskie/Partyzantów do skrzyżowania Al. Wojska Polskiego/Brzozowa jest 11 skrzyżowań i 3 przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną.
System zmiany faz świateł na skrzyżowaniach nie jest w żaden sposób skorelowany. Efektem braku synchronizacji jest wydłużony czas przejazdu przez miasto oraz częste - zbędne - hamowanie pojazdów. Hamowanie powoduje bardzo duże zanieczyszczenie centrum miasta pyłem z okładzin hamulcowych oraz zwiększone zużycie paliwa. Tym samym zanieczyszczenie powietrza jest dotkliwe dla mieszkańców. Wzdłuż dwupasmowej ulicy znajduje się wielorodzinna zabudowa, w której mieszkają tysiące mieszkańców Pruszkowa i są permanentnie narażani na szkodliwe pyły i gazy.
Zarządzanie sygnalizacją na tylko 11 skrzyżowaniach i 3 przejściach dla pieszych poprawi przepustowość i skróci czas, który pojazdy spędzają w mieście. W wielu opracowaniach i analizach dowiedziono, że inteligentne zarządzanie sygnalizacją świetlną istotnie poprawia komfort podróży.
Tak na przykład w wydawnictwie ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ "ZASTOSOWANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTOWYCH W SYTUACJACH OGRANICZONEGO DOSTĘPU DO MIAST" wskazano korzyści:
– zwiększenie przepustowości sieci ulic o 20-25%,
– poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o 40-80%),
– zmniejszenie czasu podróży i zużycia energii (o 45-70%),
– poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców podróżujących
transportem zbiorowym oraz pieszych,
– redukcja kosztów zarządzania taborem drogowym,
– redukcja kosztów związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni,
– poprawa jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30-50%),
– zwiększenie korzyści ekonomicznych w regionie.
źródło: https://www-arch.polsl.pl/wydzialy/ROZ/ZN/Documents/Zeszyt%20130/030.pdf
W Pruszkowie co najmniej dwa skrzyżowania wyposażone są w system śledzenia ruchu na skrzyżowaniu i dynamiczne dostosowywanie długości faz dla poszczególnych kierunków. Jednym z tych miejsc jest skrzyżowanie Al. Jerozolimskie/Partyzantów (przyszły początek ewentualnego projektu). Wydaje się, że wykonanie takiego systemu na całej długości drogi wojewódzkiej nr 719 w Pruszkowie - największym podwarszawskim mieście, na jednej z najbardziej obciążonych dróg w województwie Mazowieckim, wydaje się zadaniem racjonalnym i niezbędnym.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
– zwiększenie przepustowości sieci ulic o 20-25%,
– poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o 40-80%),
– zmniejszenie czasu podróży i zużycia energii (o 45-70%),
– poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców podróżujących
transportem zbiorowym oraz pieszych,
– redukcja kosztów zarządzania taborem drogowym,
– redukcja kosztów związanych z utrzymaniem i renowacją nawierzchni,
– poprawa jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30-50%),
– zwiększenie korzyści ekonomicznych w regionie.
Adresaci projektu
Mieszkańcy Pruszkowa oraz kierowcy jadący tranzytem przez miasto w kierunku wschód - zachód.