Lokalizacja
5 radarowych wyświetlaczy prędkości:
1) droga wojewódzka nr 620 w miejscowości Świercze,
2) droga wojewódzka nr 620 w miejscowości Strzegocin,
3) droga wojewódzka nr 620 w miejscowości Przewodowo,
4) droga wojewódzka nr 571 w miejscowości Golądkowo,
5) droga wojewódzka nr 571 w miejscowości Winnica.
Opis projektu
Projekt „Zwolnij przy szkole” zakłada ustawienie 5 radarowych wyświetlaczy prędkości przy szkołach, które położone są przy drogach wojewódzki. Na terenie powiatu pułtuskiego jest 5 takich szkół. Szkoły podstawowe w Przewodowie, Strzegocinie, Świerczach i Winnicy oraz szkoła rolnicza w Golądkowie. W tych miejscowościach zostaną umieszczone radary. Są to miejsca wzmożonego ruchu drogowego oraz pieszych, w tym szczególnie dzieci.
Celem umieszczenia urządzeń jest zwiększenie bezpieczeństwa zarówno uczniów tych szkół jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Prewencyjne radary prędkości instalowane są w większości krajów europejskich. Stosowane jako narzędzia do walki z przekraczaniem dozwolonej prędkości są ciekawą alternatywą dla typowych fotoradarów. Ich prewencyjna a nie represyjna funkcja sprawia, że urządzenia te są pozytywnie odbierane przez kierowców.
Radar dokonuje pomiaru prędkości jadących samochodów i w czytelny sposób wyświetla jej wartość na tablicy LED.
Radarowe wyświetlacze prędkości wykorzystujące technologię LED będą zasilane ze źródeł odnawialnych (ogniwa fotowoltaiczne i turbiny wiatrowe), wobec czego nie muszą generować dodatkowych kosztów dla zarządcy drogi związanych z poborem energii elektrycznej.
Projekt przyczyni się do większego respektowania ograniczeń prędkości na drogach, co wpłynie na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i pieszego w bezpośrednim obszarze szkół.
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu pieszego i drogowego w szczególnie newralgicznych miejscach, czyli w pobliżu szkół.
Zgodnie z policyjnymi danymi w 2020 roku zgłoszono 23 540 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu, w wyniku których 2 491 osób poniosło śmierć, a ranne zostały 26 463 osoby, w tym 8 805 ciężko. Co istotne, niemalże 90 proc. z nich wydarzyło się z winy kierujących.
Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podstawowym problemem polskich dróg jest bardzo duża ciężkość zdarzeń drogowych. W latach 2018-2019 zaobserwowano spadek liczby wypadków i rannych przy jednoczesnym wzroście liczby ofiar śmiertelnych. Oznacza to, że ciężkość zdarzeń drogowych w Polsce, będąca na bardzo niepokojącym poziomie - w ostatnim czasie dodatkowo wzrosła. Statystycznie w co dziesiątym wypadku ginie człowiek.
Nadmierna i niedostosowana do warunków drogowych prędkość, wprost przekłada się na wysoką ciężkość zdarzeń drogowych. Statystyki od lat wskazują tę okoliczność, jako czynnik determinujący największą liczbę wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym w Polsce.
Według KRBRD kluczowym problemem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce jest bardzo wysokie zagrożenie niechronionych użytkowników dróg. Piesi, rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści są szczególnie narażeni na ciężkie konsekwencje w wyniku popełnienia błędu skutkującego wypadkiem. W 2019 r., te kategorie uczestników ruchu stanowiły 48,6% ofiar śmiertelnych i 49,2% ciężko rannych. Ryzyko śmierci w wypadku drogowym plasuje nasz kraj - obok Rumunii i Bułgarii - w trójce państw europejskich o najwyższym poziomie zagrożenia w ruchu drogowym.
Walka z nadmierną prędkością na drogach jest także jednym z celów Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030.
Nasz projekt „Zwolnij przy szkole”, czyli ustawienie radarowych wyświetlaczy prędkości wpisuje się w cel walki z nadmierną prędkością. Urządzenia będą po pierwsze pełnić rolę systematycznego monitoringu zachowań uczestników ruchu drogowego i kontroli prędkości. Po drugie radary będą wyróżniającym się elementem infrastruktury drogowej, dzięki czemu kierowcy będą zachowywać szczególną ostrożność na drodze w obszarze szkół.
Radarowe wyświetlacze prędkości są popularne w wielu krajach Europy, a doświadczenia w ich stosowaniu dowodzą, że efektywnie uspokajają ruch średnio o 15-20%, posiadają udowodnioną długotrwałą skuteczność, nawet gdy urządzenie jest zamontowane na stałe w jednym miejscu. Mają one bezpośredni wpływ na zmniejszenie prędkości pojazdów nadjeżdżających w stronę radaru, co zostało potwierdzone już w 2008 r. w badaniu "Effectiveness of Speed Indicator Devices on reducing vehicle speeds in London" przeprowadzonym przez Transport Research Laboratory dla London Road Safety Unit. Tłumaczy się ten fakt strachem kierowców przed potencjalną karą za wykroczenie oraz wzrostem świadomości kierowców o prędkości, z jaką faktycznie się poruszają. Radary prewencyjne stały się ciekawą alternatywą dla typowych fotoradarów. Ich prewencyjna a nie represyjna funkcja sprawia, że urządzenia te są pozytywnie odbierane przez kierowców.
Adresaci projektu
Adresatami projektu są mieszkańcy Województwa Mazowieckiego, w tym mieszkańcy gmin Gzy, Świercze i Winnica z powiatu pułtuskiego.
Bezpośrednimi adresatami są uczniowie, nauczyciele, pracownicy oraz rodzice uczniów szkół w Golądkowie, Przewodowie, Strzegocinie, Świerczach i Winnicy oraz uczestnicy ruchu drogowego dróg wojewódzkich nr 571 i 620.
Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcęLp. | Działanie | Koszt (brutto, w PLN) |
---|
1 | Radarowy wyświetlacz prędkości (5 szt.) | 234 000 zł |
2 | Montaż, kalibracja, uruchomienie (5 szt.) | 4 000 zł |
3 | Obsługa GSM (5 szt.) | 4 500 zł |
4 | Projekt organizacji ruchu (5 szt.) | 7 500 zł |
Łącznie: 250 000 zł |