Lokalizacja
Tor doskonalenia techniki jazdy
Opis projektu
Projekt zakłada bezpłatne przeszkolenie motocyklistów posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie kat. A2 i A (osoby pełnoletnie), na torze doskonalenia techniki jazdy, składających się z dwóch integralnych paneli – teoretycznego oraz praktycznego. W części teoretycznej, instruktor omówi zasady bezpiecznego poruszania się motocyklem po drogach publicznych oraz dokona analizy wypadków drogowych z udziałem motocyklistów. Przedstawi statystykę wypadków śmiertelnych na przestrzeni ostatnich lat. Ważnym, ale niestety często pomijanym przez kierowców motocykli elementem jest prawidłowe ich ubiór (ochronny), a w zasadzie jego brak. Dlatego instruktor na przykładzie materiałów filmowych omówi ryzyka i skutki baraku takiej odzieży podczas wypadku oraz nieodpowiednio dobranego kasku ochronnego. Zostaną omówione wytyczne, jakie kieruje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do uczestników ruchu drogowego.
Część praktyczna szkolenia odbędzie się na torze doskonalenia techniki jazdy, na którym wszyscy uczestnicy szkolenia własnymi motocyklami, które doskonale znają i poruszają się nimi po drogach, będą ćwiczyć swoje umiejętności za kierownicą. Będą poruszać się po krętych odcinkach o różnych stopniach trudności, na odcinkach specjalnych, szczególnie w ciasnych zakrętach, czy wzniesieniu o ograniczonej widoczności. Jazda precyzyjna do której często motocykliści „zmuszani są” przez innych kierujących będzie ćwiczona w taki stopniu, aby potrafili manewrować z minimalną prędkością, poniżej progu równowagi, jak też utrzymanie pożądanego toru jazdy i nie doprowadzenie do upadku. Kolejnym etapem będzie jazda dynamiczna z elementami, które mogą zaskoczyć kierowcę jednośladu w trakcie jazdy. Będą uczyli się świadomego wykorzystania przeciwskrętu, optymalizacji toru jazdy i sposobu odpowiedniej obserwacji drogi. Sami przekonają się czym jest stabilność motocykla i co zrobić w sytuacji niespodziewanej, tak aby jej nie utracić.
Projekt zakłada też jazdę po kręgu i próby z wykorzystaniem hamowania awaryjnego. Dodatkowo, przed każdym ćwiczeniem instruktor dokładnie omówi zasady jego wykonania.
Czas ogólny szkolenia wynosi 6 godzin - w stosunku 15% podczas części teoretycznej (około 1h zegarowej) i 85% podczas części praktycznej (około 5h zegarowej).
Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
Motocykliści stanowią szczególna grupę wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niestety, nie cieszą się dobrą opinią wśród innych użytkowników dróg, w tym kierowców samochodów osobowych, którzy wg. poniższej statystyki przyczynili się do 50,9% wypadków z motocyklistami. Znacznie częściej mówi się o wypadkach z udziałem motocyklistów, niż tych z udziałem innych uczestników ruchu drogowego. W Polsce o prawo jazdy kat. A możemy się ubiegać dopiero po 24 roku życia lub w wieku 20 lat, pod warunkiem, że już wcześniej zdaliśmy egzamin na A2 i mamy je minimum 2 lata.
Jak wynika z ograniczeń wiekowych dla kat. A, jakie nałożył na nas ustawodawca, w zdecydowanej większości są to ludzie którzy mają już jakieś doświadczenie za kierownicą, ale nie na tyle duże, aby nie popełniać błędów na drodze.
Jak w swoim raporcie informuje Komenda Główna Policji:
„w 2021 r. wydarzyło się 2050 wypadków z udziałem motocykli. Śmierć poniosło w nich 207 kierujących i 8 pasażerów, zaś 1706 kierujących i 178 pasażerów zostało rannych.
W porównaniu do roku 2020 zmniejszyła się:
• liczba wypadków o 25 (-1,2%),
• liczba zabitych o 29 (-11,9%)
• Wzrosła natomiast liczba rannych – o 5 (+0,3%).
Jak łatwo się domyślić, motocykliści uczestniczyli w wypadkach najczęściej w okresie od czerwca do sierpnia. Najwięcej wypadków wydarzyło się w czerwcu - 405 (19,8% ogółu) i w lipcu - 367 (17,9% ogółu). Najwięcej osób zginęło w sierpniu - 43 (20,0% ogółu).
Wypadki motocyklowe w 2021 roku najczęściej zdarzały się w weekendy, a szczególnie w niedziele – 420 wypadków (20,5% ogółu), w których zginęło 50 osób (23,3% ogólnej liczby). W ten dzień najwięcej także zostawało rannych - 392 (20,8% ogółu).
Inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi, przyczynili się do nieco ponad połowy wypadków – 50,9%. Statystyka ta obala mit, jakoby większość zdarzeń z udziałem motocykli powodowana była przez kierujących innymi pojazdami. Najczęstszą przyczyną takich wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu”.
Wg. statystyki KGP motocykliści byli sprawcami 870 wypadków, w których zginęło 130 osób, a 839 zostało rannych.
W porównaniu do roku 2020 jest to mniej:
• wypadków o 57 (-6,1%),
• zabitych o 28 (-17,7%)
• osób rannych o 32 (-3,7%).
Pragnę zauważyć, iż rok 2020 nie jest do końca reprezentatywny ze względu na ograniczenia związane z Covid19. Analizując powyższe dane powinniśmy zrobić wszystko, aby motocykliści mogli się szkolić i doskonalić swoją technikę jazdy. Liczby same w sobie pokazują, że liczba wypadków z udziałem motocyklistów spada. Składa się na to wiele czynników, takich jak: wzrost świadomości samych zainteresowanych, szkolenia czy zmiana taryfikatora wysokości mandatów karnych.
Jest potrzeba i chęć samych kierowców jednośladów aby się szkolić, szkolić i jeszcze raz szkolić. Wszystko to ma jeden wspólny cel. Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i spadek liczby ofiar wypadków drogowych. Dlatego też, projekt ten spełnia funkcje i oczekiwania społeczne oraz idealnie wpisuje się oczekiwania wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Organizator zapewnia wszystkim uczestnikom szkolenia serwis kawowy oraz obiad.
Adresaci projektu
Projekt skierowany jest do 48 motocyklistów z subregionu siedleckiego, posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami kat. A2 i A (osoby pełnoletnie).