Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 71

71. Bezpieczny Motocyklista – Bezpłatne Doskonalenie Techniki Jazdy


Lokalizacja

Tor doskonalenia techniki jazdy

Opis projektu

Projekt zakłada bezpłatne przeszkolenie motocyklistów posiadających uprawnienia  do kierowania pojazdami  w zakresie kat. A2 i A (osoby pełnoletnie), na torze doskonalenia techniki jazdy, składających się z dwóch integralnych paneli – teoretycznego oraz praktycznego. W części teoretycznej, instruktor omówi zasady bezpiecznego poruszania się motocyklem po drogach publicznych oraz dokona analizy wypadków drogowych z udziałem motocyklistów. Przedstawi statystykę wypadków śmiertelnych na przestrzeni ostatnich lat. Ważnym, ale niestety często pomijanym przez kierowców motocykli elementem jest  prawidłowe  ich ubiór (ochronny), a w zasadzie jego brak. Dlatego instruktor na przykładzie materiałów filmowych omówi ryzyka i skutki baraku takiej odzieży  podczas wypadku oraz nieodpowiednio dobranego kasku ochronnego. Zostaną omówione wytyczne, jakie kieruje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do uczestników ruchu drogowego.
Część praktyczna szkolenia odbędzie się na torze doskonalenia techniki jazdy, na którym wszyscy uczestnicy szkolenia własnymi motocyklami, które doskonale znają i poruszają się nimi po drogach, będą ćwiczyć swoje umiejętności za kierownicą. Będą poruszać się po krętych odcinkach o różnych stopniach trudności, na odcinkach specjalnych, szczególnie w ciasnych zakrętach, czy wzniesieniu o ograniczonej widoczności. Jazda precyzyjna do której często motocykliści „zmuszani są” przez innych kierujących będzie ćwiczona w taki stopniu, aby potrafili manewrować z minimalną prędkością, poniżej progu równowagi, jak też utrzymanie pożądanego  toru jazdy i nie doprowadzenie do upadku.  Kolejnym etapem będzie jazda dynamiczna z elementami, które mogą zaskoczyć kierowcę jednośladu w trakcie jazdy.  Będą uczyli się świadomego wykorzystania  przeciwskrętu, optymalizacji toru jazdy i sposobu odpowiedniej obserwacji drogi. Sami przekonają się czym jest stabilność motocykla i co zrobić w sytuacji niespodziewanej, tak aby jej nie utracić.
Projekt zakłada też jazdę po kręgu i próby z wykorzystaniem hamowania awaryjnego. Dodatkowo, przed każdym ćwiczeniem instruktor dokładnie omówi zasady jego wykonania.
Czas ogólny szkolenia wynosi 6 godzin - w stosunku 15% podczas części teoretycznej (około 1h zegarowej) i 85% podczas części praktycznej (około 5h zegarowej).

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu

Motocykliści stanowią szczególna grupę wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niestety, nie cieszą się dobrą opinią wśród innych użytkowników dróg, w tym  kierowców samochodów osobowych,  którzy wg. poniższej statystyki przyczynili się do 50,9% wypadków z motocyklistami. Znacznie częściej  mówi się o wypadkach z udziałem motocyklistów, niż tych  z udziałem innych uczestników ruchu drogowego. W Polsce o prawo jazdy kat. A możemy się ubiegać dopiero po 24 roku życia lub w wieku 20 lat, pod warunkiem, że już wcześniej zdaliśmy egzamin na A2 i mamy je minimum 2 lata.
Jak wynika z ograniczeń wiekowych dla kat. A, jakie nałożył na nas ustawodawca, w zdecydowanej większości są to ludzie którzy mają już jakieś doświadczenie za kierownicą, ale nie na tyle duże, aby nie popełniać błędów na drodze.
Jak w swoim raporcie informuje Komenda Główna Policji:
„w 2021 r. wydarzyło się 2050 wypadków z udziałem motocykli. Śmierć poniosło w nich 207 kierujących i 8 pasażerów, zaś 1706 kierujących i 178 pasażerów zostało rannych.
W porównaniu do roku 2020 zmniejszyła się:
• liczba wypadków o 25 (-1,2%),
• liczba zabitych o 29 (-11,9%)
• Wzrosła natomiast liczba rannych – o 5 (+0,3%).
Jak łatwo się domyślić, motocykliści uczestniczyli w wypadkach najczęściej w okresie od czerwca do sierpnia. Najwięcej wypadków wydarzyło się w czerwcu - 405 (19,8% ogółu) i w lipcu - 367 (17,9% ogółu). Najwięcej osób zginęło w sierpniu - 43 (20,0% ogółu).
Wypadki motocyklowe w 2021 roku najczęściej zdarzały się w weekendy, a szczególnie w niedziele – 420 wypadków (20,5% ogółu), w których zginęło 50 osób (23,3% ogólnej liczby). W ten dzień najwięcej także zostawało rannych - 392 (20,8% ogółu).
Inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi, przyczynili się do nieco ponad połowy wypadków – 50,9%. Statystyka ta obala mit, jakoby większość zdarzeń z udziałem motocykli powodowana była przez kierujących innymi pojazdami. Najczęstszą przyczyną takich wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu”.

Wg. statystyki  KGP motocykliści byli sprawcami 870 wypadków, w których zginęło 130 osób, a 839 zostało rannych.
W porównaniu do roku 2020 jest to mniej:
• wypadków o 57 (-6,1%),
• zabitych o 28 (-17,7%)
• osób rannych o 32 (-3,7%).
Pragnę zauważyć, iż rok 2020 nie jest do końca reprezentatywny ze względu na ograniczenia związane z Covid19. Analizując powyższe dane powinniśmy zrobić wszystko, aby motocykliści mogli się szkolić i doskonalić swoją technikę jazdy.  Liczby same w sobie pokazują, że liczba wypadków z udziałem motocyklistów spada. Składa się na to wiele czynników, takich jak: wzrost świadomości samych zainteresowanych, szkolenia czy zmiana taryfikatora wysokości mandatów karnych.
Jest potrzeba i chęć samych kierowców jednośladów aby się szkolić, szkolić i jeszcze raz szkolić. Wszystko to ma jeden wspólny cel. Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i spadek liczby ofiar wypadków drogowych. Dlatego też, projekt ten spełnia funkcje i oczekiwania społeczne oraz idealnie wpisuje się oczekiwania wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Organizator zapewnia wszystkim uczestnikom szkolenia serwis kawowy oraz obiad.

Adresaci projektu

Projekt skierowany jest do 48 motocyklistów z subregionu siedleckiego, posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami kat. A2 i A (osoby pełnoletnie).

Wiadomość została wysłana. Dziękujemy!
Wiadomość nie została wysłana.
Prosimy spróbować później.

Masz pytanie do autora projektu?

Napisz mu wiadomość!

* Pola obowiązkowe

Pytanie dotyczące projektu:
Bezpieczny Motocyklista – Bezpłatne Doskonalenie Techniki Jazdy

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

Informujemy, że administratorem danych osobowych przetwarzanych w ramach budżetu obywatelskiego Województwa Mazowieckiego jest Województwo Mazowieckie, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 5979-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl, ePUAP: /umwm/SkrytkaESP. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl. 

Dane osobowe:

1) będą przetwarzane w związku z zadaniem realizowanym w interesie publicznym, o którym mowa w art. 10a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego;
2) będą przekazywane spółce MediaPark Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Władysława Trylińskiego 10, 10-683 Olsztyn świadczącej dla Województwa Mazowieckiego usługę związaną z udostępnieniem systemu do zarządzania budżetem obywatelskim Województwa Mazowieckiego oraz spółce home.pl S.A. z siedzibą przy ul. Zbożowej 4 w Szczecinie, świadczącej dla spółki MediaPark Sp. z o.o. usługę zapewnienia infrastruktury serwerowej.
3) mogą być udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjnoorganizacyjną Urzędu;
4) będą przechowywane nie dłużej niż wynika to z przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje prawo:

1) żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych;
2) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, uzasadnionego Pani/Pana szczególną sytuacją;
3) wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa Podanie Pan/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak niezbędne w celu złożenia projektu.